تحلیلی از روند بورس و پیش بینی عبور شاخص از مقاومت ۲.۲ میلیونی و اقبال ۳ صنعت

دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی چشم‌انداز بورس در روزهای آینده، پیش بینی کردند شاخص از سطح مقاومت ۲.۲ میلیون واحد عبور کرده و سه صنعت مورد اقبال قرار می گیرند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی چشم‌انداز بورس در روزهای آینده در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند شاخص از مقاومت جدی سطح ۲.۲ میلیون واحد عبور کرده و امکان تداوم روند صعودی در کوتاه‌ مدت را دارد و سه صنعت مورد اقبال قرار می گیرند.

**تداوم روند صعودی

محمد غفوری: شاخص بورس پس از درگیری چند ماهه با سطح ۲ میلیون واحد در نهایت از مرز روانی عبور کرد و در میانه‌های کانال ۱. ۲ میلیون واحد قرار گرفت. این در حالی است که اکنون نسبت به قله اردیبهشت‌ ماه فاصله ۱۵درصدی دارد و نتوانسته سهامداران را طی این مدت کامروا سازد. وضعیت بازار سهام از دو منظر قابل بررسی است. در گام نخست مباحث قیمتی مطرح می‌شود. موضوع مهم دیگر مرتبط با مباحث بنیادی بازار است.

بازار سهام به دلیل فقدان بازارگردان قوی و نقدینگی قدرتمند از منظر بنیادی فضایی با چاشنی اصلاح فرسایشی را پشت سر گذاشته است. آنچه ماه‌ های گذشته در بازار رخ داده سبب شده بازار وارد فضای حباب منفی قیمتی شود. با فرو رفتن بازار در لاک دفاعی و رکود معاملاتی، سهامداران شاهد ریزش قیمت در اکثر نمادها بودند اما از منظر بنیادی اکثر سهام در وضعیت متعادلی قرار داشتند. ورود پول قدرتمند در این شرایط منجر به افزایش تقاضا و رشد قیمت می شد.

بعد از دوره اصلاح سرسخت ۳ماهه، تالار شیشه‌ای متاثر از چرخش نسبی سیاست گذار، وارد چرخه جدیدی از خوش‌بینی و امکان تداوم روند صعودی در کوتاه‌ مدت شد. بازار مقاومت جدی سطح ۲.۲ میلیون واحد را پیش ‌رو دارد. به نظر می‌رسد با اندکی دست به دست شدن و افزایش تدریجی ورود پول این مقاومت به‌راحتی شکسته شود و بازار به سمت سقف تاریخی حرکت کند.

از منظر بنیادی نیز این موضوع توجیه‌پذیر است. به طوری که دو نسبت بسیار مهم نسبت قیمت به سود و نسبت قیمت به فروش شرکت‌ها در این روند اثر گذار است. برخلاف فضای حباب‌گونه حاکم بر معاملات در سال ۹۹، اکنون بازار سهام عاری از هرگونه روند افزایش شارپی توأم با حباب قیمتی است. خرید و فروش اکثر سهام در وضعیت مناسبی قرار دارد. P/ E کنونی بیانگر این مهم است که صعود هفته قبل می‌تواند تداوم یابد. دو متغیر کلیدی که سرمایه‌گذاران باید آنها را مدنظر قرار دهند این است که ارزش معاملات و میزان ورود نقدینگی به بازار دو سنجه مهم محسوب می‌شوند و چشم‌انداز روشنی در کوتاه‌مدت را به تصویر می‌کشند.

این دو سنجه آماری در مقیاس روزانه و هفتگی نشانه‌ای متقن از موفقیت و عدم‌ موفقیت شاخص‌ بورس در به ثبت رساندن رشد ارقام جدی است. بازار از منظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار دارد و سرمایه‌گذاران نباید به بیراهه برخی اظهارت مبتنی بر رشد حباب‌وار قیمت سهام، سرک بکشند. روند صعودی بازار ممکن است در برخورد با مقاومت ۲.۲ میلیون واحد اندکی متوقف شود اما این روند مقطعی خواهد بود.

**روند صعودی همراه با نوسان

فردین آقابزرگی: بررسی روند بازار سهام به‌روشنی نشان می‌دهد متاثر از رفتار سیاست گذار و اعمال قوانین مختلف از روند تعادلی و معمولی بازمانده است. دخالت در بازار اگرچه مربوط به دوره کنونی نیست اما از ابتدای سال که می‌توانست کانال‌های تاریخی را به ثبت بساند، تحت‌تاثیر برخی سیاست گذاری‌ها از این مهم بازماند.

از دست دادن کانال‌های مهم و سرنوشت‌ساز طی این مدت را می‌توان نتیجه همین امر دانست اما اکنون وارد دور جدیدی از تغییرات شده است. حدود ۱۰ روز است تالار شیشه‌ای رنگ سبز را دیده است. با توجه به برخی موارد از جمله تحولات اخیر در حوزه نرخ دلار صنایع، می‌توان به تداوم این روند امیدوار بود. به دنبال انتقال دلار نیمایی به مرکز مبادله، برخی صنایع بورسی منتفع خواهند شد. در چنین وضعیتی صنعت پالایشی و پایین‌دستی پتروشیمی همراه با خودروسازان می‌توانند شرایط معاملاتی بهتری را تجربه کنند. روند رو به‌ رشد برخی صنایع می‌تواند بر کلیت بازار اثر مثبت بگذارد.

کما اینکه بازار نیز از منظر قیمتی در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد. بنابراین شرایط برای تداوم صعود فراهم است. در روزهای آتی بازار همراه با نوسان همراه خواهد بود اما بطور کلی روی کاغذ اوضاع به نفع بازار سهام است. یکی از سیاست‌هایی که دولت بر آن پافشاری می‌کند کنترل نرخ تورم است. به همین دلیل باید دید سیاست گذار برای عبور از این چالش دست به چه تدابیری خواهد زد. عملکرد سیاست گذار نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر آتی بازار سهام ایفا می‌کند.  از این‌رو سیاست‌هایی که در راستای حذف نرخ ارز ترجیحی صورت گیرد، بازار سهام را منتفع خواهد کرد. گروه‌های غذایی‌ و دارویی‌ از جمله صنایعی هستند که متاثر از سیاست گذاری‌های این بخش می‌توانند با فراز و فرود مواجه شوند.

هرچه سیاست گذار به سمت شفاف‌سازی گام بردارد، بازار سرمایه به تعادل نزدیک‌تر خواهد شد. سیاست‌های اتخاذشده در بخش بانکی نیز از عواملی هستند که بر ورود و خروج پول در بازار دخیل هستند. افزایش نرخ دلار به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام اگر به روزهای آتی برسد در جهت رشد بازار سهام خواهد بود.

به دنبال بازگشت بورس به مسیر صعودی طی هفته گذشته، همسویی دلار با این جریان می‌تواند روح تازه‌ای در کالبد بازار سهام بدمد. نرخ هر دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۴۹۰ تومان از برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به صعود به کانال‌های بالاتر حکایت می‌کند. اگرچه این مهم به دلیل کنترل انتظارات تورمی طبیعتا به کندی و با وقفه زمانی همراه خواهد بود.

کد خبر 33819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =