تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی عامل اصلی سرکوب بورس

یک کارشناس بازار سرمایه به نقش دولت در روند نزولی بازار سرمایه از اواسط اردیبهشت ماه تا کنون پرداخت و گفت: بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی به تصمیمات دولتی واکنش بیشتری نشان میدهد و تا زمانی که رویه های تصمیم گیری غیر قابل پیش بینی باشد نمی‌توان انتظار رشد پایدار در بازار سرمایه داشت.

بهروز شهدایی – کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند حرکتی منفی بازار سرمایه در این روزها به بیدار بورس، گفت: اگر بازار سرمایه را به مانند یک سفره در نظر بگیریم دولت بیشترین سهم را از این سفره به خود اختصاص داده است، در این راستا عمده تصمیم‌گیری‌ها نیز زیر نظر دولتمردان است.

وی با اشاره به اینکه چرا بازار سرمایه از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع به ریزش کرد، اظهار کرد: اینگونه جریانات در بازار سرمایه کم نبوده که در آن اشخاص حقیقی مدت‌ها به دنبال دلایل آن بوده‌اند.

** تاثیر حقیقی‌ها در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اینکه حقیقی‌ها در در روندهای ساید و یا نزولی بازار سرمایه به غیر از تغییر روند حرکتی سهم‌های کوچک توانایی تغییر روند بازار را ندارند، تصریح کرد: هر گونه تغییر در ساختار بازار سرمایه ناشی از تصمیمات کلان موثر بر اقتصاد می‌باشد که اگر این امر را به عنوان یک نسخه کلی در نظر بگیریم خواهیم دید فعالان بازار سرمایه در این چرخه معلول تصمیمات اتخاذ شده هستند.

شهدایی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بعد از جریان قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در یک وضعیت برزخی قرار گرفته است؛ افزود: از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری و بعد از انتشار افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها روند بازار نزولی شد و تاکنون قدرت چندانی از لحاظ حجم‌های معاملاتی در بازار به چشم نخورده است و پیشتازان بازار عمدتا سهم‌های کوچک می باشند.

وی خاطر نشان شد: در حالی که در فصل مجامع بسر می‌بریم متاسفانه بیشترین بازده قیمتی شرکت‌های بورسی در دو ماه گذشته متعلق به شرکت‌های کوچک بوده که توسط حقیقی‌ها مورد معامله قرار می گیرند و شرکت‌های بزرگ تنها ناظر بازار بوده‌اند.

** دولت جای نفس به بازار سهام خواهد داد؟
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط بد این روزها تا زمانی بر بازار سرمایه سایه خواهد افکند که تصمیمات قوه تصمیم گیرنده در کشور قابل پیش‌بینی باشند، اظهار کرد: طبیعتا تا این پارامترها در این بازار وجود دارد انتظاری برای رشد پایدار در بازار سرمایه وجود نخواهد داشت، مگر اینکه عوامل قدرتمند دیگری باعث تضعیف تاثیر تصمیمات غیر قابل پیش‌بینی گردند.

شهدایی ادامه داد:  عواملی همچون عدم سرکوب نرخ‌های فروش برای شرکت‌ها و یا فروش ارز حاصل از صادرات در بازار رقابتی را فراهم سازد و چه بسا رشد قیمت دلار و مسائلی از این دست قادر به جبران تاثیر تصمیمات غیر قابل پیش‌بینی را خنثی نماید تا مجدد شاهد روند صعودی در بازار سرمایه باشیم.

** تامین مالی دولت از کدام بازار؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه زمان مشخصی را برای این امر نمیتوان متصور شد، افزود: زیرا فرآیند تصمیم‌گیری یک فرآیند قابل پیش‌بینی نیست و این دولت است که تصیمم میگرد کسری‌های احتمالی  خود را از کدام منبع تامین خواهد کرد.

‌شهدایی ادامه داد: اگر قرار باشد تامین سرمایه از گران فروشی به شرکت‌ها و یا سرکوب محصولات تولیدی شرکت‌ها انجام شود نمی‌توان چشم‌انداز درخشانی را برای بازار سهام درنظر گرفت. و یا اگر قرار است نرخ‌ها بازبینی شوند باید فرایند این بازبینی کاملا شفاف و قابل محاسبه باشد و در مقابل نرخ فروش محصولات تولیدی نیز باید در یک بازار رقابتی تعیین شود.

** آرامش به بازار بازخواهد گشت؟

وی خاطر نشان شد : اگر دولت، به شرکت‌ها این اجازه را بدهد تا در یک بازار راحت رقابت کنند و سود بسازنند و دولت نیز در مقابل از آنها یک مالیات معقول طلب کند می‌توان گفت اوضاع بازار سرمایه با سرعت بالای به شرایط ایده‌ال بازخواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر بخواهیم بازار سرمایه را با سایر بازارهای موازی مقایسه کنیم خواهیم دید هر چه میزان تصمیمات دولت در آن بازار ضعیف‌تر باشد آن بازار به راحتی میتواند بنا به عوامل تاثیرگذار بیرونی به تعادل برسد هرچند که گاها این تعادل نقاطی دست نیافتنی برای آحاد جامعه باشد که نمونه بارز آن را میتوان به ترتیب در بازارهای سفته بازانه و غیر مولدی چون املاک، خودرو، طلا و ارز مشاهده نمود.

شهدایی در پایان افزود: این درحالی است که در بازار سرمایه هم ناشر و هم سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی شناخته شده هستند و مجبورند طبق قوانین موضوعه فعالیت کنند به همین دلیل متاسفانه این بازار نتواسته مدت‌ها رشد چشم‌گیری داشته باشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =