رشد ٢٥ درصدی عرضه‌ محصولات پتروشیمی در بورس کالا

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: سال‌گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این میزان، حدود ۱۶.٢ میلیارد دلار معادل ۳۰.۱ درصد، سهم پتروشیمی‌ها بود، این مقدار صادرات به غیر از محصولاتی است که در صنایع داخلی فروخته شده که بخشی از آن نیز به محصولات نهایی تبدیل شده و صادر می‌شود.

به گزارش بیداربورس، احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن پتروشیمی در نشست خبری، اظهار کرد: اگر در کشور از تولید حمایت شده و موانع برداشته شود قطعا رشد ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت، در بحث تولید نیز باید به سمت مزایا حرکت کنیم یکی از مزایای مهم کشور ما، بحث انرژی است.

وی با اشاره به اینکه صادرات محصولات پتروشیمی با وجود شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه انجام می‌شود، افزود: اگر در زمان تحریم‌ها به مزایا توجه کنیم، قطعا به سمت رشد اقتصادی حرکت خواهیم کرد، صنعت پتروشیمی با توجه به آمار منتشره لوکوموتیو اقتصاد کشور است.

دبیر کل انجمن پتروشیمی گفت: سال‌گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این میزان، حدود ۱۶.٢ میلیارد دلار معادل ۳۰.۱ درصد، سهم پتروشیمی‌ها بود، این مقدار صادرات به غیر از محصولاتی است که در صنایع داخلی فروخته شده که بخشی از آن نیز به محصولات نهایی تبدیل شده و صادر می‌شود. حداقل ۳۰ درصد بازار سرمایه مربوط به شرکت های پتروشیمی است، اگر زنجیره تولید محصولات نهایی نیز حساب شود سهم پتروشیمی‌ها از صادرات غیرنفتی به حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: ارزش محصولات پتروشیمی در بورس کالا و انرژی ۶.۵ میلیارد دلار است.

مهدوی ابهری گفت: عقل اقتصادی حکم می‌کند که صنعت پتروشیمی را توسعه و منافع آن را صرف تولید ناخالص داخلی کنیم، طی سال های اخیر با وجود تحریم های ظالمانه پتروشیمی ها صادرات خود را متوقف نکرده است.

وی ادامه داد: دولت برای بودجه ۱۴۰۲ یک سقفی در نظر گرفت که در نهایت پس از پیگیری های متعدد این امر در مجلس مصوب نشد و این مسئله را به خود دولت سپرد.

دبیرکل انجمن پتروشیمی گفت: نمی‌توان برای کالایی که در دنیا می‌بایست در ورطه رقابت قرار گیرد، سقف تعیین کرد؛ بیش از سه ماه است که انجمن پتروشیمی در حال تلاش است که سقف قیمت را حذف کند.

مهدوی ابهری گفت: کسی که اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی می‌کند باید یک فرمول داشته باشد که بتواند محاسبات دقیق تری انجام دهد.

او تاکید کرد: قانون دائمی الحاق ۲ داریم که دولت می‌بایست به آن توجه کند. قانون می‌گوید قیمت‌گذاری باید به نوعی باشد که افزون بر رقابت ، سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را جذب کند.

دبیر کل انجمن پتروشیمی گفت: در حال حاضر باتوجه به بازگشت دولت به بحث تعیین نرخ خوراک پتروشیمی براساس فرمول، شاهد رونق صنایع پتروشیمی و سایر صنایع خواهیم بود .

مهدوی ابهری گفت: از هیئت تطبیق مصوبات، مجلس، کمیسیون اقتصادی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس، معاون اول دولت تشکر به عمل می‌آوریم چراکه با اقدام به‌موقع خود، صنعت پتروشیمی را از یک زیان نجات دادند.

وی تصریح کرد: طلب ۴۵ همتی اوره‌سازان با کمک اوره‌سازان در سامانه بدهی‌ها و تعهدات دولت ثبت شد که زین پس به دنبال تسویه آن حرکت خواهیم کرد.

وی در خصوص ارزآوری پتروشیمی‌ها عنوان کرد: در بحث ارزآوری، شرکت‌های پتروشیمی همچنان در راس شرکت‌های تولیدی هستند؛ به طوری که در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که از این میزان ۱۳.۸۳۸ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شد و مابقی آن برای فاینانس، واردات مواد مورد نیاز و... اختصاص یافت. در مجموع در ۱۷ ماه گذشته حدود ۱۷.۷۷۲ میلیارد دلار معادل ماهانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار به نیما ارز عرضه شده است.

دبیرکل انجمن پتروشیمی با اشاره به رشد تولیدات صنعت پتروشیمی در ٤ ماه ابتدای سال جاری، تاکید کرد : در چهارماهه امسال، تولید صنعت پتروشیمی ۱.۴ درصد نسبت به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. از سوی دیگر ۲.۵ درصد کاهش وزنی صادرات به سببب عرضه داخلی محصولات در بورس کالا داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در پنج ماه امسال ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است، ادامه داد: ۱.۶ میلیون تن در پنج‌ماه نخست پارسال و ۲.۰۲ میلیون تن در پنج‌ماه امسال در بورس عرضه شده که سبب کاهش ۴۳۷ میلیون دلاری صادرات محصولات با هدف تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی و رشد تولید شده است.

مهدوی ابهری تصریح کرد: مدتی است ارز ثبات پیدا کرده است که این امر تاحدودی به عرضه (ارز) پتروشیمی‌ها و برخی صادرکنندگان دیگر باز میگردد، این ثبات همچنان به واسطه همکاری تولیدکنندگان با بانک مرکزی تداوم خواهد داشت.

دبیرکل انجمن پتروشیمی در پاسخ به انتقاداتی که به فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها وارد می‌شود، گفت: در رابطه با نرخ خوراک و فرمول از ابتدا انتقادهایی به بحث درج هاب اروپا در فرمول مطرح بود؛ زیرا این هاب، صادر کننده نیست و از سایر کشورها وارد می‌کند که این با قانون همخوانی ندارد ، پیشنهاد انجمن این است که یا هاب اروپا را از فرمول حذف کنند یا هاب آن نرخ‌گذاری شود، اکنون سقف صادراتی ایران جایگزین هاب صادراتی ایران قرار دارند.

او افزود: تعیین کف در فرمول کاملا اشتباه است؛ زیرا هرگونه مشکل و چالشی همانند جنگ اوکراین یا... می تواند مشکلاتی را برای صنعت پتروشیمی ما به همراه آورد.

مهدوی ابهری در رابطه با نرخ تسعیر ارز گفت: هرچه به سمت تعدد نرخ‌های ارز نرویم بهتر است. به نظر امروز بحث نرخ ارز در بورس کالا و بورس انرژی به بحث بازار دوم بازگردد.

کد خبر 33635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =