ویترین اقتصادی کشور؛ قربانی دستگاه‌های دولتی

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص اخبار ضد و نقیضی که این روزها در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دست‌به‌دست می‌شود، عنوان کرد: اینگونه تصمیمات قبل از علنی شدن باید چکش‌کاری شوند؛ چرا که با علنی شدن آن‌ها و کشمکش‌های میان دستگاه‌های دولتی، بازارسرمایه به عنوان بزرگترین ویترین اقتصاد کشور متضرر خواهد شد.

**هیجان بورس تخلیه شده است

میلاد محمدی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: روز گذشته حجم معاملات نسبت به روزهای گذشته بهبود یافت و در نتیجه آن بازارسرمایه روند مثبت کم‌جانی را تجربه کرد؛ این مهم گویای این است که هیجان در بازارسرمایه تخلیه شده است.

وی با اشاره به این موضوع که در چند روز معاملاتی اخیر حواشی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها موجب افت غیر منطقی بازارسرمایه شده بود، خاطرنشان کرد: موضوع نرخ خوراک می‌توانست بر صنایعی از جمله سیمان، فلز و پتروشیمی تاثیر بگذارد؛ اما هیجان منفی که این اخبار روانه بازارسرمایه کرد موجب شد تا تمامی صنایع روند نزولی بگیرند.

**صنایع راه خود را از یکدیگر جدا می‌کنند؟

او ادامه داد: اگر در روزهای آتی اتفاق خاصی از بابت نرخ خوراک رخ ندهد و اخبار غیر منطقی مخابره نشود، صنایع راه خود را از یکدیگر جدا خواهند کرد و آن‌هایی که پتانسیل دارند به مسیر صعودی خود باز می‌گردند.   

**گزارشات محرک بورس نیستند  

این کارشناس بازارسرمایه در باره گزارشات صنایع بورسی و تاثیر آن‌ها بر روند بازارسرمایه عنوان کرد: به غیر از صنعت پتروشیمی که این روزها شرایط آن برای همه عیان است، در دیگر صنایع گزارشات قابل قبولی از نظر سودآوری و شرایط تولیدی داشتیم؛ اما حقیقت ماجرا این است که گزارشات نمی‌توانند روند بورس را تعیین کنند و محرک خاصی محسوب نمی‌شوند؛ گزارشات تنها می‌توانند مقداری موجب بهبود کلیت بورس شوند.  

**پایان ثبات دلار؛ آغاز رکود بورس

محمدی، باتوجه به این موضوع که در روزهای اخیر شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت دلار بودیم، تشریح کرد: اگر شرایط اقتصادی مسیر بهبود را طی کند و از سویی دلار نزولی باشد، بازارسرمایه هرچقدر هم که ارزنده باشد و شرکت‌ها گزارشات خوبی ارائه کنند، حداقل در کوتاه مدت دچار رکود خواهد شد.

**پیشبینی روند روزهای آتی بورس

به گفته او در خصوص پیشبینی بازارسرمایه در روزهای آتی، دو فرضیه وجود دارد و اولین آن این است که  بورس منطقی عمل کرده و از کانال کنونی خود شروع به کف‌سازی کند و حرکتی ملایم به سمت بالا داشته باشد، که در این صورت می‌تواند به روند روبه‌بالای خود بدون شارپ ادامه دهد.

وی در تشریح فرضیه‌ای دیگر گفت: اگر همزمان با کاهش قیمت دلار و بهبود فضای کلان اقتصادی رکود در بازارسرمایه حکم‌فرما شود، شاخص به اعدادی پایین‌تر از وضعیت کنونی نزول خواهد کرد، اما این مهم بستگی به دیدگاه سرمایه‌گذاران و فعالین بازارسرمایه نیز دارد.   

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص اخبار ضد و نقیضی که این روزها در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دست‌به‌دست می‌شود، عنوان کرد: اینگونه تصمیمات قبل از علنی شدن باید چکش‌کاری شوند؛ چرا که با علنی شدن آن‌ها و کشمکش‌های میان دستگاه‌های دولتی، بازارسرمایه به عنوان بزرگترین ویترین اقتصاد کشور متضرر خواهد شد.

به عقیده او هنگامی که نرخ خوراک پتروشیمی و پالایشی‌ها به عنوان بزرگترین صنایع کشور با افزایش غیر منطقی روبه‌رو می‌شوند، طبیعی است که بورس به عنوان دماسنج اقتصادی کشور اینگونه واکنش نشان دهد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =