عاقبت متانولی و اوره‌ای‌ها با مصوبه دولت

به گفته مدیر تحلیل کارگزاری بانک آینده ابهامات در مورد نرخ گاز وجود دارد و با وجود گذشت چند روز و فشارهای رسانه‌ای هیچ شفاف‌سازی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته و با عدم عقب نشینی دولت از نرخ‌های اعلامی می‌توانیم شاهد غیر اقتصادی بودن تولید در واحدهای متانولی و حتی بعضا وجود چالش‌های جدی در واحدهای اوره‌ای باشیم.

آرین مسگرپور، مدیر تحلیل کارگزاری بانک آینده در خصوص روند روز گذشته بازارسرمایه به بیداربورس گفت: دلایلی از جمله تکنیکال، اصلاح قیمتی و زمانی در برخی نمادها، تحرکات مثبت خودرویی‌ها و ... موجب شکل‌گیری وضعیت بهتری نسبت به روزهای گذشته در بازار دیروز شدند.

او در ادامه اظهار کرد: در مجموع روز گذشته تحرکات مناسبی در بازار به وجود آمد که از جمله می‌‎توان به افزایش ارزش معاملات، بالاتر بودن سرانه خرید نسبت به فروش و ... اشاره کرد، اما برای تشخیص اینکه این تحولات منجر به شکل‌گیری روندی مثبت می‌شود یا خیر کمی زود است.

*زمزمه عرضه خودرو در بورس کالا

وی با اشاره به این موضوع که این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا(هرچند خبرهایی مبنی بر پیش فروش کامل تولیدات ایران خودرو در سال جاری و عدم وجود ظرفیت برای عرضه در بورس کالا وجود دارد) و جلسات شورای رقابت همگی از شایعه‌های پیرامون گروه خودرویی است که به گوش می‌رسد، گفت: نکته آزاردهنده و ناامیدکننده عدم وجود تصمیم قاطع و اضافه کردن ابهامات فراوان به فضای اقتصادی کشور است که نتیجه آن دلسردی از تولید و فرار سرمایه به سمت بازارهای غیر مولد خواهد بود.

*غیراقتصادی بودن تولید در واحدهای متانولی

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: این ابهامات در مورد نرخ گاز هم وجود دارد و با وجود گذشت چند روز و فشارهای رسانه‌ای هیچ شفاف‌سازی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته و با عدم عقب نشینی دولت از نرخ‌های اعلامی می‌توانیم شاهد غیر اقتصادی بودن تولید در واحدهای متانولی و حتی بعضا وجود چالش‌های جدی در واحدهای اوره‌ای باشیم.

به عقیده مسگرپور به دلیل ساختار مدیریتی دولتی در این شرکت‌ها مواجهه صحیح و درخوری با این مصوبه صورت نخواهد گرفت لذا با توجه به کسری بودجه و عزم راسخ دولت به تامین منابع از این واحدهای تولیدی به نظر می‌رسد این مصوبه، بازار سرمایه و سودآوری بسیاری از شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

*بررسی صنایع پرپتانسیل بازارسرمایه

مدیر تحلیل کارگزاری بانک آینده در بررسی صنایع پرپتانسیل بازارسرمایه تشریح کرد: در برخی صنایع و سهام شاهد گزارش ماهانه‌های مناسبی بوده‌ایم که این موضوع می‌تواند نویدبخش یک گزارش سه ماهه مناسب باشد و درنتیجه این سهم‌ها مورد توجه و اقبال بازار قرار گیرند.

او در ادامه عنوان کرد: نشانه‌هایی از این موضوع در معاملات برخی نمادها در روزهای اخیر به چشم می خورد البته ابلاغیه‌ها و مسائلی که فضای کلی بازار را منفی کند می‌تواند گریبان این سهم‌ها را نیز بگیرد و از گزند وضعیت کلی بازار در امان نخواهند ماند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =