۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

امیدواری به بورس با کاهش ریسک‌های تهدیدکننده

سهیلا نقی‌پور_کارشناس بازارسرمایه
امیدواری به بورس با کاهش ریسک‌های تهدیدکننده

یک کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه هفته جاری با توجه به اتفاقات رخ داده در فلسطین و اسرائیل یک نگرانی به دیگر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران اضافه شده بود، بیان کرد: هرچه ریسک‌هایی که بازار را احاطه کرده کم شود، اعتماد به سرمایه‌گذاری در کشور و بازار بورس افزایش می‌یابد و موجب رشد سرمایه‌گذاری می‌شود؛ درنتیجه می‌توان امیدوار بود که بازار بورس روند بهتری در آینده به خود بگیرد و بتوانیم شاهد رشد اقتصادی خوب در کشور باشیم.

**شناسایی کف قیمتی سهام توسط معامله‌گران

سهیلا نقی‌پور، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: افزایش ارزش سفارشات خرید در معاملات روز گذشته می‌تواند نشانه‌ای از شناسایی کف قیمتی توسط معامله‌گران باشد و به عبارتی با توجه به مسائل بنیادی و عملکرد شرکت‌ها و همچنین وضعیت نمودار قیمتی سهم‌ها،  شناسایی کف قیمتی توسط فعالین و معامله‌گران حرفه‌ای و با تجربه بازار و افزایش ارزش سفارشات خرید امری طبیعی است.

**بهبود روند بازارسرمایه با کاهش ریسک‌ها

او در ادامه افزود: با کاهش ریسک‌های سیستماتیک موجود که بر بازار سرمایه سایه افکنده بود، می‌توان انتظار داشت اعتماد به سرمایه‌گذاران برگردد و ترس ناشی از پیشامدهای غیرقابل پیش‌بینی کاهش یابد و منجر به افزایش حجم معاملات و بهبود وضعیت نقدینگی در بازار شود و در این صورت می‌توان انتظار داشت که کف قیمتی سهام توسط دیگر فعالین بازار شناسایی و قیمت سهام در بورس به تدریج افزایش یابد.

**کاهش شفافیت با انتشار اخبار منفی

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد انتشار اخبار متعدد منفی با تاثیری مستقیم بر بازارسرمایه از جمله حذف سیمان و فولاد از بورس‌کالا بودیم، عنوان کرد: از مهمترین اثرات منفی اینگونه خبرها می‌توان به کاهش شفافیت در بازارسرمایه اشاره کرد.

نقی‌پور، اضافه کرد: بورس کالا مکانیزم مشخصی برای تعیین قیمت سیمان و فولاد دارد که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود؛ بنابراین خروج این دو  از بورس‌کالا به معنای حذف این مکانیزم و ایجاد فضایی غیر شفاف برای تعیین قیمت است.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه، عدم شفافیت عامل دیگری برای تضعیف اعتماد به بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران است.

او معتقد است که یکی دیگر از نکات منفی خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا مشخص نبودن سازوکار فروش و قیمت گذاری بعد از خروج این دو از بورس کالا بود، ابهام بزرگی که می‌توانست سودآوری شرکت‌ها را به طور جدی مورد تهدید قرار دهد و قیمت سهام شرکت‌های تولیدی سیمان و فولاد را در کوتاه‌مدت و حتی بلند مدت با کاهش چشمگیری مواجه کند.

نقی‌پور ادامه داد: خوشبختانه روز گذشته در جلسه هیئت دولت تصمیم بر باقی ماندن عرضه سیمان و فولاد در بورس‌کالا گرفته و باعث شد مکانیزم فروش و قیمت‌گذاری شفاف باقی‌بماند و یک ریسک از ریسک های موجود در بازار سرمایه کم شود..

وی معتقد است که با ادامه شفافیت در بازار اعتماد سرمایه‌گذران بیشتر خواهد شد و همچنین می‌توان انتظار داشت بازار بورس در آینده روند بهتری را تجربه کند.

او با بیان اینکه هفته جاری با توجه به اتفاقات رخ داده در فلسطین و اسرائیل یک نگرانی به دیگر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران اضافه شده بود، بیان کرد: هرچه ریسک‌هایی که بازار را احاطه کرده کم شود، اعتماد به سرمایه‌گذاری در کشور و بازار بورس افزایش می‌یابد و موجب رشد سرمایه‌گذاری می‌شود؛ درنتیجه می‌توان امیدوار بود که بازار بورس روند بهتری در آینده به خود بگیرد و بتوانیم شاهد رشد اقتصادی خوب در کشور باشیم.

**دلار، لیدر بازارهای مالی

این کارشناس بازارسرمایه قیمت دلار را یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت سایر دارایی‌ها در بازارهای موازی و بازار سرمایه دانست و گفت: با هرگونه تغییر در قیمت دلار به طور هماهنگ قیمت سایر دارایی‌ها نیز تغییر می‌کند و طی روزهای اخیر با توجه به اتفاقات سیاسی رخ داده در منطقه پیش‌بینی می‌شد که یک موج روانی و التهاب در بازار ارز رخ دهد.

نقی‌پور در ادامه خاطر نشان کرد: اگر از دیدگاه فنی به وضعیت رفتار حرکتی قیمت دلار از ابتدای امسال تا به اکنون نگاهی بیندازیم، می‌توان اینگونه برداشت کرد که حرکت کاهشی رخ داده اما طی 5 الی 6 ماه اخیر یک حرکت اصلاحی بوده و نه روند نزولی، حرکات اصلاحی که برای مدتی خلاف جهت روند اصلی رخ می‌دهند.

**تب افزایش قیمت دلار فروکش می‌کند؟

او در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات بانک‌مرکزی برای کنترل قیمت ارز و همچنین مقاومت مهم محدوده ۵۴ هزار تومان در برابر حرکت صعودی دلار و پرشتاب بودن رشد آن در رسیدن به این ناحیه قیمتی پیش‌بینی می‌شود رشد دلار طی روزهای آینده پایدار نخواهد بود و با کاهش  التهابات پیش آمده که بیشتر بعد روانی دارند تا اقتصادی، تب افزایش قیمت در دلار  فروکش نماید.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =