۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
رشد ۲۲ درصدی قیمت متانول شرکت متانکس

شرکت متانکس بزرگترین تولیدکننده دنیا از رشد ۲۲ درصدی قیمت متانول فروش رفته در گزارش سه ماهه اول ۲۰۲۱ و سود ۱۰۵ میلیون دلاری خبر داد.

به گزارش بیداربورس، شرکت متانکس بزرگترین تولیدکننده متانول دنیا و حاضر در بورس نزدک که طی سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته، ۲۷ میلیون دلار زیان خالص (۰.۳۵ دلار زیان هر سهم)   اعلام کرده بود برای سه ماه اول سال جاری ۱۰۵ میلیون دلار معادل ۱.۱۹ دلار برای هر سهم، سود خالص اعلام کرد  .

براساس این گزارش، متوسط ‌قیمت تحقق یافته فروش متانول در سه ماهه اول ۲۰۲۱ برای این شرکت ۳۶۳ دلار به ازای هر تن اعلام شد که ۸۱ دلار معادل ۲۲ درصد افزایش را نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نشان می دهد. در سه ماهه چهارم سال  قبل، قیمت متوسط فروش ۲۸۲ دلار بر هر تن بود.

بر اساس گزارش سه ماهه  شرکت، بهبود تقاضای متانول و پایین بودن نرخ بهره برداری در بعضی شرکت‌ها از رشد قیمت متانول پشتیبانی می کند.   همچنین متانکس براورد کرد تقاضای شدید متانول همراه با سطح پایین موجودی جهانی و چالش های مداوم عرضه همچنان شرایط سخت بازار را تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ ادامه می دهد.

سود قبل از بهره و مالیات تعدیل شده شرکت در سه ماهه اول ۲۰۲۱  به ۲۴۲ میلیون دلار افزایش یافت که بالاترین نتیجه سه ماهه از سه ماهه سوم ۲۰۱۸ است. این شرکت برای سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ سود قبل از بهره و مالیات تعدیل شده ۱۳۶ میلیون دلار بدست آورد.

شرکت در سه ماهه اول سال جاری ۲ میلیون و ۷۹۳ هزار تن متانول در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲ میلیون و ۶۸۸ هزار تن فروش رفت. فروش متانول تولید شده در متانکس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۵۱۸ هزار تن بود در حالی که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن بود.

همچنین تولید برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ یک میلیون ۵۹۶ هزار  تن در مقایسه با یک میلیون و ۶۰۷ هزار تن در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ بود. بررسی تولید شرکتهای زیرمجموعه نشان می دهد که  تولید بیشتر در تاسیسات اطلس ترینداد و Medicine Hat کانادا و تولید کمتر در نیوزیلند و Geismar آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد.

بر اساس این گزارش، تقاضای جهانی متانول در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تقریباً ۵ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی ۲.۵ درصد کاهش یافته است. تقاضا از کاربردهای شیمیایی سنتی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به دلیل کاهش فصلی فعالیت تولید در سال جدید چین، همراه با قطع جریان پایین دستی در ایالات متحده مربوط به طوفان زمستانی و  تولید بیشتر متانول به الفین ("MTO") در کل سه ماهه میزان عملکرد بالا را حفظ کرد.

جدول زیر به طور خلاصه قیمت های ارسال شده منطقه ای اخیر و بدون تخفیف را شرح می دهد.  

شرکت اخیراً قیمت های قرارداد ماه مه را اعلام کرد که در آمریکای شمالی با  ۲۳ دلار رشد به ۵۴۲ دلار در هر تن افزایش یافت و در آسیا و اقیانوسیه همچنان در ۴۳۰ دلار به ازای هر تن باقی ماند.  سه ماهه دوم قیمت اروپا ۴۱۰ یورو برای هر تن است.   این قیمت ها بدون تخفیف بوده و درجریان معاملات نهایی قیمت های پایین تری ثبت خواهد شد (در سه ماهه اول سال ریال قیمت بدون تخفیف ارسال شده ۴۴۷ دلار و قیمت تحقق یافته ۳۶۳ دلار بود) .

تقاضا برای متانول متاثر از عواملی از جمله قدرت اقتصاد جهانی و منطقه ای، سطح تولیدات صنعتی، قیمت انرژی، قیمت گذاری محصولات نهایی و مقررات و سیاست های دولت. است

معرفی شرکت متانکس

شرکت متانکس بزرگترین تولید کننده متانول دنیا و دفتر مرکزی شرکت در ونکوور کانادا است. سهام شرکت برای معاملات در بورس اوراق بهادار تورنتو با نماد MX و در بازار Nasdaq با نماد MEOH ثبت شده است. شرکت دارای  ۷۶ میلیون سهم قابل معامله  (بر اساس میانگین وزنی  Diluted  )  دارد که ارزش بازاری معادل ۲.۸ میلیارد دلار را داراست. سهام شرکت قبل از بحران کرونا در حدود ۴۰ دلار هر سهم مبادله می شد اما در جریان بحران پاندومی کرونا در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ ( ۲۸ اسفند ۹۸) تا ۹.۵ دلار سقوط کرد گرچه با رشد قیمت متانول در سه ماهه سوم و چهارم رشد قیمت سهام ادامه پیدا کرد و در حال حاضر به۳۷.۸ دلار رسید.

کد خبر 3297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =