پیش‌بینی بورس در شهریور و مهر

کارشناس بازار سرمایه با اعلام چند دلیل برای عدم تداوم رشد شاخص بورس در روزهای آتی، روند بازار در شهریور و مهر را پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، علی عصاری درباره اوضاع روزهای اخیر بازار سهام که با رشد نسبی قیمت ها و حجم معاملات و بازپس گیری کانال ۲ میلیون واحدی شاخص همراه شده به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: میانگین رشد سبد سهام در هفته‌ گذشته به سبب رشد شاخص ۲۰ درصد بود و بازار نسبت به ماه‌های گذشته که در رکود مطلق بود رشد قابل‌توجهی داشت.

علت رکود ماه‌های گذشته ناشی از تثبیت نرخ خوراک و عدم تحقق وعده  معاملات سهام ایران خودرو و سایپا بود اما همچنان دلیل مشخصی برای رشد هفته اخیر وجود ندارد. بنابراین می توان این جریان را به دلیل کف‌های معتبر سهام و تصمیم سیاست گذار به رشد اندک شاخص مربوط دانست با این وجود به نظر نمی‌رسد این رشد از این مقطع به بعد پایدار باشد و شهریور را می‌توان ماه پرخطری برای بورس دانست. چون  کارگزاری‌ها در این ماه تسویه می‌کنند.

علاوه بر این ورود به نیمه دوم سال و انتشار صورت‌های مالی شش‌ ماهه و ... در پیش است. بنابراین این ماه نمی‌تواند ماه پربرکتی باشد. البته این پیش‌بینی بر اساس تحلیل‌های تقویمی است. به این معنی که در سال‌های گذشته نیز شهریور و مهر مناسبی در بورس تجربه نشد.

هفته گذشته شاخص کل به یک‌باره ۱۰ کندل منفی را که در دو هفته اتفاق افتاده بود با چهار کندل مثبت جبران کرد. این حرکت شارپی، چندان منطقی نیست اما با ورود نقدینگی همراه بود. هرچند به‌ مرور از ورود حجم نقدینگی کاسته شد.

این موضوع نشان می‌دهد این رشد در جهت احیای موقت بازار بوده و چنین رشدی را می‌توان به شوکی برای احیای بازار در حدی که زنده بماند تشبیه کرد. چنین رشدی نمی‌تواند مقدمه‌ای برای روند مثبت و حرکت رو به بالای ماندگار باشد. هر چند که برای نیمه دوم سال می‌توان رشدهای چشمگیری متصور بود اما در این ماه‌ها اگر کارگزاری‌ها بخواهند تسویه کنند نیاز به بازاری مثبت است تا بتوانند فروشی از سمت کدهای بزرگ ثبت کنند.

با این حال نباید زیاد بدبین بود. چرا که امید هفته گذشته به بازار برگشت و چنین رشدی قابل‌تصور نبود. انتظار می رود این رشد ادامه یابد اما نمی توان چندان امیدی به تدوام رشد تا پایان شهریور داشت و احتمالا باید منتظر روند متعادل بازار بود.

از این نقطه به بعد احتمالا خرید و فروش‌ها و حجم معاملات افزایش می یابد و به دنبال آن عرضه ها شدت خواهد گرفت اما می‌توان از اواخر به شروع روند رو به رشد امیدوار بود و در آن نقطه همه سهامداران منتفع خواهند شد.

رشدهای چشمگیر برای شاخص کل در ادامه مسیر متصور است و فتح قله سه‌ میلیونی شاخص کل نیز تا پایان سال ممکن به نظر می‌رسد و امکان دارد سهام جدید بیشتری عرضه شود. در این میان نرخ دلار و پیوستگی آن با بازار سرمایه یکی از متغیرهای بسیار مهم است و باید آن را مدنظر داشت.

کد خبر 33558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =