دهن‌کجی مسکن به تصمیمات دستوری

هفته گذشته بازارهای موازی روزهای راکدی را پشت سر گذاشتند، اگرچه دلار توانست عقبگرد خود را جبران کرده و تا مرز ۵۰هزار تومان نیز برگردد اما دوباره با شایعه توافق پشت پرده ایران و آمریکا به کانال ۴۸ هزار تومانی برگشت. از سوی دیگر طلا و سکه نیز چشم بسته دنباله‌رو نرخ دلار شده و کاهش حدود ۲ میلیون تومانی را تجربه کردند. در این میان بورس هم درجا زد و نتوانست نقدینگی را از بازارهای موازی برباید. خودرو هم در بلاتکلیفی تصمیمات به سر میبرد و تنها بازار مسکن است که با دهن‌کجی به تمام مصوبات و راه‌حل‌‍های دولت برای کاهش قیمت آن، همچنان دور از دسترس‌ترین بازار باقی ماند.

*دهن‌کجی مسکن به تصمیمات دستوری

الهام اسرعی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس اظهار کرد: هفته گذشته بازارهای موازی روزهای راکدی را پشت سر گذاشتند، اگرچه دلار توانست عقبگرد خود را جبران کرده و تا مرز ۵۰هزار تومان نیز برگردد اما دوباره با شایعه توافق پشت پرده ایران و آمریکا به کانال ۴۸ هزار تومانی برگشت. از سوی دیگر طلا و سکه نیز چشم بسته دنباله‌رو نرخ دلار شده و کاهش حدود ۲ میلیون تومانی را تجربه کردند. در این میان بورس هم درجا زد و نتوانست نقدینگی را از بازارهای موازی برباید. خودرو هم در بلاتکلیفی تصمیمات به سر میبرد و تنها بازار مسکن است که با دهن‌کجی به تمام مصوبات و راه‌حل‌‍های دولت برای کاهش قیمت آن، همچنان دور از دسترس‌ترین بازار باقی ماند.

**پایان موج اصلاحی

به گفته او روزهای کم نوسان بورس همچنان ادامه دارد و نه در سمت خریداران و نه فروشندگان قدرت چندان بالایی را شاهد نیستیم که همین موضوع اجازه صعود یا نزول خاصی را به بازار نمی‌دهد. می­توان گفت شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن نیز احتمالا به پایان موج اصلاحی خود رسیده­اند و به طور کلی پیش­بینی می‌شود که در میان‌مدت، بازار سهام بتواند به اهداف بالاتری دست یابد. روند تغییرات قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و چشم‌انداز احتمال رکود، سیاست‌های کنترلی وزارت صمت در بورس کالا تعیین کننده مسیر معاملات در هفته‌های پیشرو خواهد بود. در مجموع می‌توان گفت با روند فعلی و با تغییر مسیر بورس از نزول به سمت صعود، پول‌های پارک شده نیز وارد بازار سرمایه شود و این مسئله بتواند روند بورس را با تغییر مواجه کند.

**طلا دنباله‌رو دلار

وی درباره روند روزهای اخیر قیمت طلا و سکه گفت: در ۱۰ روز گذشته قیمت سکه بیش از دو میلیون تومان کاهش داشته و طلا نیز افت قابل توجهی داشته است. از ابتدای سال این کاهش سابقه نداشته است حتی بسیاری از تحلیلگران نیز انتظار این میزان افت قیمت را نداشته­اند. فعلا فعالان بازار طلا و سکه چشمشان به قیمت دلار است و دلار نیز در انتظار اخبار مساعدی در حوزه سیاسی است. اخباری که در ماه‌های گذشته بیشتر از سوی کشورهای عربی همسایه به گوش می‌رسد و ثبات قیمت را در بازارهای داخلی به همراه داشته است. بدیهی است نباید برای روزهای آینده انتظار تغییر خاصی در روند قیمت‌ها را داشته باشیم.

**مسکن همچنان گران

اسرعی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد افزایش قیمت مسکن کماکان به عنوان بازیگر اصلی در ماه‌های آینده کشور خواهد بود؛ کمااین‌که با وجود تمام صحبت‌هایی که در خصوص کنترل تورم یا ورود نهادهای نظارتی در بازار مسکن شد، اما مشاهده می‌کنیم که تمام صحبت‌ها در حد گفتمان ژورنالیستی باقی مانده است. مسکن، در حال حاضر «گران‌ترین، دورترین از دسترس و حساس‌ترین» بازار مصرفی خانوارهای ایرانی به حساب می‌آید. بازاری که هیچ فردی نمی‌تواند به‌خاطر گران بودن آن، از خرید (منظور از خرید، صاحب‌خانه شدن یا اجاره کردن واحد مسکونی است) منصرف شود یا کالای دیگری را جایگزین کند اما در عین حال، تورم رخ‌داده در این بازار به حدی طی سال‌های اخیر تند و تیز بوده که فشار آن، آثار مخرب بر سطح زندگی و رفاه حداقلی خانوارها به جا گذاشته است.

**چشم خودرو به وزیر جدید صمت

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع که واردات خودروهای کارکرده روز یکشنبه این هفته به شکل قطعی و رسمی تصویب شد، تشریح کرد: این آزادسازی موجب شده تا اکنون اکثر فعالان بازار منتظر جهت‌گیری‌های پیش رو باشند و برای خرید و فروش دست نگه دارند. واردات خودروهای کارکرده به خودی خود می‌تواند تا حدودی از التهاب بازار بکاهد، اما نیم‌نگاهی به تجارب قبلی تمام صنایع و به‌ویژه خودرو نشان می‌دهد که سیاست‌های بسیاری در گذشته اتخاذ شده‌اند که یا عملیاتی نشده‌اند یا به حدی بد اجرا شده‌اند که ضرر و خسران آنها بیش از فایده و سود آنها بوده است. در حال حاضر برای اظهار نظر درباره وضعیت آینده صنعت خودرو باید منتظر چند عامل کلیدی بود که یکی از آنها مشخص شدن کامل رویکرد وزیر جدید صمت و دیگری اعلام جزئیات دقیق آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده است.

**سایه سیاست بر سر دلار

وی در پاسان گفت‌وگوی خود عنوان کرد: قیمت دلار پس از سه روز کاهش و با اخبار واردات خودرو در محدود افزایشی قرار گرفت. معامله‌گران بازار ارز معتقدند نوسانات محدود دلار متاثر از تلاش‌ها و اخبار سیاسی است و تغییری در مولفه‌های کلان اقتصادی رخ نداده است. منظور اصلی فعالان بازار ارز موضوع تورم و نمود آن در اقلام مصرفی و سایر بازارهاست که همواره روند صعودی دارد. فعلا بازیگران ارزی تمایلی به مبادلات جدی در بازار ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند. در کل انتظار روند خاصی را در قیمت دلار انتظار نمی­توان داشت و تنها سیگنالی که می‌تواند در روزهای آینده به بازارهای مالی روندهای شارپی افزایشی یا کاهشی دهد اخباری در حوزه برجام است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =