۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
تحلیل بنیادی "کگل"

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در تابستان امسال با وجود فروش ۱۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان، نتوانست به سودآوری دست یابد. کگل در تابستان ۱۴۰۲ زیان ناخالص هزار و ۹۱ میلیارد تومانی و زیان خالص ۷۰۴ میلیارد تومانی به بار آورده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران، شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران با نماد کگل شناخته می‌شود. ارزش سهام این شرکت در حال حاضر نزدیک به ۱۹۷ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان است و ۱۸ درصد از سهام این مجموعه در بازار سهام شناور است. سهام کگل با ارزش بازاری خود، یکی از ده نماد بزرگ بورس تهران پس از نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا به شمار می‌رود. شرکت گروه مالی سرمایه‌گذاری امید، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر به شمار می‌روند. نکته قابل توجه در صورت‌های مالی نیم‌ساله شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر کاهش سود ناخالص و خالص این مجموعه به نسبت صورت‌های مالی سه ماهه است. افت سود کگل در تابستان امسال نشان می‌دهد نگرانی‌های سال قبل در خصوص کاهش حاشیه سود این مجموعه به وقوع پیوسته و پس از چندین سال، این مجموعه با زیان ناخالص و خالص فصلی مواجه است.

**افزایش ۱۵ همتی فروش گل گهر در ۷ ماهه ۱۴۰۲

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر، مشابه دیگر شرکت‌های هم صنعت خود، با وجود شرایط نامطلوب بهای تمام شده محصولات و نرخ فروش دستوری با وجود محدودیت‌های صادراتی این صنعت با توجه به نیاز داخل که موجب ثبت زیان ناخالص در جریان عملیاتی شرکت می‌شود؛ در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر می‌گذارد. شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در سال ۱۴۰۰ با ۴۶ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه ۳ هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. کگل در سال ۱۴۰۱ رشد درآمدزایی نداشت و با ۴۶ هزار و ۴۲۱ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۳ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۱_۱۶-۰۳-۱۴

بیشترین میزان فروش ماهانه کگل در سال ۱۴۰۰ به اسفند ماه با ۱۱ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۱۵ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان این بار نیز به اسفند ماه تعلق داشت و آبان ماه ۱۴۰۱ بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال ۳۵ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۲۰ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۷۲ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۱۴ هزار و ۹۴۱ میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به خرداد ماه با ۶ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به فروردین ماه با ۱۰۵ درصد رشد تعلق گرفته است.

**ثبت زیان خالص برای گل گهر در تابستان

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود. با وجود پتانسیل‌های بالای صنعت استخراج کانه‌های فلزی در کنار زنجیره فعال فولاد و فلزات رنگین در کشور، صورت‌های مالی این شرکت بیانگر روند درآمدزایی و سودآوری مناسبی در این مجموعه نیست. کگل در سال‌های اخیر از حاشیه سود قابل توجهی برخوردار بود و حتی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سود خالص فصلی نیز برای این شرکت معدنی به ثبت رسیده بود. با این وجود، محدودیت‌های حال حاضر این صنعت موجب شده تا شرکت‌ها نتواند فروشی متناسب با بهای تولیدات دریافت کنند. این درحالی است که صنایع استخراجی، با توجه به مصرف بالای منابع طبیعی، در کشورهای صنعتی سودآوری بالایی را به ثبت می‌رسانند.

شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در سال‌های گذشته روند درآمدزایی خود را به خوبی افزایش داده است؛ اما روند نزولی حاشیه سود این شرکت فصل به فصل شدیدتر می‌شود. کگل در بهار امسال ۴ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان سود خالص به ثبت رساند؛ در حالی که سود خالص بهار ۱۴۰۱ این شرکت ۳ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان بوده است. عملکرد تابستان گل و گهر نیز به نسبت سود خالص تابستان ۱۴۰۱ وخیم شده است. شرکت معدنی و صنعتی گل و گهر در تابستان امسال با زیان ناخالص هزار و ۹۱ میلیارد تومانی مواجه شد که به ۷۰۴ میلیارد تومان زیان خالص منجر شد؛ در حالی که سود خالص تابستان ۱۴۰۱ این شرکت ۵۶۵ میلیارد تومان بوده است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۱_۱۶-۰۳-۱۶

کد خبر 36209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =