۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

معرفی صنایع مناسب سرمایه‌گذاری

ابراهیم ساجد_کارشناس بازارسرمایه
معرفی صنایع مناسب سرمایه‌گذاری

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه در صنایع حمل و نقل، سیمان، لاستیک، پالایشی و برخی فلزی‌ها شاهد گزارشات مناسبی بودیم که اثر آن در نمودار سهام این صنایع نیز قابل مشاهده است، گفت: اکثر سهام با گزارشات مناسب، اصلاح و افت قیمت سنگینی نداشتند، اما با توجه به ریسک‌های پیش‌روی هر صنعت و وضعیت کلی بازار، فعلا اهرم رشد بالایی نداشتند اما در صورت بهبود وضعیت از گزینه‌های رشد محسوب می‌شوند.

بازارسرمایه تحت تاثیر دلار است

ابراهیم ساجد، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس با اشاره به این موضوع که بازار سرمایه مانند سایر بازارهای مالی کشور، تحت‌تاثیر نرخ دلار است، گفت: با توجه به خبرهای دستیابی کشور به منابع بلوکه شده، افزایش درآمد ناشی از فروش نفت و همچنین افزایش قیمت نفت موجب شده تا فعلا چشم انداز صعودی در دلار وجود نداشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: نبود چشم‌انداز مثبت برای قیمت دلار یکی از عوامل مهم عدم رشد بازارسرمایه است و بر اساس تجربه، تا زمانی که شاهد رشد بااهمیت در نرخ ارز نباشیم، نمیتوان انتظار رشد خاصی از بازار داشت.

بررسی مولفه‌های تاثیرگذار بر بورس

وی همچنین خاطرنشان کرد: در کنار موارد ذکر شده سایر عوامل موثر بر بازار سرمایه از جمله افزایش قیمت‌های جهانی، ریسک‌های سیاسی در منطقه، ‌ریسک قوانین خلق الساعه و ... نیز بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند و سرمایه‌داران در این شرایط تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

چرا گزارشات محرک رشد بورس نشدند؟

ساجد، در تشریح دلیل عدم رشد بازارسرمایه باوجود انتشار گزارشات میان‌دوره‌ای که نشان از رشد مناسب نسبت به دوره‌های گذشته دارد، عنوان کرد: علت این مهم را باید در صعود بازارسرمایه از آبان سال گذشته جست‌وجو کرد، چرا که قیمت اکثر سهام که گزارشات خوبی داشتند، در یک‌سال گذشته رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند؛ بنابراین باتوجه به وضعیت این روزهای بازارسرمایه نمی‌توان انتطار داشت که گزارشات به جز در برخی سهام که سودی فراتر از انتظار داشتند، محرکی برای بورس باشند.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه در صنایع حمل و نقل، سیمان، لاستیک، پالایشی و برخی فلزی‌ها شاهد گزارشات مناسبی بودیم که اثر آن در نمودار سهام این صنایع نیز قابل مشاهده است، گفت: اکثر سهام با گزارشات مناسب، اصلاح و افت قیمت سنگینی نداشتند، اما با توجه به ریسک‌های پیش‌روی هر صنعت و وضعیت کلی بازار، فعلا اهرم رشد بالایی نداشتند اما در صورت بهبود وضعیت از گزینه‌های رشد محسوب می‌شوند.

علت افزایش تقاضا در انبوه‌سازان چه‌بود؟

او در بررسی علت افزایش تقاضا انبوه‌سازان در روز گذشته، عنوان کرد: وجود شرایط دشوار جهت تحلیل، برآورد ارزش دارایی‌ها و سودسازی شرکت‌ها و همچنین ارزش بازار پایین بسیاری از شرکت‌های این صنعت، موجب شده تا این گروه خریداران خاص خود را داشته باشد و در وضعیتی که بسیاری از صنایع با افت قیمت دسته جمعی روبرو بوده‌اند، عدم افت در این صنعت و همچنین انتشار گزارش بازار مسکن از سوی مرکز آمار که رشد بالای قیمت مسکن در تهران را نشان میدهد، باعث سوق خریداران به این سهام جهت جبران قسمتی از زیان شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =