انتظارات مهم شرکت های سیمانی از وزیر صنعت و رد ادعای وزارت نیرو

مدیرعامل شرکت بورسی با اعلام انتظارات مهم شرکت های سیمانی از وزیر صنعت، ادعای وزارت نیرو در مورد عدم اثر محدودیت ها در میزان تولید را رد کرد.

به گزارش بیداربورس، علی اصغر گرشاسبی مدیرعامل شرکت سیمان تهران با اشاره به مشکلات صنعت از جمله تداوم روش وزارت صنعت در قیمت گذاری، قطع و محدودیت برق و گاز، کاهش تولید و عدم تناسب سود شرکت ها با ارزش روز کارخانه‌ها به دنیای اقتصاد اعلام کرد: انتظار از وزیر صنعت جدید این است که تولید و مدیریت بازار را به انجمن سیمان بسپارد. زیرا تصمیمات خلق‌الساعه دولت‌ها در میان‌ و بلندمدت، صدمات بسیاری وارد کرده است.

از سوی دیگر انتظار می رود سیاست گذاری ها واقع بینانه و بر اساس ظرفیت های صنعت سیمان باشد.

تامین زیرساخت‌ها بر عهده دولت بوده و نباید به بخش خصوصی محول شود. اگر چه دولت ممکن است با اعمال فشار در خصوص انرژی، بخش‌هایی از صنعت سیمان موفقیت‌هایی کسب کند اما این وضعیت ادامه‌دار نیست و به طور نمونه راه‌اندازی و احداث نیروگاه‌های خودتامین توسط صنعت سیمان،  خواسته نامعقول است. چون این صنعت توانایی مالی را ندارد و ورود به صنعت برق ، نیازمند متخصصان است. بنابراین دولت در شرایط کنونی ضعف‌ها را به صنایع منتقل کرده و انتظار می رود وزیر صنعت به این موضوع پایان دهد.

تغییر قیمت پایه سیمان مانند صنعت فولاد و بر اساس شاخصه‌های مختلف مانند نرخ انرژی، هزینه‌های نیروی انسانی، تورم ... و نه بر اساس جلسات هر ساله دولت و تولیدکننده و همراه با کشمکش، عدم دخالت‌های وزارت صنعت در عرضه و تقاضای بورس‌کالا ( مانند هفته گذشته که با اثر تغییرات مدنظر وزارت صنعت در بازار همراه شد)،  فراهم کردن زمینه‌های صادرات ۱۵ میلیون تن سیمان و کلینکر و بازگشت مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های مالیاتی صادرات سیمان و کلینکر از دیگر خواسته ها شرکت های سیمانی از وزیر جدید صنعت است.

**رد ادعای وزارت نیرو

ادعای مسئولان وزارت نیرو مبنی بر عدم تاثیر محدودیت‌های انرژی در بخش صنایع بر میزان تولید ، صحت ندارد و قطعا در پیک تابستان آمار تولید شرکت‌های سیمانی کاهش می‌یابد. چرا که با برق مورد نظر امکان تولید کلینکر و سیمان وجود ندارد و تنها شرکت‌های دارای ذخیره کلینکر می‌توانند سیمان تولید کنند اما ذخایر کلینکر شرکت‌ها در بسیاری موارد با مشکل مواجه است.

صنعت سیمان قابلیت انعطاف بالایی در انرژی دارد و اگر دولت اجازه پیک مصرف ۳۰‌ درصدی دیماند و ۶۰‌ درصدی ساعات غیرپیک در طول شب را بدون محدودیت را صادر کند، شرکت‌ها می‌توانند بدون فشار به شبکه برق، نیاز بازار را به راحتی تامین کنند.

کد خبر 31083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =