اثر چند عامل در تداوم ریزش شاخص/ دولت بر تحلیل تکنیکال خط بطلان کشید!

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش عوامل متعدد در تداوم ریزش شاخص، گفت: دولت با اقدامات کنترلی بر بررسی های تکنیکال خط بطلان می کشد.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی با انتشار مطلبی با عنوان "مسبب شرایط کنونی بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: روند نزولی شاخص بورس در حالی تداوم دارد که برآوردها از این جریان نشان می‌دهد نماگر آخرین بار ۶ فروردین ۱۴۰۲ در این محدوده جولان داده است. شواهد امر حاکی از آن است در روزهایی که ریزش‌های شاخص خبرساز شده، خروج پول در کنار این مهم نیز ادامه دارد. خروج پول حقیقی از گردونه معاملات نشانه‌ای از بازگشت رخوت به این بازار است.

بررسی استراتژی معاملاتی سهامداران حاکی از آن است از نیمه‌های اردیبهشت احتیاط جایگزین رونق معاملاتی شده اما حضور مستمر سهامداران عمدتا خرد به سمت خروج از تالار شیشه‌ای زنگ خطر بورس را به صدا درآورده است. در بررسی ریشه بوجود آمدن این روند عوامل متعددی مطرح می شود. در بعد داخلی مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر روند نزولی بورس، ابهام در سیاست خارجی و چشم‌انداز ناپیدا از قیمت ارز و تحریم‌های بین‌المللی است که بازار را به‌شدت تحریک کرده و سمت‌ و سوی ریزشی به آن بخشیده است.در مرحله بعد برخی از سیاست گذاری‌های اقتصادی و اصرار بر ثبات نرخ ارز در محدوده ۲۸.۵ هزار تومان و صادرات بر این اساس سبب شده بازار سهام از همه جوانب تحت فشار قرار بگیرد.

سیاست گذار با اتخاذ تدابیر دستوری سعی در کنترل بازار ارز در این مسیر کرده تا به نوعی از این محل دست به اقدامات کنترلی در پیشروی تورم بزند. اگر چه این امر در بلندمدت سبب شکل‌گیری فنر ارزی خواهد شد اما اثرات آن در کوتاه‌مدت بازار سهام را وارد چرخه نامتعادل قیمتی می کند. یکی از نکات قابل مشهود پشت هر موج ریزشی در بورس این است که سیاست گذار با ورود به این بازار عملا سبب افت‌های پی در پی و خروج پول حقیقی شده است. به همین دلیل وجود ریسک‌های متعدد از این ناحیه حتی می‌تواند نماگرها را به سطوح پایین‌تر نیز هدایت کند. از این‌رو در بورس تهران بررسی‌های تکنیکال عمدتا به دلیل وجود ریسک‌های فراوان جایگاه ویژه‌ای ندارد.

در حالی که ممکن است تکنیکالیست‌ها وضعیت خاصی را برای بازار پیش‌بینی کنند یک مصوبه بر بررسی‌های تکنیکالی، خط بطلان می کشد. بازار سهام برخلاف ذات در حرکت است و تحلیل تکنیکال امکان برآورده کردن انتظارات سرمایه‌گذاران را ندارد. سوابق بررسی‌های تکنیکال در ۵ ماه گذشته به وضوح بر این نکته تاکید می‌کند.

به نظر می‌رسد اراده‌ای از سوی سیاست گذار مبنی بر کنترل بورس وجود دارد که این متغیر مخرب سبب بوجود آمدن شرایط کنونی بورس شده است. علاوه بر این برآورده نشدن نسبی انتظارات سهامداران از سودهای تقسیمی در فصل مجامع نیز باعث شده جریان داد و ستد سهام کم رمق باشد.

کد خبر 31981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =