پیش بینی بازار سهام امروز ۱۱ تیر

این روزها شاخص های بورس نوسانات زیادی ندارند اما بسیاری از نمادها روزانه نوسان بیش از ۳-۴ درصد دارند

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز، با نگاهی به وضعیت شاخص کل و شاخص هم وزن این طور به نظر می رسد که بازار در این روزها به کسی زیان وارد نمی کند. اما این تصور اشتباهی است چراکه بسیاری از نمادها در همین روزها در حال افت هستند و روزانه ۳-۴ درصد پایین می روند.

البته شرایط طوری است که پس از چند روز، بخشی از این افت جبران می شود و از طرفی صف فروش سنگینی هم در بازار وجود ندارد. اما به طور کلی می توان گفت که ارزش دارایی سهامداران با شیب کمی در حال کم شدن است.

دیروز شاخص کل بورس افت کرد و شاخص هم وزن به میزان کمی رشد داشت. جو کلی بازار همچنان منفی است و سرمایه گذاران با مشاهده اتفاقات اخیر، هنوز نتوانسته اند دوباره به بورس اعتماد کنند.

رانت اطلاعاتی اخیر که منجر به فروش برخی کدهای معاملاتی در روز ۱۷ اردیبهشت شده بود، سرمایه گذاران خرد بازار سهام را غافلگیر و البته ناامید کرده چراکه آن ها دوباره به این نتیجه رسیده اند که برخی افراد، از زمان افت بازار با خبر می شوند و آخرین نفراتی که متوجه اتفاقات با اهمیت می شوند، همین سرمایه گذاران خرد هستند.

**اعتماد حقیقی ها دوباره از دست رفت

یک بار با سقوط سال ۹۹، اعتماد سرمایه گذاران و مردم به بورس از بین رفت که ترمیم آن در حال رخ دادن بود اما دوباره با رویداد اخیر، اعتماد حقیقی ها نسبت به بورس از بین رفته است.

سال ۹۹ بسیاری از مردم وارد بازار سهام شدند که سقوط سنگین بازار، آن ها را نقره داغ کرد. حالا و در شرایطی که بورس به دلیل عبور از سقف سال ۹۹ می توانست دوباره مورد توجه قرار بگیرد، بی اعتمادی به بورس رواج پیدا کرده است.

در این شرایط نمی توان انتظار داشت که بازار به سرعت به روند صعودی برگردد و باید منتظر ماند تا ذره ذره، دوباره سرمایه ها جذب بورس شوند. البته افت هر زمان که بازار افت بیش از اندازه داشته، معمولا روندهای صعودی هم شکل گرفته است که فعلا شاید از نظر درصدی، افت قابل توجهی در بازار اتفاق افتاده باشد اما هنوز نیاز به اصلاح زمانی است.

**کاهش مجدد ارزش معاملات

دیروز مجددا ارزش معاملات خرد بورس کاهش داشت که با ۴۰۰ میلیارد تومان افت نسبت به چهارشنبه، رقم معاملات به ۵۱۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم معاملات نشان می دهد بازار سهام فعلا رونق ندارد و سرمایه گذاران بیشتر مشغول تماشا هستند تا مشغول معامله.

خروج پول هم دیروز ۲۸۰ میلیارد تومان بود که تفاوت زیادی به خروج پول روز چهارشنبه نداشت. اما از نظر قدرت خریداران حقیقی، وضعیت بهبود یافت و عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی به ۱.۰۸ رسید.

با توجه به شرایط فعلی، برای امروز هم می توان افت شاخص ها را متصور بود که البته این افت، سنگین و نگران کننده نیست. اما تکرار پرتعداد چنین افت هایی، منجر به خسته شدن سرمایه گذاران می شود که نتیجه آن کاهش ارزش معاملات و خروج پی در پی پول حقیقی ها از بازار است.

کد خبر 31350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =