۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
زمان‌بندی اشتباه مسئولین برای عرضه‌ اولیه و پذیره‌نویسی

یک کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه این روزها بازار سرمایه از ضعف پول اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی رنج می برد، اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد عرضه اولیه‌ها و پذیره نویسی‌های مستمر در بازار سرمایه هستیم و این درحالی است که در دوره رونق بازار با سخت گیری‌ها و عدم جدیت از سوی مراجع ذیصلاح فرصت تامین سرمایه و مالی شرکت‌های متقاضی از دست رفت و حتی موجب حبابی شدن بازار سرمایه گردید. 

**تمایل سرمایه‌داران به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت
محمد رضانژاد، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس با اشاره به این موضوع که بازارسرمایه حدود ۶ ماه پس از فتح قله تاریخی شاخص کل یعنی کانال ۲.۵ میلیونی اکنون در حدود ۲ میلیون واحد قرار گرفته و بیش از ۲۰ درصد افت را تجربه کرد است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه نرخ بازده بدون ریسک در ابزارهای مختلف رو به رشد بوده، برخی از سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در صندوق‌های درآمد ثابت پارک کنند.  
به گفته او دولت در سال‌های اخیر بخش زیادی از رانت‌های اقتصادی را که منجر به مزیت رقابتی شرکت‌های ایرانی نسبت به رقبای خارجی می‌شد را قطع کرده و از سویی باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی، شرکت‌های داخلی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند که در نتیجه بر سودسازی و ارزندگی این شرکت‌ها تاثیر سوگذاشته است.
وی در ادامه گفت: اتفاق مطرح شده در شرکت‌های بزرگ اثر ملموس تری دارد و همین امر باعث خروج بیشتر پول از سهم‎ها و صنایع بزرگ می‌شود.

**رنج بازار از نبود نقدینگی
رضانژاد با بیان اینکه این روزها بازار سرمایه از ضعف پول اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی رنج می برد، اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد عرضه اولیه‌ها و پذیره نویسی‌های مستمر در بازار سرمایه هستیم و این درحالی است که در دوره رونق بازار با سخت گیری‌ها و عدم جدیت از سوی مراجع ذیصلاح فرصت تامین سرمایه و مالی شرکت‌های متقاضی از دست رفت و حتی موجب حبابی شدن بازار سرمایه گردید. 

**ضعف سازمان بورس در معرفی بازارسرمایه ایران به جهان
این کارشناس بازارسرمایه با یادآوری این موضوع که بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که بازار سرمایه ایران یکی از مرموزترین بازارهای سرمایه در جهان است، گفت: به نظر می‌رسد در کنار تحریم‌های یک دهه قبل اقتصاد ایران ضعف سازمان بورس در معرفی بازارسرمایه ایران غیر قابل کتمان است. 

**علت فرار سرمایه‌ها از بازارسهام چیست؟
وی اضافه کرد: در صورت استفاده از سرمایه‌های بین‌المللی، بازارسرمایه ایران می‌تواند یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه منطقه شود اما روز به روز نه تنها شاهد عدم جذب سرمایه‌های خارجی هستیم بلکه با تحمیل قوانین و مقررات گوناگون باعث فرارسرمایه از سوی فعالین ایرانی بازار نیز هستیم.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =