تفاوت اصلی چند پالایشگاه بورسی و دولتی با پتروپالایشگاه ها

نماینده مجلس تفاوت اصلی چند پالایشگاه بورسی و دولتی مانند لاوان، شازند و آبادان با پتروپالایشگاه ها را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، مصطفی نخعی درباره توسعه پتروپالایشگاه‌ها به صدا و سیما اعلام کرد: وجه تمایز اصلی پتروپالایشگاه‌ها با پالایشگاه ها، پیچیدگی فرآیندهایی است که در پتروپالایشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های مانند شازند و آبادان و لاوان و سایر پالایشگاه‌ها، پیچیدگی لازم برای پتروپالایشگاه بودن را ندارند. این‌ گروه خوراک اولیه را می‌گیرند و علاوه بر محصولات عمده مانند نفت سفید، نفتِ گاز، ال پی جی (گاز مایع)، بنزین و نفت کوره، برخی محصولات قابل تولید در پتروشیمی‌ها را  مانند برخی حلال‌ها را نیز تولید می‌کنند اما به میزانی پیچیدگی ایجاد نمی‌کنند که بتوان این دسته را پتروپالایشگاه نامید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: تقریبا ۳۹ تا ۴۰ درصد از محصولات پالایشگاه آبادان، نفت کوره بوده و این مسئله برای پالایشگاه بزرگی مانند آبادان درست نیست. زیرا گاهی نفت کوره از خوراک نفت تحویلی ارزان‌تر به فروش می‌رسد اما در کشورهای توسعه یافته دنیا، متوسط تولید نفت کوره از سبد تولیدات یک پالایشگاه کمتر از ۲۰ درصد است.

به گفته نخعی، طرح‌های فعلی، بهینه سازی بوده و نمی توان آن را تبدیل پالایشگاه به پتروپالایشگاه نامید. بیشتر ارتقاء پالایشگاه‌ها و بهینه سازی سبد محصولات رخ می‌دهد. به این معنی که نفت کوره کمتری تولید و به همان نسبت محصولات سبک‌تر بیشتری مانند بنزین تولید شود. این مسائل به معنای بهبود فرآیندهای تولیدی بوده و نمی‌توان نام این طرح‌ها را پتروپالایشگاه گذاشت.

کد خبر 30995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =