رکود بورس تا کجا ادامه خواهد داشت؟

مدیر تحلیل سرمایه گذاری زرین پرشیا، گفت: با فرضیه ثابت ماندن دلار و احتمال افزایش حامل‌های انرژی که منجر به افزایش هزینه شرکت‌ها خواهد شد، بازارسرمایه وارد رکود خواهد شد که احتمالا این رکود تا مهر ماه تداوم خواهد داشت و بعد از زمان ذکر شده بازارسرمایه کف‌سازی خواهد کرد.

*بررسی دلیل ریزش بازارسرمایه

سعید سروش‌مقدم، مدیر تحلیل سرمایه گذاری زرین پرشیا در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: سلسله وقایعی که رخ داده در روند ریزشی این روزهای بازارسرمایه بی‌تاثیر نبوده و اینکه شاخص‌کل با ریزشی سنگین، ابتدا کانال 2 میلیون و 100 و سپس 2 میلیون واحد را از دست داد در نتیجه افزایش نرخ خوراک، گاز پتروشیمی‌ها و صنایع بود، چرا که هیچ کدام از تحلیلگران انتظار این میزان افزایش را نداشتند.

او ادامه داد: هنگامی که بازار متوجه شد این افزایش نرخ‌ها به‌دلیل پرکردن چاله معروف تراز تجاری دولت و کسری بودجه آن است، اعتماد به بورس کمرنگ‌تر شد و حتی به نوعی از دست رفت.

وی با اشاره به این موضوع که تحلیل بازارسرمایه از لحاظ p/ettm قبل از ریزش‌ها حدود 8 واحد برای کل بازار بود، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به میانگین خود بیشتر بود و انتظار کاهش برای آن وجود دارد که این کاهش از دو طریق میتونه انجام شود؛ یکی از روش‌ها این است که سود شرکت‌ها افزایش پیدا کنند و دیگری اینکه قیمت سهام کاهش پیداکنند.

سروش‌مقدم معتقد است که بعد از برگزاری مجامع تقسیم سود انجام می‌شود و از سویی دیگر باتوجه به ریزش‌های بورس شاهد کاهش قیمت سهام بودیم که در نتیجه این دوعامل می‌توانند p/ettm بازار را کاهشی کنند و اگر در یک ماه آینده اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد، ریزش بیشتری را تجربه نخواهیم کرد.

*انتشار اوراق تبعی تنها در کوتاه مدت موثر است

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص خبر انتشار اوراق تبعی جهت حمایت از بازارسرمایه، اظهار کرد: اوراق تبعی می‌تواند برای سهام بزرگ بازارسرمایه مفید باشد و بازدهی سهام را بیمه کند، اما لازم به ذکر است که این مهم تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند به نفع بورس باشد و اگر دولت قصد داشته باشد درآمد شرکت‌های بورسی را صرف کسری بودجه خود کند نمی‌توانیم امید چندانی به بورس داشته باشیم.

به گفته وی اگر در نیمه دوم سال دلار آزاد صعود کند آن زمان می‌توانیم برخی شرکت‌ها را برای خرید، جذاب بدانیم.

او همچنین گفت: با فرضیه ثابت ماندن دلار و احتمال افزایش حامل‌های انرژی که منجر به افزایش هزینه شرکت‌ها خواهد شد، بازارسرمایه وارد رکود خواهد شد که احتمالا این رکود تا مهر ماه تداوم خواهد داشت و بعد از زمان ذکر شده بازارسرمایه کف‌سازی خواهد کرد.

*انتظار بازدهی دلاری از بورس نداشته باشید

سروش مقدم ادامه داد: امسال نباید انتظار بازدهی دلاری خاصی از بورس داشته باشیم و بقیه بازاها نیز ممکن است در حال حاضر حباب داشته باشند اما تداوم ثبات دلار می‌تواند به کاهش حباب آن‌ها کمک کند.  

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =