بازار اصلاحی-رکودی است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هفته‌ای که گذشت با یک شوک منفی آغاز شد به شکلی که در آغاز معاملات روز شنبه شاهد فشار فروش بودیم و در جریان این روز معاملاتی، هزار میلیارد تومان سهام توسط کدهای حقیقی به حقوقی فروخته شد.گفت: این مساله باعث شد تا میانگین خروج اشخاص حقیقی از بازار در محدوده بالایی باشد اما این التهاب فروکش کرد و در میانه هفته فضای متعادل تری دیده شد.

ولیدهلالات رئیس هیئت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص شرایط بازار به بیداربورس گفت: هفته‌ای که گذشت با یک شوک منفی آغاز شد به شکلی که در آغاز معاملات روز شنبه شاهد فشار فروش بودیم و در جریان این روز معاملاتی، هزار میلیارد تومان سهام توسط کدهای حقیقی به حقوقی فروخته شد. این مساله باعث شد تا میانگین خروج اشخاص حقیقی از بازار در محدوده بالایی باشد اما این التهاب فروکش کرد و در میانه هفته فضای متعادل تری دیده شد.  

** عملکرد صنایع چطور بود؟
در هفته ای که گذشت، بازدهی صنایع از ۵درصد مثبت تا منفی۱۵درصد بود. پالایشی ها به سبب گزارش های ضعیف تر از انتظار، منفی سنگینی را تجربه کردند. پس ازان صنایع بزرگ وابسته به دولت مانند فلزات اساسی، فولاد و خودرو بازدهی منفی ثبت کردند. در دیگر سو اما گروه شیرینیجات، کام سهامداران را با تحقق حاشیه سودی فراتر از انتظار شیرینی کرد و به بازده مثبت ۵درصد در هفته رسید. لوازم خانگی با گزارش خوب "گلدیرا" و بانک‌ها با فضای مثبت گزارش سه ماهه بهار بالاترین بازده صنایع را ثبت کردند. تا حد بسیار زیادی بازدهی هفته اخیر تحت تاثیر گزارش های فصلی بود اما از دید بنیادی و قیمتی، میتوان گفت که قیمتها به محدوده تعادلی خود رسیده اند.  

** انتظار کاهش قیمت بیشتری نداریم 
به طور مثال شرکت های پخش دارویی با کاهش حاشیه سود مواجه شده و بازده منفی سنگینی دادند اما همکنون به تناسب ضعف در گزارش دهی، قیمت نیز تعدیل شده و نباید در انتظار کاهش قیمتی بیشتری بود. در خصوص پالایشی، لبنی و شرکت های پخش دارویی این وضعیت که گزارش ضعیفی دادند وجود داشته اما اعتقاد داریم قیمت ها به تناسب کاهش یافته ضمن آنکه در فصل تابستان می توان انتظار گزارش های خوبی داشت.

** مروری بر بازارهای جهانی
همکنون در سطح بازار جهانی، انتظارها برای سخنرانی پاول و واکنش به لحن او در خصوص انقباض بیشتر یا تثبیت نرخ بهره وجود دارد ضمن اینکه چینی ها با یک بسته اقتصادی منجر به تقویت قیمت کامودیتی ها شدند. در طرف دیگر بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی را برای پیشبینی دوره های آتی افزایش داد هرچند که تورم را همچنان یک مشکل جدی اعلام کرد. پایان دوره آتش بس در بنادر صادراتی غلات و اقلام غذایی اوکراین با حمله روسیه به تاسیسات این کشور همراه شد که قیمت اقلام غذایی را مجددا به سقف دوره آغاز جنگ رساند. در چنین فضایی قیمت اوره از ۲۸۰دلار در مصر به ۴۴۰دلار رسید. مصر یک هاب مهم برای اروپا است ضمن اینکه مصر تمامی اوره مورد نیاز را وارد می کند و تمامی گندم را نیز خریداری می کند ازین زاویه یکی از مراکز مورد بررسی در اقلام مربوطه است.

** روند صعودی نرخ بهره
در سطح داخلی، دولت هنوز اقدامی جهت انتشار اوراق بدهی نکرده اما انتظارها برای انتشار اوراق و افزایش نرخ بهره وجود دارد. همکنون اخزا معادل بانکی ۲۲درصد معامله می شود اما تصورات این است که مسیر آن در ماه های آتی صعودی و برای مقاطعی با شیب تند باشد.

** کنترل نرخ ارز با مماشات آمریکا
در داخل، بانک مرکزی در سایه خرید نفت توسط آمریکا در بازارهای جهانی فضایی پیدا کرده تا سیاست های سختگیرانه آمریکا تسهیل شود و جمهوری اسلامی با فروش نفت، ارزآوری بیشتری داشته باشد لذا نرخ دلار به محدوده ۴۸هزار تومان کاهش یافته و مادامی که چنین سیاستی از سوی آمریکا تداوم یابد، جمهوری اسلامی قادر به کنترل نرخ ارز خواهد بود هرچند که مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران پا برجا است و در نهایت کنترل نرخ ارز کار آسانی نخواهد بود.

** حرکت به سمت بی‌خبری
همکنون سایه ابهام نرخ خوراک همچنان بر سر بازار است و مهمتر از نرخ گاز چند صنعت خاص، نحوه تعامل دولت با بازار سرمایه و صنایع با اهمیت قلمداد می شود. در چنین فضایی انتشار هرگونه اخبار امیدوار کننده می تواند فضا را بهبود بخشد اما در مجموع بازار به سمت بی خبری حرکت می کند و در نبود محرک های لازم، ارزش معاملات نزولی است و طبعا نباید انتظار موج های بزرگ داشت لذا در چنین بازاری، عدم اخذ اعتبار منطقی است ضمن اینکه پرتفو باید کاملا متنوع از صنایع پرپتانسیل باشد و از خرید نمادهایی که بازده مثبت طی چند روز می دهند باید پرهیز کرد و سهم هایی که بازده منفی بیشتر از بازار می دهند، امکان برگشت دارند. به بیان دیگر بازار اصلاحی-رکودی است و دامنه نوسان صعود و نزول نمادها کمتر از ۱۵درصد است ازین زاویه نباید سهمی که رشد کرده را بی مهابا به امید سود بیشتر خرید چون بازار سریعا اشباع می شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =