افزایش قیمت جهانی برنج؛ هند صادرات را ممنوع کرد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اعلام کرد، به دلیل تقاضای شدید و محدودیت‌های صادراتی به ویژه توسط دولت هند، شاخص قیمت جهانی برنج در ماه گذشته میلادی به بالاترین حد خود در ۱۲ سال گذشته رسید. میانگین جهانی قیمت جهانی برنج به یک دلار و ۹۰ سنت رسیده که نسبت به ماه گذشته میلادی افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

به گزارش بیدار بورس از خبرگزاری مینت، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اعلام کرد شاخص قیمت برنج در ماه ژوئیه نسبت به یک ماه قبل ۲.۸ درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در ۱۲ سال اخیر رسیده است، این در حالی است که قیمت ها در کشورهای صادرکننده کلیدی به دلیل تقاضای بیشتر و اقدام هند برای محدود کردن صادرات افزایش یافته است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو تغییرات ماهانه در قیمت‌های بین‌المللی کالاهای غذایی مورد معامله در سطح جهانی را دنبال می‌کند و شاخص قیمت تمام شده برنج در ماه ژوییه به طور میانگین ۱۲۹.۷ واحد در مقابل ۱۲۶.۲ واحد ماه قبل بود.

طبق گزارش فائو، واحد قیمت ژوییه تقریباً ۱۹.۷ درصد بیشتر از ۱۰۸.۴ واحد قیمت سال گذشته و بالاترین واحد قیمت از سپتامبر ۲۰۱۱ بود.

سایت تحلیل تجارت گلوبال پروداکت پرایس در گزارش ماهانه خود آورده است که میانگین قیمت جهانی برنج به یک دلار و ۹۰ سنت برای هر کیلو رسیده است و قیمت آن بر اساس تن ۵۱۴ دلار معامله شده است که نسبت به ماه گذشته میلادی ۴ دلار افزایش را نشان می دهد.

فائو هشدار داد این فشار افزایشی قیمت برنج نگرانی های امنیت غذایی قابل توجهی را برای بخش بزرگی از جمعیت جهان، به ویژه آنهایی که فقیرتر هستند و سهم بیشتری از درآمد خود را به خرید غذا اختصاص می دهند، ایجاد می کند.

شاخص کل قیمت جهانی مواد غذایی این سازمان نیز در ماه ژوییه افزایش داشته است، بر اساس گزارش فائو قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژوییه به طور متوسط ۱۲۳.۹ واحد بوده است که ۱.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته اما ۱۱.۸ درصد کمتر از سطح ژوییه ۲۰۲۲ است.

هند که ۴۰ درصد از صادرات جهانی برنج را به خود اختصاص می دهد، ماه گذشته دستور توقف بزرگترین محموله صادرات برنج خود را صادر کرد تا قیمت های داخلی را کنترل کند، قیمت هایی که در هفته های اخیر به بالاترین حد چند ساله رسیده است زیرا تغییرات آب و هوایی تولید را تهدید می کند، دولت هند در ۲۰ ژوئیه صادرات برنج سفید غیر باسماتی را برای تقویت عرضه داخلی و کنترل قیمت‌های خرده‌فروشی در فصل تابستان که زمان برگزاری جشن های مذهبی هندو و افزایش مصرف است، ممنوع کرد.

پیش از این در ۲۶ ژوئیه، صندوق بین المللی پول(IMF) هند را تشویق کرد تا محدودیت های صادراتی برنج غیر باسماتی را حذف کند. «پیر اولیویه گورینشاس»، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : این نوع محدودیت‌ها احتمالاً نوسان قیمت مواد غذایی را در سایر نقاط جهان تشدید می‌کند.

در همین حال، پس از ممنوعیت صادرات برنج، بر اساس اطلاعیه ای که توسط دولت هند صادر شده است، مرکز تجارت خارجی هند (DGFT) هفته گذشته سبوس برنج بدون روغن (DORB) را تا ۳۰ نوامبر از دسته «رایگان» که قبلاً بدون محدودیت بود به رده «ممنوع» منتقل کرد.

این ممنوعیت، باعث خرید جنون آمیز در بسیاری از کشورها از آمریکا گرفته تا کانادا و استرالیا شده بود. انجمن صادرکنندگان برنج در نامه‌ای به دولت هند اعلام کرد که باید اجازه صادرات ۱ میلیون تن از انواع برنج غیر باسماتی ممتاز مورد علاقه هندی‌های خارج از کشور را بدهد، طبق این نامه برنج سوناماسوری عمدتاً برای هندی‌های جنوبی ساکن خارج از کشور مصرف می‌شود.

در حال حاضر هند، تایلند، ویتنام، کامبوج و پاکستان از صادرکنندگان اصلی برنج هستند در حالی که چین، فیلیپین، بنین، سنگال، نیجریه و مالزی واردکنندگان اصلی برنج هستند.

کد خبر 32607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =