بورس از نظر روانی و آماری آماده پایان اصلاح شاخص بود اما تهدید بزرگ مانع شد

کارشناس بازارسرمایه با اعلام پیام مهم وضعیت فعلی شاخص، اعلام کرد: بازار از نظر روانی و آماری در شرایط مناسبی برای پایان دادن به اصلاحات دارد اما با تهدید بزرگی مواجه شده است.

به گزارش بیداربورس، حسن رضایی‌پور درباره وضعیت روزهای اخیر بازار سهام که با از دست رفتن خط حمایتی مهم ۲ میلیون واحدی شاخص همراه شده به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: سهامداران در روزهای اخیر شاهد نمایش ضعیفی از روند داد و ستدها و کف کانال ۲ میلیون واحدی نماگر بودند که پیام‌ مهمی دارد و نشان از  افت حدود ۲۱ درصدی از قله اردیبهشت و نشانه‌ای متقن از عدم ورود پول به تالار شیشه‌ای است.

سهامداران دیروز به‌ وضوح شاهد رخت بستن تعادل و توقف رشد نمادها پس از یک دوره نوسانی بودند. این در حالی است که سایر بازارها با نوسانات افزایشی همراه بودند و شاخص دلار هم به روند نسبتا خنثی روزهای گذشته ادامه داد.

 یکی از عواملی که در هفته‌های قبل سبب رونق نسبی بازار سهام شده‌ بود، نوسان قیمت دلار در بازار آزاد بود. زیرا افزایش تدریجی نرخ دلار موجبات تقویت ورود پول به بازار سهام را فراهم می‌آورد و بهای کامودیتی‌ها متاثر از این مهم وارد دوره صعود می‌شود. طبیعتا کاهش و مقاومت نرخ دلار بر روی روند قیمتی کامودیتی‌ها اثرات منفی خواهد داشت و بورس کامود یتی‌ محور نیز از این محل متضرر خواهد شد.

به همین دلیل وضعیت دیروز شاخص حاوی یک پیام مهم است. اینکه بازار عاری از محرک جدی برای ورود پول است. به‌ویژه آنکه سرنوشت بازارهای دارایی بیشتر از آنکه به وضعیت اقتصادی گره خورده باشد، حول مسائل سیاسی و تنش‌های خاورمیانه می‌چرخد. در چنین وضعیتی بازارهایی با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو می‌شوند که از ریسک کمتری برخوردار باشند.

به نظر می‌رسد رفته‌رفته باید بیشتر شاهد خروج سرمایه‌گذاران کوتاه‌ مدت و عمدتا نوسان‌گیر بود. در چنین شرایطی اقبال به سمت صنایع بزرگ‌تر خواهد رفت که از ریسک کمتری برخوردارند اما بررسی‌ بنیادی حاکی از آن است که کانال در آستانه ریزش بیشتری قرار ندارد.

گزارش عملکرد شرکت‌ها به غیر از گروه خودرو، نشان‌دهنده وضعیت مطلوب اکثر گروه‌ه است اما این موضوع هم به دلیل تنش‌های بین‌المللی نتوانست سبب جذب پول جدید به بازار شود.

همچنین درحالی برخلاف روزهای گذشته رفتار معقولانه‌تری از سوی سرمایه‌گذاران حقوقی مشاهده و نوید پایان ریزش شاخص‌ را داده شد که فعلا" یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بازار سهام، تنش‌های بین‌المللی و برخی احتمالات نسبت به پیشروی این مهم است. این موضوع می‌تواند بر عوامل بنیادی سایه اندازد و حتی موجب از دست رفتن جذابیت کانال دو میلیون واحد شود.

از سوی دیگر با استناد به اینکه P/E بازار به سطوح ارزنده‌ای رسیده می‌توان استنباط کرد بازار از نظر روانی و آماری در شرایط مناسبی برای پایان دادن به اصلاحات پیاپی قیمتی قرار دارد.

کد خبر 35437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =