جهش بهار به بهار

ولید هلالات درخصوص شرایط بورس در هفته‌های اخیر گفت: ارزش معاملات طی روزهای اخیر در محدوده کمتر از ۸ همت بوده اما سهم صنایع از ارزش معاملات نسبت به هفته های اخیر متغیر بوده است. در روزهای اخیر صنعت سیمان، شوینده، انبوه سازی، قطعات خودرو، اوره، کانی غیرفلزی و لیزینگ سهم بیشتری از ارزش معاملات روزانه داشته‌اند که تا حدی اقبال بازار را نشان میدهد. وی افزود: سیمانی‌ها با رقابت در بورس کالا، شوینده‌ها با p.e محور شدن و احتمال افزایش نرخ ۳۰درصدی، قطعاتی ها به واسطه p.e پایینتر از اطلاعات تاریخی، اوره با شایعات مربوط به دریافت مطالبات از دولت و کانی غیرفلزی به سبب رشد درآمد مطلوب با حمایت سهامداران حقیقی همراه شد و پرتحرک‌تر بود.

ولید هلالات درخصوص شرایط بورس در هفته‌های اخیر به بیداربورس گفت: ارزش معاملات طی روزهای اخیر در محدوده کمتر از ۸ همت بوده اما سهم صنایع از ارزش معاملات نسبت به هفته های اخیر متغیر بوده است. در روزهای اخیر صنعت سیمان، شوینده، انبوه سازی، قطعات خودرو، اوره، کانی غیرفلزی و لیزینگ سهم بیشتری از ارزش معاملات روزانه داشته‌اند که تا حدی اقبال بازار را نشان میدهد. وی افزود: سیمانی‌ها با رقابت در بورس کالا، شوینده‌ها با p.e محور شدن و احتمال افزایش نرخ ۳۰درصدی، قطعاتی ها به واسطه p.e پایینتر از اطلاعات تاریخی، اوره با شایعات مربوط به دریافت مطالبات از دولت و کانی غیرفلزی به سبب رشد درآمد مطلوب با حمایت سهامداران حقیقی همراه شد و پرتحرک‌تر بود.

**مروری بر بازار جهانی 
هلالات ادامه داد: در سطح بازار جهانی، تحولات هلند و نروژ، عرضه گاز را محدود کرد و قیمت گاز صعودی شد. در چین، اطلاعات اقتصادی منتشر شده منجر به نگرانی‌هایی مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی این کشور شد اما تعریف یک بسته محرک اقتصادی همه جانبه، امیدها را به گروه کامودیتی بازگرداند. برخی تحلیلگران میگویند چین تصمیم گرفته موتور محرک اقتصادی خود را از مطلقا مسکن، به یک توزیع نرمال‌تر در کل بخش‌های اقتصادی تغییر دهد و این نکته از بسته حمایتی همه جانبه مقامات چین نشات گرفته است.

**مذاکرات در دو جبهه 
رئیس هیئت مدیره سبدگردان اقتصادبیدار اضافه کرد: در سطح سیاسی، شاهد حضور مقامات ایرانی در قطر و عمان هستیم که وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی، پای ثابت این سفرها هستند. شایعاتی مطرح است که ایران در دو جبهه در حال مذاکره است. نخست آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، دوم عدم جلوگیری غیررسمی آمریکا در فروش نفت ایران و سوم آزاد شدن زندانیان دوتابعیتی که بر افکار عمومی آمریکا تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. برخی تحلیلگران معتقدند که بازگشت زندانیان سیاسی به کشورشان بر تصمیم رای دهندگان آمریکایی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد و آنها چندان اهمیتی به پول‌های بلوکه شده یا فروش نفت نمیدهند ازین زاویه معتقدند که شایعات رنگ حقیقت خواهد گرفت.

**سهام گران نیست!
وی با اشاره به تضعیف دلار در بازارهای داخلی و تاثیر آن بر بازارهای موازی بیان کرد: به جز مسکن که طی سه ماه اخیر بازده مثبت داده، سایر بازارهای موازی بورس در رکود به سر می برند و در بازار سهام با کاهش ارزش معاملات، انتظارها برای یک رالی صعودی در کلیت بازار از بین رفته است اما به باور بسیاری از تحلیلگران، سهام بر اساس نسبت‌های مالی گران نیست و سرمایه‌گذاران در یک اقتصاد با تورم ۵۰درصدی در میان‌مدت بازده مطلوبی از بازار سهام خواهند گرفت با این وجود تحلیل ها و اظهارنظرها نسبت به آینده بازار محافظه کارانه‌تر از قبل است.

۲ مجمع تقسیم سود در ۱۳ ماه آینده
هلالات ادامه داد: باید توجه کنیم که بخش بزرگی از بازار هنوز مجمع تقسیم سود را برگزار نکرده و در ۱۳ماه آینده عملا ۲ مجمع تقسیم سود برای این نمادها برگزار میشود که به راحتی ۲۵درصد از ارزش بازار شرکت را به عنوان DPS پرداخت خواهد کرد. ضمنا در بسیاری از صنایع درآمد بهار ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰الی ۲۰۰درصد داشته که ناشی از افزایش نرخ دلار و همچنین حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است. این موضوع سبب میشود تا در بخش مهمی از نمادهای بازار شاهد جهش سود بهار به بهار باشیم که محرک بازار خواهد بود. 

**بازار، زیان نمی‌دهد!
این کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط کامودیتی‌ها گفت: در سطح کامودیتی محورها، حالا باید گفت قیمت بسیاری از کامودیتی ها تثبیت شده و ازین پس هرچند رکود در اقتصادهای جهانی عامل تضعیف قیمت کامودیتی‌هاست اما در مقابل کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، عامل تثبیت و تقویت کامودیتی‌ها میشود خصوصا که چین بسته‌های محرک اقتصادی تعریف میکند. این مساله در کنار ۲ مجمع تقسیم سود در ۱۳ ماه آینده باعث میشود تا تصور کنیم بازار سهام در نقطه ای نیست که سرمایه گذاران را با زیان مواجه کند و همچنین در بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک فلزی-معدنی مانند فملی، فولاد، فخوز، فاسمین، فروس، فلوله و نظایر آن p.ettm زیر ۶ واحد است و fw آن کمتر از ۵واحد خواهد بود که اتفاق مطلوبی است. 

**موقعیت بورس نگران‌کننده نیست
وی افزود: نتیجه اینکه بازار سهام و سایر بازارها در رکود نسبی هستند و سود کردن، سختتر از ضرر کردن است اما به واسطه سودآوری انتظاری و سطح تورم موجود و کاهش سطح تنش‌ها که منجر به تقویت p.e میشود و همچنین کاهش نرخ اخزا معادل بانکی به زیر ۲۳درصد، موقعیت بازار سهام نگران کننده نیست و سرمایه گذارانی که مبنای آن ها ارزش باشد، بازده مطلوب خواهند گرفت.
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =