نحوه تشخیص زمان اعتماد به روند صعودی سهام با بررسی ۶ حالت مختلف

تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام ۶ حالت روند عرضه و تقاضا و ارزش معاملات در بازار سهام، نحوه تشخیص زمان اعتماد به روند صعودی قیمت ها را ارایه کرد.

به گزارش بیداربورس، حمید محمدی درباره زمان اعتماد به روند صعودی قیمت ها در بازار سهام، اعلام کرد: در بازار مالی قطعیتی وجود ندارد اما می توان با استفاده از برخی معیارها، جمع بندی معقولی نسبت به شرایط داشت. ارزش معاملات یکی از معیارهایی است که می تواند بیانگر مسیر پیش روی معاملات باشد.

به این ترتیب که اگر قیمت ها صعودی بودند و ارزش معاملات افزایشی باشد به این معنا است که خریداران دست به جیب شده اند و درحال خرید در قیمت های بالاتری هستند. پس می توان به روند صعودی امیدوار بود اما اگر قیمت ها صعودی اما حجم معاملات کاهشی باشد نمی توان چندان به روند صعودی امیدوار بود و احتمالا روند صعودی تضعیف خواهد شد. چرا که هنوز خریداران، جسارت خرید در قیمت های بالاتر را ندارند و طرف تقاضا هم به جمع بندی نهایی برای یورش به سمت قیمت های گران تر نرسیده است.

اگر قیمت ها صعودی بودند اما در روندهای اصلاحی، حجم معاملات افزایش یابد، روند صعودی احتمالا تضعیف خواهد شد. در این حالت فروشندگان هر صعودی را نقطه مناسب برای ذخیره سود و احتمالا فرار از بازار سهام می دانند.

اگر قیمت ها نزولی بودند و حجم معاملات افزایشی باشد، یعنی کسانی که در قیمت های فعلی معتقد به فروش سهام هستند، بیشتر از خریداران هستند. پس فروشندگان دست بالاتر را دارند و احتمالا در ادامه مسیر تعداد این گروه افزایش پیدا می کند. پس می توان با احتمال مناسبی عنوان کرد فعلا روند نزولی سهام ادامه دار خواهد بود.

اگر قیمت ها نزولی بودند اما حجم معاملات کاهشی باشد، یعنی فروشندگان به فروش سهام در قیمت های پایین تر راضی نیستند و احتمالا باید شاهد تضعیف روند نزولی بود.

اگر قیمت ها نزولی بودند ولی در روندهای اصلاحی (پولبک های صعودی) حجم معاملات افزایشی باشد می توان امیدوار بود روند نزولی در حال تضعیف است. خریداران به محض مشاهده رشد قیمت ها در معاملات حاضر شده اند و همین باعث افزایش ارزش معاملات شده است.

نحوه تشخیص زمان اعتماد به روند صعودی سهام با بررسی ۶ حالت مختلف

منبع: بورس پرس
کد خبر 33456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =