پولبک چیست و چه تفاوتی با اصلاح قیمت دارد؟ / نکات مهم + مزیت

حرکت صعودی سهام یا دارایی و ریزش جزئی در قیمت به دلیل ذخیره سود و ادامه روند حرکتی با قدرت بیشتر به پولبک تعبیر می شود.

به گزارش بیداربورس، افراد بسیاری به بهانه سودهای چند صد درصدی و یک شبه پولدار شدن به سمت بازارهای مالی کشیده می‌شوند اما نهایتا بعد از برخی تصمیم‌گیری‌های هیجانی و خرید یک دارایی یا سهام در قیمت نامناسب متحمل ضررهای سنگین شده و از بازار حذف می‌شوند.

معامله‌گری یک علم پیچیده است و باید متغیرهای بسیاری برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر یا حتی سرمایه‌گذار حرفه‌ای مدنظر گرفته شوند. با این حال رعایت برخی قوانین ساده می‌تواند کار فعالان بازارهای مالی را بسیار آسان کند. یکی از این قوانین ورود در نواحی درست مانند خرید یک سهام هنگام وقوع پولبک‌ها است. در ادامه بررسی می‌شود پولبک چیست و چه اهمیتی دارد.

پولبک چیست؟

از نظر علم تکنیکال، زمانی که یک سهم یا دارایی حرکت صعودی‌ را انجام می‌دهد، معمولا به دلیل ذخیره سود شاهد ریزش جزئی در قیمت است و سپس حرکتی که آغاز شده با قدرت بیشتری به روند ادامه می‌دهد. به این اتفاق پولبک گفته می‌شود.

البته محدوده‌ای که پولبک در آن اتفاق می‌افتد و میزان حرکت سهام و سپس وقوع پولبک هم موضوعاتی است که باید برای خرید بعد از پولبک ها و صرفا یک ریزش جزئی را نمی‌توان پولبک در نظر گرفت.

نکته مهم در پولبک‌ها این است که معمولا بعد از شکست یک سطح تکنیکالی مانند مقاومت‌های استاتیک یا داینامیک، سقف کانال، نواحی مقاومتی الگوهای کلاسیک (مثلث، فلگ‌، کنج) و… به وقوع می پیوندد و تنها در این موارد یک پولبک می‌تواند برای ورود به بازار و خرید یک سهام مناسب باشد. مثلا در بازاری مثل سهام ایران، یکی از استراتژی‌های جذاب و پول‌ساز این است که بعد از شکسته شدن یک مقاومت به جای خرید هیجانی، منتظر پولبک بوده و با این روش سود مناسب با نوسان گیری در بورس به دست آورد.

چرا پولبک‌ها مهم هستند؟

دلیل اهمیت پولبک‌ها تنها در این نیست که فرصت خرید در قیمت‌های پایین‌تر و در نتیجه سود بیشتر می‌دهند بلکه دلایل دیگری هم می‌توان برای آن ذکر کرد. بطور مثال یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید در هنگام پولبک این است که به عنوان یک تاییدیه ورود به بازار کاربرد دارد. فرض کنید یک سهام مقاومت استاتیک در تایم فریم ۴ ساعته را می‌شکند.

در این حالت افراد بسیاری با عجله وارد بازار شده و سهام مورد نظر را خریداری می‌کنند. در حالی که در تایم فریم بالاتر مانند روزانه هنوز این شکست تایید نشده است. در نتیجه بعد از اینکه مقاومت شکسته می‌شود بازار برگشته و ریزش بیشتری را تجربه می‌کند.

در مثال بالا، صبر کردن برای ورود بعد از پولبک در حفظ سرمایه نقشی اساسی ایفا می‌کند. مثلا کسی که با اندیکاتور RSI معامله می‌کند، هنگام شکست خرید نمی‌کند و منتظر پولبک می‌ماند. بعد از وقوع پولبک این فرد بطور مثال دنبال یک واگرایی در RSI می‌گردد و در صورت مشاهده آن با اطمینان بیشتری وارد بازار می‌شود و حد ضرر و سود مشخص‌تری هم دارد.

خرید سهام بعد از پولبک می‌تواند بسته به استراتژی شخصی یک تاییدیه بسیار مناسب برای کسب سود از بازار باشد. یکی از متغیرهایی که تفاوت معامله‌گر حرفه‌ای از مبتدی را نشان می‌دهد همین توانایی در صبر کردن و ورود به بازار با تاییدیه است.

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت دقیقا چه چیزی را باید پولبک در نظر گرفت؟

تفاوت این دو مفهوم بسیار ساده است: هر پولبک همیشه به عنوان اصلاح قیمت در نظر گرفته می‌شود اما هر اصلاح قیمتی را نمی‌توان پولبک در نظر گرفت. پولبک به معنای عقب نشینی قیمت به یک سطح است در حالی که اصلاح قیمت به دلایل مختلفی مثل رسیدن قیمت به ناحیه پرمیوم (گران فروشی)، کاهش حجم خرید، برخورد قیمت به یک مقاومت و … ایجاد می‌شود.

علاوه بر این پولبک بعد از شکست یک سطح تکنیکالی اتفاق می‌افتد و معمولا قیمت برای زدن پولبک یک ریزش جزئی را تجربه می‌کند در صورتی که اصلاح قیمت می‌تواند مدت‌ها ادامه داشته باشد.

جمع بندی

استفاده از پولبک‌ها برای خرید یک سهام یا معامله در سایر بازارهای مالی، می‌تواند به عنوان یک تاییدیه قدرتمند ظاهر شود. بخصوص اگر پرایس اکشن کندل‌ها را نیز بعد از شکست و در هنگام پولبک مورد بررسی قرار داد.

مزیت استفاده از پولبک این است که در محدوده ارزان‌تری خرید انجام می‌شود اما معامله با این روش عیوبی هم دارد. مثلا ممکن است در مواقعی پولبک مشاهده نشده و از بازار جا ماند اما در نهایت استفاده از پولبک در معامله می‌تواند یک تاییدیه مناسب برای ورود بهنگام باشد.

منبع: بورس پرس
کد خبر 35279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =