۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

سهام به کف قیمتی خود رسیده‌اند؟

میلاد محمدی_کارشناس بازارسرمایه
سهام به کف قیمتی خود رسیده‌اند؟

یک کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه عوامل بنیادی از جمله گزارش‌های ۶ ماهه نشان‌دهنده عملکرد مناسب هستند، گفت: این گزارش‌ها موجب تعدیل P/Ettm  بازار به زیر عدد ۷ شده و به نظر می‌رسد حوالی کنونی، کف سهام است. 

میلاد محمدی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس خاطرنشان کرد: ارزش معاملات خرد در بازار امروز به ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای اخیر بهبود یافته، اما در مقایسه با میانگین مهرماه که این عدد حوالی چهار هزار و ۶۶ میلیارد تومان بوده شاهد کاهش و به عبارتی خروج پول سهامداران هستیم.

او با اشاره به این موضوع که میانگین P/E ttm  بازار به زیر ۷ واحد یعنی یک ونیم واحد کمتر از میانگین ۱۰ ساله رسیده است، گفت: دو مولفه گزارش‌های فصلی و ریزش نسبی قیمت‌‎ها موجب این اتفاق شده‌اند.  

**بازارسرمایه در کنترل تورم موفق بوده است

به گفته وی هنگامی که سطح قیمت‌ها و شاخص‌ها را با دوره گذشته مقایسه میکنیم، شاهد این هستیم که قیمت‌ها در سطح بالاتری قرار دارند؛ اما P/E  و  P/S بازار در یک محدوده است که این موضوع نشان می‌دهد بازارسرمایه در کنترل تورم موفق بوده است.

**صنایع مناسب سرمایه‌گذاری باتوجه به گزارش‌های ۶ ماهه

محمدی در خصوص گزارش‌های ۶ ماهه بیان کرد: صنعت فولاد نسبت به تابستان‌های گذشته توانسته عملکرد بهتری داشته باشد و با وجود مشکلاتی از جمله قطعی برق در تابستان، نسبت به انتظارها بهتر عمل کند.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه افزود: صنایعی از جمله دارویی، سیمانی، فولادی و غذایی نیز باتوجه به گزارش های ۶ ماهه می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری باشند هرچند که نباید فراموش کرد، تعیین کننده مسیر کلی بازار در فصل‌های آینده اتفاقات سیاسی و دلار است.

**چرا ارزش معاملات پایین است؟

به عقیده او یکی از مهم‌ترین دلایل پایین بودن ارزش معاملات خرد تنش‌های منطقه است و به عبارتی سهامداران در انتظار روشن شدن این هستند که جبهه فلسطیم اسرائیل گسترده می‌شود یا نه و با کاهش این تنش‌ها شاهد بازگشت اعتماد سهامداران و رشد بازارسرمایه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: تحرکات نیروهای چین، آمریکا و سایر کشورها به احتمالات گسترش این موضوع دامن می‌زند.

محمدی با بیان اینکه عوامل بنیادی از جمله گزارش‌های ۶ ماهه نشان‌دهنده عملکرد مناسب هستند، گفت: این گزارش‌ها موجب تعدیل P/Ettm  بازار به زیر عدد ۷ شده و به نظر می‌رسد حوالی کنونی کف سهام است. 

**دولت، مانعی برای افزایش قیمت دلار

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این مهم که تلاش دولت برای کنترل قیمت دلار است، گفت: آغاز جنگ و افزایش ۳ هزار تومانی قیمت دلار در کمتر از دو روز نشان می‌دهد که این ارز به دنبال محرکی برای صعود به سمت بالا است، اما زور دولت به این ارز چربیده و مانع از افزایش شده است.

محمدی با اشاره به خبر ماندگار شدن شورای رقابت درخصوص قیمت‌گذاری خودرو، گفت: نرخ‌گذایر این شورای دستوری است و بر اسا تجربه هرکجا که پای نرخ‌گذاری دستوری به وسط آمده شاهد نتیجه خوبی نبوده‌ایم.

**راه نجات صنعت خودرو چیست؟

او معتقد است که دلار حاکم بر بازار خودرو هنوز تعدیل نشده و درنتیجه تورم بر روی این صنعت لحاظ نشده است؛ درصورتی که نرخ دلار تعدیل شود، به دلیل اینکه واردات خودرو در حجم قابل توجهی صورت نمی‌گیرد، قیمت خودرو بسیار بالاتر از قیمت‌های کنونی خواهد رفت و انتظار می‌رود شاهد التهاب در این بازار باشیم؛ اگر شورای رقابت نرخ ضریب دلار را تعدیل کند و بازار را به تعادل برساند، سپس کنارگیری کند به نفع این صنعت خواهد بود.

وی عرضه خودرو در بورس‌کالا را یکی از بهترین روش‌های به تعادل رساندن این صنعت دانست و گفت: هرچه زودتر در بازار خودرو شاهد تعادل باشیم شرکت‌های خودروساز می‌توانند از زیان‌دهی خارج شوند و این صنعت روند بهبودی را طی کند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =