روسیه موازنه ریسک‌های بازار نفت را برهم زد

شورش گروه نظامی واگنر در روسیه، هر چند تاثیر کوتاه مدت ملایمی داشته است اما بازار جهانی نفت را با ریسک‌های جدیدی روبرو کرده است.

به گزارش بیدار بورس، کالوم بروس و دان استروئیون، تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی در ۲۵ ژوئن نوشتند: ریسک بالاتر عرضه کمتر در برخی مواقع ممکن است فشار صعودی بر قیمت‌ها وارد کند. با این حال، تاثیر اولیه تحولات روسیه احتمالا باید محدود باشد.

نفت روز دوشنبه که سرمایه گذاران اولین فرصت را برای محاسبه رویدادهای آخر هفته در قیمت‌ها پیدا کردند، نوسان داشت. مقامات آمریکایی و اروپایی به طور خصوصی، این رویداد را چالشی کم‌سابقه برای قدرت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، توصیف کرده اند. هر چند به نظر می‌رسد این رویداد بر عرضه نفت روسیه تاثیری نداشته است، این کشور یکی از صادرکنندگان بزرگ و به همراه عربستان سعودی، از اعضای اصلی اوپک پلاس به شمار می‌رود.

تحلیلگران شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" از جمله هلیما کرافت در یادداشتی در ۲۵ ژوئن نوشتند: به نظر می‌رسد چالش فوری برای حکومت پوتین، کاهش پیدا کرده است. با این حال، اکنون باید خطر ناآرامی‌های داخلی بیشتر در روسیه، در تحلیل نفت برای نیمه دوم سال در نظر گرفته شود.

گلدمن ساکس به شماری از ریسک‌های احتمالی بلندمدت اشاره کرده است. از آنجا که شورش در اطراف روستوف-آن-دون در جنوب روسیه نزدیک دریای آزوف آغاز شد  که به دریای سیاه راه دارد، زیرساخت‌های نفتی این منطقه، ممکن است با ریسک نسبتا بالاتر اختلال یا محاصره مواجه شوند.

این بانک آمریکایی اعلام کرد بعلاوه، با توجه به حضور گروه واگنر در لیبی، این گروه توانایی ایجاد اختلال در تولید نفت این کشور را هم دارد. محاصره می‌تواند تقریبا کل ۱.۱ میلیون بشکه در روز تولید لیبی را محدود کند که در پنج سال گذشته، به دفعات متعدد اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، بازار می‌تواند ریسک فزاینده اختلال عرضه روسیه را نادیده بگیرد زیرا شرکای مسکو در اوپک پلاس شامل عربستان سعودی، ممکن است بخشی از کاهش تولید داوطلبانه‌ای که اخیرا اعلام کرده بودند را در واکنش به هر گونه کاهش بزرگ صادرات روسیه، به بازار برگردانند. و در صورت تشدید تنش‌ها میان دو تولیدکننده بزرگ این گروه، تولید اوپک ممکن است بالاتر برود.

کد خبر 31140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =