رشد بورس مشروط به عدم‌ ایجاد ریسک‌های جدید + دو عامل هدایت نقدینگی

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس مشروط به عدم‌ ایجاد ریسک‌های جدید در مسیر رشد قرار می گیرد، گفت: پیش‌بینی‌پذیر بودن در کنار افزایش کارآیی اطلاعاتی، جهت صحیح نقدینگی را در بورس رقم می زند.

به گزارش بیداربورس، علی جبل‌عاملی با انتشارمطلبی با عنوان "وقت بازگشت اعتماد به بازار سهام ؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: از آنجا که بخش قابل‌توجهی از ارزش بازار سرمایه از صنعت پتروشیمی شامل ۵۵ شرکت بورسی و فرابورسی است، قطعا اصلاح نرخ خوراک می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار داشته باشد. شاهد این مدعا هم مثبت‌شدن بازار طی روزهای اخیر است.

دلیل تام این مثبت‌ها، اخبار پیرامون فرمول نرخ خوراک نیست و دلایلی همچون مسائل منطقه‌ای و سیاسی، کاهش عوارض صادراتی فلزی و معدنی، انتشار اوراق تبعی به‌منظور حمایت از بازار و مثبت‌شدن گروهای دیگر مانند خودرو یا حمایت قوی در کانال ۱.۹ میلیون واحدی نیز اثرگذار هستند اما مسئله نرخ خوراک بود که روند نزولی شاخص از اردیبهشت‌ماه را رقم زد و بازار را دچار چالش کرد.

طبیعی است که با انتشار اخبار مثبت در این حوزه و هم‌زمان با کاهش ریسک‌های دیگر منتظر بازگشت نقدینگی به بازار بود اما با توجه به تلاطم‌های این چند ماه و ابهامات موجود نباید انتظار داشت روند قطعا صعودی را شاهد بود و به نظر می‌رسد بازار در ادامه مسیر با نوساناتی همراه خواهد بود.

امید می رود بورس مشروط به عدم‌ ایجاد ریسک‌های جدید در مسیر رشد قرار گیرد. با اینکه بازار طی هفته‌های اخیر با تنش روبرو بود اما فرموله‌شدن نرخ خوراک در مقطع فعلی توانست اثرات این تنش را کاهش دهد. همچنین تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها از ۲۸.۵ هزار تومان به نرخ مرکز مبادله که بخش بیشتری از حاشیه بازار را پوشش می‌دهد خبر مثبتی بود که مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت.

بنابراین اگر بازگشت به فرمول سال ۹۴ و تثبیت آن برای بلندمدت به‌درستی اجرا شود، بازار این صنعت پیش‌بینی‌پذیرتر می‌شود و کمک بزرگی به فعالان بازار و صاحبان صنایع پتروشیمی خواهد شد تا بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. با اینکه این اخبار مثبت هستند و اندکی می‌توانند آنچه را که بر بازار گذشت جبران کنند، باید توجه کرد این وضعیت شکننده است و با بروز اتفاقاتی از این دست که می‌تواند به اعتماد بازار ضربه بزند، مجددا باید شاهد افزایش التهابات و فرار سرمایه‌گذاران از بازار بود.

چرا که پیش‌بینی‌پذیر بودن بازار در کنار افزایش کارآیی بخصوص کارآیی اطلاعاتی، می‌تواند جهت‌گیری صحیح نقدینگی و دوام آن در بازار سرمایه را رقم بزند. کارآیی اطلاعاتی می‌تواند به تعیین قیمت عادلانه سهم کمک کرده و از رانت‌های اطلاعاتی در بازار جلوگیری کند.

در بازار کارآ، سرعت و صحت انتقال اطلاعات است که اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند. چرا که اطلاعات به‌سرعت و با حداقل هزینه به اطلاع می‌رسد و همه اقشار می‌توانند در یک‌بازه زمانی و بدون رانت اطلاعاتی از آن استفاده کنند اما نهایتا حتی کارآیی اطلاعاتی به‌تنهایی کافی نیست و نکته مهمی که نباید مغفول بماند، ایجاد اعتماد از طریق عدم‌ مداخله و شوک وارد کردن به بازار است که گاهی اوقات در قالب تصمیمات غیرکارشناسی و غیرعلمی بازار را متاثر می‌کند.

همه این جمله را شنیده‌اند که نوسان ذات بازار است اما بازاری که هر روز با اخبار منفی، نظرات غیرکارشناسی و مداخلات بی‌منطق روبرو باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند مامن نقدینگی سرگردان و محلی برای سرمایه‌گذاری شفاف و مولد در مقابل بازارهای موازی غیرمولد و غیرشفاف باشد.

کد خبر 33741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =