روسیه سقف قیمت فروش نفت را دور زد

صادرات نفت روسیه در بهار امسال با وجود اعمال تحریم‌های کشورهای گروه هفت بر سر جنگ اوکراین، ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش بیداربورس،  اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت و استرالیا، با هدف محدود کردن درآمدهای مسکو، دسامبر گذشته، سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای صادرات نفت روسیه از طریق دریا، اعمال کردند.
با این حال، روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی با استناد به آمار شرکت کپلر، نوشت: درآمدهای نفتی روسیه به دلیل افزایش مداوم قیمت نفت و کاهش تخفیف فروش نفت این کشور، احتمالا افزایش پیدا کرده است.
بررسی آمار حمل و بیمه توسط فایننشیال تایمز نشان می‌دهد که تقریبا سه چهارم از صادرات نفت دریابرد روسیه در اوت، بدون بیمه غربی حمل شدند. کشورهای غربی به کشورهای واردکننده نفت از روسیه اجازه داده‌اند از خدمات حمل و بیمه غربی برای محموله‌هایی استفاده کنند که در سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه خریداری شده‌اند.
ایده سقف قیمت از همان ابتدا که در سال ۲۰۲۲ در گروه هفت مطرح شد، منتقدانی داشت. اما حامیان این طرح می‌گویند که می‌توان در عین محدود نگه داشتن درآمد نفتی روسیه، اجازه داد صادرات این کشور بالا بماند.
بر اساس گزارش رویترز، روسیه صادرات دیزل و گازوئیل از طریق دریا را در ۲۰ روز نخست سپتامبر در مقایسه با اوت، حدود ۳۰ درصد کاهش داد و به حدود ۱.۷ میلیون تن رساند. ممنوعیت موقتی برای صادرات بنزین و دیزل از روسیه به اکثر کشورها که هفته گذشته اعلام شد، احتمالا باعث محدودتر شدن عرضه می‌شود.

کد خبر 34343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =