دلیل اصلی افت شاخص و تداوم نزول و معاملات کم‌ رمق تا نیمه آذر

کارشناس بازار سرمایه با اعلام ارزش دلاری بورس و فرابورس و عمده دلیل افت شاخص بورس در روزهای اخیر، پیش بینی کرد سرخ‌ پوشی کم‌رمق تا نیمه آذر ادامه خواهد یافت.

به گزارش بیداربورس، سهیلا نقی‌پور با انتشار مطلبی با عنوان " سرخ‌پوشی متداول با چاشنی کم‌رمقی" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد:  سرخ‌ پوشی این روزهای تابلوی معاملات بورس مانند ماه‌های گذشته آنچنان با افت قیمتی شدیدی همراه نیست و ارزش دلاری بورس و فرابورس به ۱۶۸ میلیارد دلار رسید و ارزش معاملات خرد هم ۳.۶ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. از این رو تغییر چندانی در ارزش معاملات طی ماه‌های گذشته رخ نداده و نشانه ادامه‌دار بودن رکود است.

دلیل عمده افت نماگرهای اصلی در روز های اخیر، کاهش دلار بود که با در روزهای اخیر به انتشار اخبار آزادسازی۱۰ میلیارد دلار ایران در عراق همراه شد.

از اواسط مهر هم‌زمان با آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی و احتمال گسترش این تنش‌ها به دیگر نقاط منطقه، ریسک سیستماتیک بسیاری به بازارها تحمیل و به ریسک‌های پیشین اضافه کرد. بررسی اعداد و ارقام نشان می دهد موج نزولی فعلی که تازه شکل گرفته تا اواسط آذر ادامه یابد و احتمال می‌رود بعد از آن با تغییر وضعیت ریسک‌ها، شرایط نیز تغییر کند.

از مهم‌ترین عوامل مربوط به اقتصاد کلان، نرخ تورم و نرخ بهره است و تا زمانی که نرخ تورم در کنترل باشد و تغییر و جهش خاصی در آن مشاهده نشود، تغییر و جهش چندانی در کلیت بازار سرمایه رخ نخواهد داد.

افزایش مجدد نرخ بهره اثر منفی بر عملکرد بورس خواهد گذاشت. در چنین فضایی و در شرایط رکود، انتظارات سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد و تقاضا برای خرید سهام هم با افت مواجه می‌شود و شاهد تغییری در روند بازار نخواهیم بود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی در اواخر آبان و اوایل آذر لایحه بودجه سال آینده است. لایحه بودجه به عنوان اصلی‌ترین سند مالی یک سال آینده می‌تواند بر بازارهای مختلف اثرات متعدد و متفاوتی داشته باشد که بورس نیز از این اثرات مستثنا نیست.

در صورتی که لایحه بودجه منجر به افزایش کسری بودجه شود دولت برای تامین این کسری ممکن است از ابزارهای مالی مانند اوراق قرضه استفاده کند و فروش اوراق قرضه، عرضه اوراق بهادار در بورس را افزایش می‌دهد. این افزایش عرضه می‌تواند به کاهش ارزش سهام شرکت‌های بورسی منجر و افت شاخص را در پی داشته باشد.

با توجه به شرایط خسته‌کننده و ادامه‌دار بودن رکود در بازارهای مالی و کنترل نرخ ارز و بررسی لایحه بودجه، احتمال اینکه شاخص بورس طی دو روز آینده هم با کاهش اندک همراه باشد، وجود دارد.

البته با توجه به تغییر اندک قیمت دلار در پایان معاملات امروز این احتمال وجود دارد بازار با رشد اندکی همراه باشد اما دوباره به سرخ‌پوشی کم‌رمق ادامه خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود ماه آینده هم شرایطی مشابه آبان‌ وجود داشته باشد.

کد خبر 36528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =