منتظر رشد بورس با معامله ۱۰ هزار میلیاردی نباشید / انتظار شفاف سازی از سازمان

کارشناس بازارسرمایه با اعلام اینکه شاخص تا زمان ارزش معاملات کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رشدی نخواهد کرد خواهان شفاف سازی سازمان بورس در مورد اتفاقات اخیر شد.

به گزارش بیداربورس، ابراهیم سماوی با اشاره به اینکه شاخص کل بورس مدت‌ها است که محدوده‌ ۱. ۲ میلیون واحدی را از دست نداده و چسبندگی زیادی به این محدوده دارد و نمی‌تواند از آن فاصله گیرد به دنیای اقتصاد اعلام کرد: عوامل مختلفی در این رکود موثر هستند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به رکود بازارهای موازی مخصوصا دلار اشاره کرد.

شاخص بورس و دلار در ماه‌های اخیر همبستگی بالایی داشتند که در گذشته این همبستگی به این شدت نبود. با کاهش نرخ دلار فردایی به محدوده‌های پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان، شاخص بورس ریزش کرد. موضوع دیگر اتفاقاتی است که توضیحی برای آنها ارائه نشد. برای مثال می‌توان به ریزش ۱۷ اردیبهشت‌ ماه اشاره کرد که بعد مشخص شد در آن تاریخ تصمیماتی در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گرفته شده بود.

نامه شناسایی سود ایران خودرو از محل تفاوت قیمت‌گذاری دستوری و بهای تمام‌شده نیز موضوع دیگری بود که به ریزش بازار در همان زمان دامن زد و علت این ریزش برای عموم بعدها مشخص شد. کاهش دیروز شاخص نیز دلیل مشخصی نداشت اما می‌تواند به دلیل عدم توازن اطلاعاتی سهامداران خرد باشد و ممکن است علت اصلی در روزهای آینده مشخص شود.

به‌ طورکلی تا زمانی که میانگین ارزش معاملات ۵ روزه کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است نباید انتظار داشت بازار بتواند مجددا مسیر صعودی را پیش گیرد. نقدینگی در وضعیت فعلی تمام بازارها، پارک شده و این یعنی تقاضایی در قیمت‌های فعلی وجود ندارد. از طرفی با کاهش قیمت بسیاری از سهام، تقاضا برای آنها ایجاد شد و در نتیجه این گروهی که صف فروش بودند از این صف جمع شدند.

دیروز حدود ۱۳۷ نماد در محدوده‌های منفی ۲ تا ۳ درصد بودند و این قیمت‌ها خریدار دارد اما انگیزه کافی برای خرید نیست. دلیل این بی‌ انگیزگی نیز بلا تکلیفی تعاملات بین‌المللی ایران و همچنین وضعیت نامشخص نرخ خوراک و سوخت گاز پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها است. وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

بنابراین بورس در فضای پرابهامی به سر می‌برد و روند مثبت هم، موقت است و منفی‌ ها نیز در راستای اصلاح زمانی بوده و همه منتظر تعیین‌ تکلیف روند کلی اقتصاد هستند. اگر ابهامات سیاسی باقی بماند، انتظارات تورمی افزایش می‌ یابد و خوش‌ بینی‌ای که در مورد توافقات مخصوصا بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود آمده بود از بین می‌رود.

با این همه بازار به دلیل اوج فصل مجامع ، ظرفیت رشد دارد و تعیین تکلیف نرخ خوراک صنایع هم می تواند منجر به کاهش ابهامات شود ولی یکی از موارد مستلزم رشد بازار در بلندمدت ، اعتماد سازی است که انتظار می رود سازمان بورس در مورد اتفاقات اخیر که موجب ابهام شده شفاف‌سازی کند.

کد خبر 31742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =