تا زمان افزایش حجم معاملات امیدی به بهبود بورس نیست/ احتمال کاهش قیمتها

دو کارشناس با اشاره به اثر چند عامل منفی در ریزش شاخص، اعلام کردند تا زمان افزایش حجم معاملات، امیدی به بهبود نیست و احتمال کاهش قیمت ها و شاخص هم وجود دارد.

به گزارش بیداربورس، بازار سهام دیروز با حمایت ها و تکلیف حقوقی ها به عدم عرضه و با تکیه بر مناسب بودن قیمت سهام اکثر شرکت ها، مثبت شد اما دو کارشناس بازار سرمایه درباره حال و آینده بورس، نکاتی را به دنیای اقتصاد اعلام کردند.

**امیدی به این بازار تا زمان افزایش متغیر مهم نیست

مجتبی سلطانی: بازار سهام روزهای ناخوش احوالی را پشت‌سر می‌گذارد و عوامل مختلفی در ماه‌های اخیر روح بازار را آزرده ساخت. تکرار روزهای رکود برای هفته‌ها، رمقی را برای سرمایه‌گذاران باقی نگذاشته‌ و تزریق امیدواری‌های بی‌پشتوانه هم موجی از بی‌ اعتمادی را در میان سرمایه‌ گذاران و سهامداران ایجادکرده است.

پس از اینکه سرمایه‌گذاران از بهبود شرایط بازار ناامید شدند، تحرکات طلا و نرخ ارز به دلیل افزایش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، پذیرای نقدینگی و سرمایه سرمایه‌گذاران شدند. از طرفی پذیره‌نویسی‌های صندوق‌های گوناگون نقدینگی فعالی را جذب کردند و عاملی برای کاهش سطح ورودی نقدینگی به بازار بود.

زمانی‌که خروجی نقدینگی از ورودی آن فزونی یابد، بازار شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. همچنین بالاگرفتن تنش‌های بین‌المللی و ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیر سیستماتیک، ضربه دیگری به روح ناتوان بازار وارد کرد و بازار را به این شرایط انداخت.

گام‌های صعودی و اصلاحی بازار ارز می‌تواند به‌ صورت کج‌ دار و مریز در ماه‌های آینده ادامه پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود تا زمانی‌که ارزش معاملات تغییر به‌ خصوصی نداشته‌باشد، چندان نمی‌توان به روزهای سبز بازار امیدوار بود.

**احتمال کاهش قیمت‌ها و شاخص در هفته‌های آینده

عماد کاظم‌زاده: بازار سرمایه شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کند. از ابتدای روند نزولی و شرایط رکودی که از اردیبهشت آغاز شده، ۶ ماه سپری شده‌ با این‌ وجود در هفته‌های اخیر همزمان با افزایش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، التهاب عجیبی بر بازارهای مالی حاکم شده‌ است. برهمین اساس بود که شاخص کانال حمایتی ۲‌ میلیون‌ واحدی را از دست داد.

از طرفی بسیاری معتقدند بازار حمایت‌های معتبری دارد و در شرایط فعلی از ارزندگی مناسبی برخوردار است. در این شرایط مجموعه‌ای از ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بازار سهام را به‌ شدت به مخاطره می‌اندازد. افزایش تنش‌ها و نرخ بهره، جزو مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر وضعیت این روزهای بازار است.

به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل نشان‌ دهنده وضعیت بازار، ارزش معاملات است که چنگی به دل نمی‌زند. در مجموع وضعیت بازار چندان تعریف مشخصی ندارد. از این‌رو این امکان است که روند ریزشی بازار برای هفته‌های آینده نیز ادامه‌دار باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود چندان نمی‌توان تغییر محسوسی را برای نرخ ارز در ماه‌های آینده متصور بود و در هفته‌جاری نیز نماگرهای اصلی بازار می‌توانند اندکی افزایش ارتفاع بگیرند.

کد خبر 35623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =