۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
تحلیل بنیادی "خپارس"

شرکت پارس خودرو در شش ماهه سال جاری با ثبت ۴ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان زیان خالص به زیان انباشته ۲۰ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومانی در ترازنامه خود رسید.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران سهام شرکت پارس خودرو در بازار بازار پایه زرد فرابورس ایران با نماد خپارس شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت پارس خودرو در حال حاضر نزدیک به ۱۳ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان است. شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا، شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنعتی نیوان ابتکارس و شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا بزرگترین سهامداران پارس خودرو به شمار می‌روند که بیش از ۷۸ درصد سهام این مجموعه را تحت تملک دارند. نکته قابل توجه در صورت‌های مالی نیم‌ساله شرکت پارس خودرو رشد ۲۹ درصدی زیان انباشته این مجموعه به نسبت به ۱۲ ماه قبل است. زیان انباشته پارس خودرو در حالی ۲۰ همت را پشت سرگذاشته است که ارزش بازاری سهام این شرکت هنوز به ۱۴ همت نرسیده و سرمایه این شرکت در ترازنامه کمتر از ۱۲ همت است.

رشد اندک فروش پارس خودرو در ۷ ماهه ۱۴۰۲

شرکت پارس خودرو بر خلاف ایران خودرو و سایپا که با وجود شرایط نامطلوب بهای تمام شده محصولات و نرخ فروش دستوری که موجب ثبت زیان ناخالص در جریان عملیاتی شرکت می‌شود، رشد درآمدهای عملیاتی خود را حفظ کردند؛ پارس خودرو در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت به ثبت نرسانده است. شرکت پارس خودرو در سال ۱۴۰۰ با ۷ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه ۶۱۲ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. پارس خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۶ درصد رشد درآمدزایی داشت و با ۲۰ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه هزار و ۶۹۱ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

بیشترین میزان فروش ماهانه پارس خودرو در سال ۱۴۰۰ به تیر ماه با هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۲ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان بار دیگر به تیر ماه تعلق داشت و آبان ماه ۱۴۰۱ بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۰۹_۱۷-۳۴-۰۳

شرکت پارس خودرو در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال ۱۲ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۱۱ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۱۴ درصدی و به زبان دیگر، افزایش هزار و ۵۵۹ میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به خرداد ماه با ۲ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با ۶۶ درصد رشد تعلق گرفته است.

زیان خالص ۴.۶  همتی، حاصل شش‌ماهه پارس خودرو

پارس خودرو سال ۱۴۰۱ را با زیان انباشته ۷۴ همتی در صورت‌های مالی خود و زیان انباشته ۱۶.۱ همتی در صورت‌های مالی تلفیقی به پایان رساند. روند حاشیه سود فصلی پارس خودرو نشان می‌دهد که این خودرو سازی در سال گذشته که عرضه خودرو در بورس کالا رقم می‌خورد؛ شرایط بهتری را تجربه می‌کرد. شش ماهه ابتدایی سال جاری برای پارس خودرو ۴ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان زیان خالص به همراه داشته است.

پارس خودرو در سال‌های گذشته روند درآمدزایی خود را به خوبی افزایش داده است اما با خروج عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا، روند رسدی درآمدزایی این مجموعه متوقف شده است. با این وجود روند زیان‌سازی این شرکت فصل به فصل شدیدتر می‌شود. پارس خودرو در بهار امسال ۹۷۰  میلیارد  تومان زیان خالص به ثبت رساند؛ در حالی که زیان خالص بهار ۱۴۰۱ این شرکت ۳۳۸ میلیارد تومان بوده است. عملکرد تابستان پارس خودرو نیز به نسبت زیان خالص تابستان ۱۴۰۱ وخیم‌تر شده است. شرکت پارس خودرو در تابستان امسال با زیان خالص ۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومانی مواجه شد؛ در حالی که زیان خالص تابستان ۱۴۰۱ این شرکت ۲ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان بوده است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۰۹_۱۷-۳۴-۰۵

کد خبر 36090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =