اثر کاهش قیمت های جهانی بر بورس+ شرط پیش بینی وضعیت در نیمه دوم سال

دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر کاهش نرخ های جهانی بر بورس، پیش بینی نیمه دوم سال را منوط به انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت ها دانستند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر کاهش نرخ های جهانی بر بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی نیمه دوم سال را منوط به انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت ها دانستند.

**بهبود وضعیت بورس در نیمه دوم سال

مهدی دلبری: مهم‌ترین اتفاق در دو هفته اخیر فارغ از مباحث سیاسی، ‌قیمت‌های جهانی و اتفاقات منطقه، انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ ها است.گزارش‌های ۶ ماهه در حالت تجمیعی حدود ۴۰‌ درصد رشد فروش مبلغی نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل را نشان می‌دهد. با توجه به کاهش حاشیه سود، رشد سود بین ۳۰ تا ۳۵‌ درصدی در بنگاه‌ها مورد انتظار است و تقریبا به همین میزان نیز بازار سرمایه در یک سال ‌رشد داشت.

اگرچه از ابتدای سال ‌تا کنون این رشد حدود ۶‌ درصد بوده اما در نیمه دوم سال‌گذشته شرایط بهتر بود و رشد معقولی داشت. با نزدیک‌شدن به پایان مهر وضعیت بسته به گزارش‌ها مبتنی بر سود و زیان است. گزارش‌های تولید و فروش منتشر شده و باید منتظر بود و دید آیا حاشیه سود بنگاه‌ها تثبیت شده یا خیر.

متاسفانه در گزارش‌های سه‌ ماه نخست ‌شرکت‌ها، حاشیه سود آنها کاهش چشمگیری داشت. با توجه به تغییر در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سپس اصلاح آن انتظار می رود حاشیه سود تغییر یا دست‌کم اصلاحی نداشته‌ باشد و در میانگین‌های تاریخی تثبیت شود. علاوه‌بر این باید دید شرکت‌ها در گزارش‌ های تفسیری چه برآوردی از ۶ ماهه دوم دارند و به چه اعدادی می‌رسند.

به دلیل اینکه انتظارات تورمی همچنان باقی است، برداشت کلی این است بازار در ۶ ماهه دوم وضعیت بهتری نسبت به ۶ ماهه اول داشته باشد. اگرچه نرخ دلار به واسطه فروش نفت تثبیت شده اما انتظارات تورمی به قوت باقی است. چراکه نرخ‌های سایر دارایی‌ها مانند خودرو، دلار، سکه و... با دلارهای بالاتری در حال معامله است. لذا انتظارات تورمی پابرجا است.

از طرفی تثبیت نرخ بهره بیش از ۲۵‌ درصد این انتظار که در ۶ ماهه دوم تورم بیشتری مشاهده شود را قوت می‌بخشد. کاهش نرخی که در قیمت‌های جهانی و مخصوصا فلزات رنگین اتفاق‌ افتاده، اثر بسیاری روی بورس خواهد گذاشت و رینگ فلزات آهنی نیز به دلیل شرایط آمریکا و چین شرایط جذابی را دنبال نمی‌کند و این متغیر باعث می‌شود بخش ۸۰‌ درصدی کامودیتی‌ محور بازار نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. 

باید توجه داشت در رشد قیمت‌های جهانی بورس زیاد منتفع نشد و بعید به‌نظر می‌رسد در کاهش‌های اخیر هم تحت‌تاثیر قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد شرایط فعلی به دلیل رکود تمامی بازارها است.

**آینده روشن‌ است

ابراهیم سماوی: در چند ماه اخیر اخبار و دستورالعمل‌های ضد و نقیضی مخابره شده‌ است. آنچه در ۱۷ اردیبهشت رخ‌داد، باعث شد هزار هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کم شود و پشت این موضوع نیز وجود رانت اطلاعاتی بود که هنوز هم تعیین‌تکلیف نشده‌است.

مصوبه نرخ خوراک ۷ هزار تومانی آسیب شدیدی به اطمینان سهامداران زد و بازار به رکود رفت و صرفا نوسانات جزئی داشت. علاوه‌بر این خبرهای مختلفی در مورد ورود خودرو، تغییر نرخ ارز و... منتشر شد اما هیچ‌یک محرک مطلوبی نبود، حتی نرخ خوراک نیز مجددا فرموله شد اما کمک چندانی نکرد.

در نیمه دوم سال ‌مولفه‌های مختلفی مانند نرخ دلار و روند انتشار اوراق‌بدهی دولت و اتفاق‌هایی که در حوزه توافق‌های بین‌الملل خواهد افتاد، سیاست‌ های حمایتی بودجه ‌۱۴۰۳ و وضعیت بازار جهانی می‌تواند موثر باشد. از طرفی در بررسی بازدهی سه‌ ماهه، همبستگی دلار و شاخص‌کل بیش از ۶۵‌درصد بود و دلار را می‌توان محرک اصلی حرکت بورس دانست و در صورت رشد دلار نیز رشد را مشاهده خواهیم کرد.

از طرفی بازار چشم به گزارش‌های ۶ ماهه حسابرسی‌شده دوخته که در هفته‌های پیش‌رو منتشر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود حدود ۱.۵ مرتبه از P/E گذشته‌نگر کاهش پیدا کند که اگر این اتفاق بیفتد، خبر خوشی خواهد بود. در شرایط فعلی اگرچه شرایط مبهم است و تنش‌های اخیر منطقه و مباحث بین‌المللی و توافق‌ها بازار سرمایه را در ابهام نگه داشته اما در بلندمدت بایدخوش بین بود.

کد خبر 34749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =