پیش بینی بازار سهام امروز ۴ تیر ۱۴۰۲

دقیقا در روزهایی قرار داریم که شاخص کل افت کمتر از یک درصد دارد، اما بسیاری از نمادها افت ۲-۳ درصدی را ثبت می کنند.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز ، روز گذشته بورس وضعیت نسبتا بدی داشت. البته شاخص کل و شاخص هم وزن افت کمی داشتند و در حدود نیم درصد کاهش را ثبت کردند، اما بسیاری از نمادها افتی بزرگ تر از این رقم داشتند.

حتی بسیاری از نمادهای بزرگ هم دیروز افت ۲-۳ درصدی داشتند و مهم این بود که فشار فروش در پایان بازار بیشتر هم شد. دقیقا شرایط طوری است که بازار چند روز مثبت می شود و چند روز منفی. البته میزان افت های بازار معمولا بیشتر از میزان رشدهای آن است.

اما در کل نه می توان به صف های خرید اعتماد کرد، نه می توان صف های فروش را خیلی مستحکم فرض کرد. در این شرایط معمولا اکثر نمادها چند روز بالا و چند روز پایین می روند و نتیجه آن، افت بازار با شیب بسیار ملایم است.

**اصلاح فرسایشی

این وضعیت را می توان اصلاح زمانی بازار دانست چراکه شاخص ها با شیب زیادی سقوط نمی کنند. اما روند اصلاحی همچنان ادامه دارد که این اصلاح بیشتر از بعد زمانی است.

کم شدن ارزش معاملات خرد هم یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود سرمایه گذاران فعلا خیلی بازار را جدی نگیرند. تا زمانی که ارزش معاملات به این اندازه پایین باشد، نمی توان حساب ویژه ای روی بازار کرد و انتظار داشت که رشد چشمگیری را شاهد باشیم.

دیروز ارزش معاملات خرد بورس حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به چهارشنبه ۱۰ درصد کاهش یافت. باید ارزش معاملات را در روزهای آینده رصد کرد تا درصورت مشاهده تحرکات قوی در مورد ارزش معاملات، بتوان امید بیشتری نسبت به رشد بازار داشت.

**پالایشی ها راه خود را جدا می کنند؟

خروج پول هم فعلا ادامه دارد و دیروز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دیروز به عدد ۰.۹۵ رسید که نشان می دهد فروشندگان قدرت بیشتری پیدا کرده اند.

تنها نکته امیدوارکننده درمورد معاملات امروز، خبر افزایش نرخ دلار محاسباتی قیمت پایه فرآورده‌ های نفتی  از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۰۰۰ تومان بود که ظهر دیروز منتشر شد. انتشار این خبر، معاملات صندوق پالایشی یکم را از محدوده منفی، به مثبت ۶ درصد رساند.

شاید به دلیل همین خبر، امروز بازار به خصوص در گروه پالایشی وضعیت بهتری نسبت به روز گذشته داشته باشد اما بعید است در کلیت بازار اثرگذاری مثبتی از این جهت مشاهده شود. انتظار می رود امروز بازار متعادل تری نسبت به روز گذشته شاهد باشیم اما همچنان شاخص ها تمایل به منفی شدن دارند.

کد خبر 31047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =