شرط حفظ مرز روانی ۲‌ میلیون‌ واحدی شاخص و راه نجات بورس

سه کارشناس بازار سرمایه، عدم شکست مرز روانی ۲‌ میلیون‌ واحدی شاخص را منوط به حمایت قاطع بازیگران بزرگ و حقوقی‌ ها دانسته و راه نجات بورس را اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه، عدم شکست مرز روانی ۲‌ میلیون‌ واحدی شاخص را منوط به حمایت قاطع بازیگران بزرگ و حقوقی‌ ها دانسته و راه نجات بورس را در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند.

امکان شکست مرز دو میلیون واحد

نیما میرزایی: شاخص‌کل ‌بار دیگر در مرز ۲ میلیون واحد قرار گرفت. با توجه به فشار فروش موجود و نگرانی سهامداران که عمدتا در هفته‌های اخیر به تحولات منطقه‌ای و جنگ رخ‌ داده برمی‌گردد، امکان شکست مرز روانی ۲‌ میلیون‌ واحدی وجود دارد و در صورتی‌که حمایت قاطعی توسط بازیگران بزرگ و حقوقی‌هایی که نقدینگی کافی دارند صورت نگیرد، می‌توان در روزهای آینده شاهد شکست این محدوده بود.

به احتمال ۷۰‌ درصد از محدوده فعلی حمایت می‌شود و شاهد برگشت آن خواهیم بود. چرا که بازارساز می‌داند در صورت ازدست‌رفتن این مرز حمایتی موج‌ های فروش تازه‌ای وارد و عملا حمایت و تثبیت روند حرکتی سهام مختلف دشوارتر خواهد شد. به‌نظر می‌رسد در شرایطی که بازار از نظر بنیادی چالش جدی ندارد، نیازمند رگولاتوری قوی‌تر سازمان بورس است.

ترغیب حقوقی‌های بزرگ به نقش‌آفرینی بیشتر در راستای حمایت مخصوصا در شرایطی که ریسک بازار با توجه به افت قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و جذابیت بالایی برای خریدهای بزرگ وجود دارد نیز عامل مهمی است. در نگاه کلان‌تر مهم‌ترین محرک بورس تعدیل نرخ دلار مبادله است که به‌رغم تورم مزمن در اقتصاد، ماه‌ها روی عدد ۳۸ هزارتومان تثبیت شده است در حالی که هزینه‌های جاری شرکت‌ها در حال افزایش است. این موضوع باعث کاهش جذابیت بورس شده و حل آن باید در دستور کار قرارگیرد.

از نگاه سهامداران خرد شاید افزایش تنش‌های جنگ اسرائیل و حماس و کشیده‌ شدن آتش جنگ به کشورهای منطقه یکی از نگرانی‌های اصلی باشد که سایه آن روی کلیت بورس قابل‌مشاهده است اما در کنار آن کنترل تعمدی بازارها توسط دولت با افزایش نرخ بهره و کاهش جذابیت بازارهای کالایی و دارایی، جزو اصلی‌ترین چالش‌ها است. به‌نظر می‌رسد بازگشت به سیاست معقول دو سال‌گذشته درخصوص کنترل نرخ بهره کمتر از ۲۰‌ درصد می‌تواند راه نجات بورس و کلیت تولید باشد.

مریم محبی: دیرور روند پرعرضه‌ای وجود داشت و شاخص به مرز ۲ میلیون واحد رسید. روند فعلی مطلوب نیست و نشان‌دهنده عدم‌ اعتماد سهامداران و فرار سرمایه از بورس است. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان به نرخ بهره بانکی یا همان نرخ بازدهی بازار بدون‌ریسک که همچنان در حال افزایش است ربط داد. این موضوع جذابیت بورس را در مقایسه با سپرده‌ بانک‌ها کاهش می‌دهد.

سرمایه ترسو و پول‌های گریزانی که از ابتدای سال ‌تا امروز نتوانستند بازدهی مورد قبولی داشته باشند به‌دنبال بازار قابل‌اطمینان‌تری هستند و زمانی‌که بانک می‌تواند چنین سودی را به سرمایه‌های سرگردان پرداخت کند قاعدتا پول‌ها از بورس خارج‌شده و به سمت صندوق‌های درآمد ثابت یا بازارهای تمیزتر مانند بانک‌ها هدایت می‌شوند.

متاسفانه بورس به‌عنوان بخش مولد اقتصاد بیشترین آسیب را از عدم‌ اطمینان می‌بیند. خروج این سرمایه‌ها نه‌تنها به سرمایه افراد بلکه به اقتصاد نیز صدمه می‌زند.  در این میان عملکرد سازمان بورس به هیچ‌وجه قابل‌دفاع نیست و روندی که در موافقت با تشکیل صندوق‌های جدید طی چند ماه گذشته شکل‌ گرفته در نهایت نظم بازار را برهم زده و وضعیت نامطلوبی را تحمیل کرده‌  است. تا زمانی‌که نظارت سازمان بر نحوه صدور مجوزها برای صندوق‌های مختلف سهامی تغییر نکند به‌نظر نمی‌سد بازار سرمایه بتواند روند مثبتی را در پیش گیرد.

امروز ریسک‌ها صحبت می‌کنند

پیام الیاس‌کردی: روند معاملات نه‌تنها دیروز بلکه در چند هفته گذشته متعادل و منفی بود و دلیل آن نیز مشخصا درجا زدن دلار در کانال ۵۰ تا ۵۱‌ هزار تومان است. سطح تنش‌ها افزایش‌یافته و جنس افزایش قیمت اندک نرخ دلار در هفته‌های گذشته به گونه‌ای نبوده که بورس را به سمت بالا هدایت کند. امروز ریسک‌ها در بورس صحبت می‌کنند. دلیل الگوی معاملاتی اخیر هم همین است.

احتمالا در چند نماد محدود به دلیل مباحثی رشدهایی نظیر آنچه دیروز در "وبملت" اتفاق افتاد، مشاهده و در کلیت بازار ارزش معاملات در کانال ۳.۵ تا ۴‌ هزار ‌میلیارد تومان قفل شده و افزایش نمی‌یابد و ماندن ارزش معاملات در این سطح باعث روند موجود شده‌ است. دیروز تک سهم‌ها در برخی گروه‌ها تحرکاتی داشتند اما وقتی کلیت بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرایط بهتر خواهد شد ولی همان کارشناسان به این نکته اعتراف می‌کنند حتی گزارش‌های مطلوب هم نتوانست بورس را نه‌تنها به وسیله پول‌های سنگین‌تر بلکه حتی پول‌های خردتر تقویت کند.

کد خبر 35442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =