احتمال رشد و عدم ریزش شاخص بورس از کانال ۱.۸ میلیونی

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از عملکرد دو ساله دولت، پیش بینی کرد بورس ظرفیت رشد مجدد بعد از استراحتی کوتاه را دارد و شاخص به کانال پایین‌تر از ۱.۸ میلیون ریزش نخواهد داشت.

به گزارش بیداربورس، محمدصادق میرزایی با اشاره به رشد بیش از ۳۹.۳ هزار واحدی شاخص بورس و بازگشت چندباره به کانال ۲ میلیون واحدی به دنیای اقتصاد اعلام کرد: برخی تحرکات مثبت در سمت خرید از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته قبل نوید دهنده شروع مثبت بازار بود. دیروز نیز جبهه خرید تقویت شد اما ارزش معاملات در سطوح پایینی قرار دارد.

اگرچه بازار با افزایش حجم معاملات نسبت به خرداد  روبرو شده اما باید دید چه عواملی بر روند پایدار آن موثر واقع می شوند. ارزش معاملات خرد بازار (سهام و حق‌تقدم) نیز در پایان معاملات دیروز ۳‌.۳ هزار میلیارد ‌تومان را ثبت کرد که سطح قابل‌ قبولی نیست. از رفتار معامله‌گران می‌توان استنباط کرد اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ ندهد چندان تمایلی به افزایش تحرک در مسیر خروج ندارند.

بطور کلی ارزیابی متغیرهایی نظیر خالص تغییر مالکیت و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در بازار دیروز ‌حاکی از این است با وجود آنکه دلار در بازار آزاد با افت قیمت معامله شد اما تا حدودی از رفتار هیجانی معامله‌گران حقیقی در جهت عرضه سهام کاسته شد. تحلیلگران کاهش ارتفاع قیمتی چندانی برای اسکناس آمریکایی متصور نیستند. همین امر احتمالا منجر به خرید و فروش‌های مثبت با چاشنی هیجانی در کوتاه مدت خواهد شد.

با توجه به روند متغیرهای اثر گذار بر بازار به نظر می‌رسد رشد نماگرها مقطعی باشد. بازار سهام در هفته‌های گذشته روزهای مطلوبی را پشت‌ سر نگذاشته است. فعالان بورسی این روزها تا حدود زیادی رفتار سیاست گذار و تحولات متغیرهای اثرگذار را با دقت مورد واکاوی قرار می‌دهند. در هفته گذشته به‌رغم برخی پیام های مثبت بابت انتشار گزارش مثبت شرکت‌ها در راستای سودسازی و پایان انتظارها برای دریافت کامل این گزارش‌ها اما ورق معاملات بورس برنگشت. بااین‌حال دیروز تا حدودی از جو منفی حاکم بر جریان داد و ستدها کاسته شد.

طی روزهای اخیر برخی اظهارنظرها از ریزش شاخص به سطوح پایین‌تر از ۸. ۱میلیون واحد حکایت می‌کرد اما با توجه به شواهد این سناریو محتمل نخواهد بود. اکنون کلیت بازار در محدوده ارزنده‌ای به سر می‌برد. این عامل می‌تواند رکود فراگیر در بخش معاملات سهام را کاهش دهد. از سوی دیگر ارزنده بودن قیمت سهام در تالار شیشه‌ای در حالی است که برخی سیاست گذاری‌های نادرست اقتصادی و غیراقتصادی نیز تبعات منفی بر عملکرد میزان تقاضای موثر سهامی بر جای گذاشته است. بااین‌حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ظرفیت رشد مجدد بعد از استراحتی کوتاه را خواهد داشت.

سطوح ارزنده قیمتی مانع مهمی در روند فرسایشی و ادامه‌دار خروج نقدینگی از بازار محسوب می‌شود بخصوص آنکه بازارهای دیگر نیز فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندارند و فعالان اقتصادی به ‌دنبال بستری مناسب‌تر برای سرمایه‌گذاری بوده تا با اطمینان‌خاطر بیشتری سرمایه را وارد بازار کنند. به نظر می‌رسد مسیر بازار در روزهای آتی در راستای تحرکات دلار باشد.

به این ترتیب احتمالا بازار در آینده روزهای مثبت و منفی را می‌بیند . در این مقطع به سهامداران توصیه‌ می‌شود به جای پیش گویی، وضعیت خرید و فروش صندوق‌ها بویژه صندوق‌های اهرمی را رصد کنند تا یتوانند چشم‌انداز روشنی از معاملات کسب کنند.

وضعیت پرتفوی صندوق‌ها گویای احتمالات مهمی است و از این راه سهامداران به پیام های متفاوت و مهمی دست پیدا می‌کنند که می‌تواند در حکم نقشه‌ راه عمل کند. اکنون عمده صندوق‌ها در نقش خریدار ظاهر شدند که نشان‌ می دهد جبهه خرید در حال تقویت است. طی دو سال گذشته از دولت برخلاف وعده‌ها مبنی بر حل مشکل بازار سهام، امکان گشودن گرهی از پای بورس فراهم و گامی در جهت تامین دیگر مطالبات سهامداران برداشته نشد.

سیاست دولت در دو سال گذشته در عموم حوزه‌ها بر مداری مبهم چرخیده است. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران عملا نمی‌دانستند این بازار با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد. اکثر فعالان اقتصادی طی این مدت بارها نسبت به عدم‌صراحت در سیاست گذاری‌ها انتقاد کردند و کلی‌گویی و پرهیز از ارائه سیاست‌ های شفاف را سد راه صعود بازار سهام عنوان می‌کنند.

افزایش نا اطمینانی‌ها به آینده بازار سهام و مسائل مرتبط با سرمایه‌گذاری در این بازار، همان‌طور که قابل‌لمس است تبعاتی همچون کاهش تقاضای موثر سهامی بر جای گذاشته است. افراد گوناگون به دنبال مامنی مطمئن با هدف حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر تورم هستند. به همین دلیل آینده بسیاری از سهام به سیاست‌های اقتصادی و شرایط حاکم در بازارهای داخلی، گره زده شده است.

کد خبر 32632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =