آیین‌نامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از بورس‌پرس، آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران که به تصویب هیئت دولت رسیده، توسط اسحاق جهانگیری ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، هیئت وزیران در جلسه ۳۰ آذر و به پیشنهاد وزارت خارجه و سازمان های انرژی اتمی و برنامه و بودجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهور و به منظور تأمین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، آیین نامه اجرایی را تصویب کرد.

طبق این آیین نامه، سازمان انرژی اتمی گزارش جامعی از وضعیت موجود و نیز موارد نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و پیش نیازهای فنی و مالی آنها و دیگر ابعاد مربوط را تهیه و ظرف دو ماه از تاریخ لازم اجرا به دولت ارایه می دهد.

با تأمین اعتبار و پیش نیازهای فنی، سازمان فوق اقدامات لازم را جهت غنی سازی به منظور استفاده صلح آمیز به عمل می آورد به نحوی که ظرف یک سال، حداقل ۱۲۰ کیلوگرم مواد مقرر در ماده مزبور ذخیره سازی شود.

همچنین سازمان انرژی اتمی به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده (LEU) پس از تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه اندازی هزار ماشین آی-آر-تو-ام (IR۲M) و هزار ماشین آی-آر- سیکس (IR-۶) به ترتیب در بازه های زمانی سه ماهه و یک ساله و همچنین تکمیل فرآیند راه اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان اقدام خواهد کرد. به گونه ای که در پایان مدت مقرر، کارخانه قابلیت بهره برداری داشته باشد ...

ضمنا موظف است گزارش اقدامات انجام شده و اقدامات باقی مانده و نیز اقلام و منابع مورد نیاز تا مرحله بهره برداری از راکتور خنداب و روند بهینه سازی آن را به تفکیک به دولت، ارایه و جدول زمان بندی مربوطه را جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی به دولت ارسال کند.

همچنین دستگاه های ذیربط، مشتمل بر وزارت خانه های نفت، خارجه، اقتصاد، صنعت و سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی و معاونت حقوقی رییس جمهور با محوریت وزارت خارجه موظفند گزارش های مربوط درخصوص اجرای تعهدات کشورهای طرف برجام و رفع موانع را تا پایان بهمن ۹۹ ارایه کنند تا بعد از تجمیع و ارایه به دولت، ظرف مهلت باقی مانده براساس گزارش جامع دریافتی با لحاظ مصوبات شورای عالی امنیت ملی و اهداف قانون و منافع و مصالح ملی تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

افزون بر این وزارتخانه های دفاع، دادگستری، نفت، خارجه، اقتصاد، صنعت و سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی و معاونت حقوقی رییس‌جمهور، پایبندی کشورهای طرف برجام در زمینه رفع موثر تحریم ها و برخورداری ایران از حقوق و منافع اقتصادی و سیاسی را در بازه های زمانی مناسب از تاریخ اجرای قانون را جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به دولت گزارش می کنند.

سازمان برنامه و بودجه هم منابع مورد نیاز اجرای قانون را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی خواهد کرد.

کد خبر 331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =