تحلیلی از سود و درآمد ۹ صنعت مهم/ علت اصلاح قیمت سهام و عدم تمایل به خرید

تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی سود خالص و درآمد ۶ ماهه و تابستان ۹ صنعت بورسی، اعمال قیمت‌گذاری دستوری را دلیل اصلاح قیمتی شرکت ها اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان با بررسی سود خالص و درآمد ۶ ماهه و تابستان ۹ صنعت و گروه حاضر در بورس از جمله خودرو، پتروشیمی، پالایشی، بانک، بیمه، سیمان و... به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: شرکت‌های بورسی در فصل تابستان بیش از ۲۳۰‌ هزار ‌میلیارد تومان سود ساختند که در مقایسه با مدت مشابه قبل با رشد ۴۴ درصدی همراه است. این در شرایطی است که قیمت‌گذاری دستوری در صنایع وجود داشت. به‌طوری که اکثر شرکت‌های پتروپالایشی، مجبور بودند بخشی از محصولات را با ارز نیمایی ۲۸.۵ هزار تومانی عرضه کنند.

فروش شرکت‌های بورسی در فصل دوم سال هم بیش از ۱.۰۷ هزار هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با فروش ۸۹۰ هزار میلیارد تومانی تابستان سال گذشته نشان از رشد بیش از ۲۰ درصدی دارد.

مجموع سود خالص شرکت‌ها هم در نیمه نخست سال بیش از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه قبل بیش از ۳۷ درصد رشد کرد. درآمد ۶ ماهه نیز در مقایسه با سال‌ قبل با رشد ۲۳ درصدی به ۲.۲ هزار هزار میلیارد تومان رسید.

در بخش صنایع به‌ وضوح اثرات سهمگین قیمت‌ گذاری دستوری بر صنعت خودرو مشاهده می شود. به‌طوری‌که خودروسازان سواری به‌دلیل قیمت‌گذاری شورای‌ رقابت در ۶ ماه اول سال به زیان ۳۵‌ هزار میلیارد تومانی رسیدند که در مقایسه با مدت مشابه قبل بیش از ۷‌ برابر شده‌ و درصورت ادامه این روند باید منتظر بحران‌های مالی و تولیدی باشند.

مقایسه خودرو سواری که قیمت‌گذاری آن با نظارت سازمان‌ حمایت ولی در حاشیه بازار است (بویژه عرضه‌های بورس‌کالا یا در سایت آنها عرضه می‌شود) با خودروسازان تجاری نشان می دهد شرکت‌های خودروساز سنگین با رشد بیش از ۷۸‌ درصدی به ۵.۷‌ هزار میلیارد تومان سود خالص دست‌ یافتند. تعداد و تنوع تولید در خودروسازان تجاری از جمله ایران‌ خودرو دیزل چشمگیر بود.

سود خالص گروه پتروشیمی‌های الفینی - آروماتیکی در تابستان با رشد ۲۶ درصدی به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید ‌و عملکرد ۶ ماهه آنها با رشد ۱۶ درصدی به ۴۳.۳ هزار ‌میلیارد تومان سود خالص و نسبت P/E گذشته‌ نگر ۸ مرتبه رسید.

گروه پالایشی با رشد ۱۷‌ و ۳۲ درصدی سود خالص تابستان و ۶ ماهه نسبت به مدت مشابه قبل روبرو شد. سود خالص شرکت‌های پالایشی به بیش از ۴۸‌ هزار میلیارد تومان و نسبت P/E گذشته‌ نگر این صنعت هم به ۵ مرتبه رسید.

گروه پتروشیمی اوره و آمونیاک هم گزارش ۶ ماهه مناسبی داشت و با رشد ۳۲‌ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به سود بیش از ۱۰‌ هزار میلیارد تومانی دست‌ یافت.

گروه فولادی نیز گزارش‌های مطلوبی از عملکرد در نیمه اول سال منتشر کرد. به‌ طوری‌که عملکرد تابستان فولادی‌ها نسبت به مدت مشابه قبل با رشد ۲۰۰‌ درصدی همراه بود و به سود بیش از ۳۸‌ هزار ‌میلیارد تومانی رسیدند. عملکرد ۶ ماهه اول سال این گروه با رشد ۹۵‌ درصدی سود خالص به بیش از ۸۵.۵‌ هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده و نسبت P/E گذشته‌نگر این صنعت نیز حدود ۵.۴ مرتبه است.

مجموع سود خالص بانک‌ها در تابستان و ۶ ماهه بیش از ۲۸‌ و ۵۴ هزار ‌میلیارد تومان شد و نسبت P/E گذشته‌نگر این صنعت نیز به ۳.۸ مرتبه کاهش یافت. بانک‌هایی که از نظر عملیاتی وضعیت مساعدی ندارند و تعداد آنها نیز انگشت‌شمار است به روند زیاندهی ادامه دادند.

صنعت بیمه هم عملکردی مشابه سال‌ قبل داشت و در ۶ ماه اول سال حدود ۷.۸‌ هزار میلیارد تومان سود ساخت که نشان از رشد ۲۰‌ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل دارد.

دارویی‌ها در ۶ ماه اول سال مورد اقبال بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران قرارگرفتند. این صنعت که سال‌ها به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، امکان پیشبرد پروژه‌های توسعه‌ای را نداشت در دوره اخیر کمی از فشار قیمت‌گذاری دستوری خارج‌ شد. این موضوع منتج به رشد ۵۰‌ درصدی سود خالص ۶ ماهه صنعت دارو در مقایسه با نیمه اول سال‌ قبل شد. می‌توان امیدوار بود اکثر شرکت‌هایی که در حوزه درمان و دارو طرح‌های توسعه‌ای دارند بتوانند آنها را پیش ببرند.

یکی دیگر از صنایعی که در سال‌ اخیر از زیر تیغ قیمت‌گذاری دستوری جهیده و محصولات را در بورس‌کالا عرضه می‌کند، صنعت سیمان است که با عرضه در بورس‌ کالا تقریبا محصول به‌صورت مستقیم به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد و این باعث‌شده بخش بسیاری از رانتی که در فروش‌های قبلی اتفاق می‌افتاد و رانت‌خواران و واسطه‌ها را منتفع می‌کرد، رفع شود.

این صنعت در ۶ ماه اول سال با رشد سودآوری بیش از ۷۷‌ درصدی همراه شد و بیش از ۸.۲‌ هزار میلیارد ‌تومان سود خالص شناسایی کرد. در تابستان نیز سیمانی‌ها به‌رغم قطعی برق ناشی از گرما با رشد ۵۲‌ درصدی سود خالص نسبت به تابستان سال‌ قبل مواجه بودند.

هرچند به دلیل اعمال قیمت‌گذاری دستوری در اکثر صنایع، میزان رشد درآمد و رشد سودآوری برخی صنایع در مقایسه با تورم پایین‌تر بوده و اثرات این موضوع در ارزش بازار شرکت‌ها مشاهده می شود که اکثرا با اصلاح قیمتی مواجه بودند.

در نتیجه گیری از وضعیت کلی بازار و گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد با توجه به کاهش نسبت P/E گذشته‌نگر کل بازار به کمتر از ۷ مرتبه که ۱.۵ مرتبه نسبت به میانگین ۱۰‌ ساله پایین‌تر است و نزدیک‌ شدن به محدوده‌ای که بازار سرمایه چندین‌بار از آن برگشت داشته و رشد ثبت کرده، وضعیت کلان بازار در نقطه ارزنده‌ای قرار دارد اما ریسک‌هایی که از بیرون بر شرکت‌ها تحمیل می‌شود از یک‌ سو و افزایش نرخ بهره از سوی دیگر باعث‌ شده فعلا سرمایه‌گذاران اقبالی به بورس نشان ندهند.

کد خبر 35396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =