۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

سرنوشت قیمت خودرو در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲

حسن کریمی سنجری_کارشناس صنعت خودرو
سرنوشت قیمت خودرو در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در پیشبینی قیمت خودرو برای روزهای آتی، خاطرنشان کرد: قیمت خودرو به دو بخش کارخانه‌ای و بازارآزاد تقسیم می‌شود که قیمت کارخانه‌ای وابسته به سیاست‌گذار است و بنابراین پیش‌بینی‌پذیر نیست.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در پیشبینی قیمت خودرو برای روزهای آتی، در گفت‌وگو با بیداربورس خاطرنشان کرد: قیمت خودرو به دو بخش کارخانه‌ای و بازارآزاد تقسیم می‌شود که قیمت کارخانه‌ای وابسته به سیاست‌گذار است و بنابراین پیش‌بینی‌پذیر نیست.

او در ادامه عنوان کرد: قیمت بازار آزاد خودرو بیشتر با مردم و مصرف‌کنندگان سروکار دارد و تحت تاثیر رخدادهای متعددی است که در جامعه اتفاق می‌افتد و به عبارتی می‌توان گفت که تحت تاثیر تورم قرار دارد.

به گفته وی مهم‌ترین پارامتری که بر قیمت بازار آزاد خودرو تاثیر می‌گذارد، نرخ دلار است که با حرکت صعودی یا نزولی خود قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار داده و از سویی شاهد این مهم هستیم که نرخ ارز به صورت مستقیم بر قیمت ورق، مواد شیمیایی و قطعات تاثیر می‌گذارد که این موارد تعیین‌کننده قیمت خودروهستند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این مهم که دومین پارامتر تاثیرگذار بر قیمت بازار آزاد خودرو میزان فاصله میان عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: اینکه میزان تولید داخل چه‌قدر بالا برود و از سویی تا چه حد اجازه واردات داده شود از موارد تاثیرگذار بر قیمت خودرو است و به عبارتی ممکن است برخی از افراد به دنبال خرید خودرو باشند اما به دلیل پیشبینی خوشبینانه از تورم آتی دست نگه‌داشته و اقدام به خرید نکنند از سویی دیگر ممکن است عکس این موضوع رخ دهد و تورم به این صورت باشد که خریدار نیازی به خودرو نداشته باشند اما به دلیل ترس از افت ارزش پول خود اقدام به خرید می‌کنند و این رفتارها موجب کاهش یا افزایش تقاضا در بازار خودرو می‌شوند.

به عقیده سنجری باتوجه به اینکه احتمال واردات خودرو دست دوم در نیمه دوم سال بالا است و از سویی روند تولید خودرو در اعداد نسبتا خوبی قرار دارد انتظار می‌رود شاهد افزایش عرضه در این بازار و در نهایت کنترل قیمت‌ها باشیم.

وی در پایان بیان کرد: جالب است بدانید که یک ریشه تقاضا بستگی به نرخ ارز و ریشه دیگر آن وابسته به رخدادهای سیاسی است و به عبارتی اگر در کنار مسائل اقتصادی، اتفاقات سیاسی مثبتی شکل بگیرد قیمت خودرو از نرخ‌های کنونی پیشی نخواهد گرفت و حتی به سمت پایین نیز میل خواهد کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =