احتمال تمدید کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای عربستان در ماه اکتبر

عربستان احتمالاً کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را یک ماه دیگر و در اکتبر هم تمدید می‌کند تا ذخایر جهانی را به پایین‌ترین سطح برساند.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، عربستان با هدف پایین آوردن ذخایر جهانی نفت و با توجه به بی‌ثباتی‌های موجود در بازار عرضه، احتمالاً کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را یک ماه دیگر و در اکتبر هم تمدید می‌کند.

ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه تشکیل شده در اوایل ژوئن توافق کرد عرضه خود را تا پایان ۲۰۲۴ محدود کند. عربستان در همین زمان کاهش تولید داوطلبانه خود را اعلام کرد که تولید نفت آن را به پایین‌ترین رقم طی چند سال گذشته یعنی ۹ میلیون بشکه در روز رساند.

عربستان در ماه جاری میلادی، این کاهش تولید را در سپتامبر هم تمدید و وزیر انرژی این کشور اعلام کرد احتمال تمدید یا حتی افزایش حجم کاهش تولید وجود دارد.

تحلیلگران عقیده دارند عربستان رویکرد محتاطانه‌ای پس از ضعف بازارهای نفت در نیمه اول سال جاری میلادی در پیش گرفته تا حجم ذخایر جهانی نفت قبل از آغاز افزایش تولید به پایین‌ترین سطح برسد.

قیمت نفت خام برنت در ماه ژوئیه ۱۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشت که بیشترین افزایش قیمت ماهانه آن را از ژانویه ۲۰۲۲ نشان می‌داد. نفت در ماه اوت حدود ۳ درصد پایین‌تر از ژوئیه معامله شد. نگرانی در مورد ضعف تقاضا در چین همچنان ادامه دارد.

از طرف دیگر، احتمال از سرگیری صادرات نفت منطقه کردستان عراق احتمالاً ریاض را مجبور می‌کند عرضه نفت خود را پایین‌تر بیاورد. عراق و ترکیه در این هفته مذاکراتی برای از سرگیری صادرات حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت از منطقه شمالی برگزار کردند. صادرات از این منطقه در اواخر ماه مارس متوقف شد، اما هنوز هیچ توافقی برای از سرگیری آن انجام نشده است.

بغداد تا حدی توانسته کاهش تولید از این منطقه را با افزایش تولید از مناطق دیگر جبران کند. این کشور در ماه ژوئیه ۴.۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که کمتر از سهمیه آن طبق قرارداد اوپک پلاس است.

کد خبر 33275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =