۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

تاثیر مصوبه نرخ خوراک بر بازار سرمایه چیست؟

مهدی رضایتی_تحلیلگر بازار سرمایه
تاثیر مصوبه نرخ خوراک بر بازار سرمایه چیست؟

مهدی رضایتی، تحلیلگر بازار سرمایه، معتقد است مصوبه وزیر برای بورس گنگ بوده و به همین دلیل بازار روز گذشته تاثیری که باید را از آن نگرفته است.

به گزارش بیداربورس، مهدی رضایتی تحلیلگر بازار سرمایه دلیل عدم تاثیرگذاری مصوبه جدید دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها را گنگ بودن آن دانست و ادامه داد: به دلیل ابهامات موجود، بازار سرمایه روز گذشته برداشت درستی از خبری که آقای خاندوزی در خصوص نرخ خوراک اعلام کرد نداشت و زمان برد تا موضوع حل‌وفصل شود. در ابتدای بازار روز گذشته گمان بر این بود که کف ۵۰۰۰تومانی برای نرخ خوراک تعیین شده است به همین دلیل واکنش منفی بود، اما فرمول دو بخش دارد، بخشی از آن شامل همان کف ۵۰۰۰تومان می‌شود اما بخش دوم می‌تواند کل میانگین فرمول را به زیر ۵۰۰۰تومان نیز بیارود.

  • سیگنال دولت برای حذف دلار ۲۸۵۰۰ تومانی

وی ضمن برداشت مثبت از کلیت مصوبه اعلام‌شده در خصوص نرخ خوراک گاز ادامه داد: نکته دیگری که فرمول داشت این بود که ظاهرا مبنای محاسبات دلار ۳۸هزار و ۵۰۰تومان است. این در حالی است که در گذشته دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومان مبنا بوده است. اگر به این صورت باشد دولت عملا این سیگنال را می‌دهد که دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومان را کنار خواهد گذشت که این موضوع خود محرکی برای بسیاری از شرکت‌هایی است که تا کنون محصول خود را با دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومان در بورس کالا می‌فروختند. رضایتی در خصوص روند پیش‌روی بازار سرمایه نیز گفت: اخبار موجود در بازار سرمایه فعلا مثبت است و شرایط برای رشد بازار از دید بنیادی و تکنیکال فراهم و بنابراین صعود ممکن است.

رضایتی به دنیای اقتصاد گفت: طی هفته گذشته تمام اخباری که طی چهار ماه گذشته به رکود در بازار منجر شده بودند، تغییر کردند. این تغییر نیز خود محرکی است که در نتیجه آن شاهد رشد در ارزش معاملات، بهبود سرانه خرید و مثبت‌های پی‌درپی بودیم. اینها همه نشان‌دهنده شرایط مثبت بازار است. علاوه بر این، خبر جدید تک‌نرخی شدن ارز که احتمالا تا سه هفته آینده تعیین‌تکلیف خواهد شد نیز باعث شده تا شرایط بازار در ادامه مساعد به نظر برسد.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: حذف دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی از یک سو می‌تواند اثر قابل‌توجهی روی شرکت‌های پالایشی داشته باشد، چرا که این شرکت‌ها تا پیش از این محصولات خود را با این دلار به فروش می‌رساندند و رشد این گروه تاثیر زیادی بر بازار دارد؛ چرا که پالایشی‌ها لیدرهای خوبی برای بازار سرمایه محسوب می‌شوند. از طرفی خودرویی‌ها نیز خبرهای خوبی مثل واگذاری‌ها و عرضه گروه‌های ایران‌خودرو و بهمن در بورس کالا دارند. از سوی دیگر حذف دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی اثر خوبی روی گروه بانکی خواهد داشت.

  • تاثیر مصوبه جدید بر بازار سرمایه

در مجموع چنانچه اخبار همسو باشد بانک و خودرو و پتروپالایشی‌ها می‌توانند لیدرهای رشد بازار در ادامه سال باشند. وی نوسانات را تا پایان سال محتمل دانست و تاکید کرد: احتمال اصلاح و استراحت در محدوده دومیلیون و ۲۰۰هزار واحد برای شاخص کل وجود دارد و در ادامه به سمت سقف قبلی حرکت خواهیم کرد. اما اکنون شرایط به نحوی است که می‌توان گفت روند برگشته و ریزش شاخص کل و رکود مجدد بعید به نظر می‌رسد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =