۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

فاصله دلار نیما و آزاد کم می‌شود؟

فاطمه جزایری_تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف
فاصله دلار نیما و آزاد کم می‌شود؟

یک کارشناس بازارسرمایه در پیشبینی دلار سامانه نیما نیز عنوان کرد: اخیرا در سامانه نیما نرخ ارز رشد قابل توجهی داشته است؛ اما نکته جالب توجه پیروی معاملات بورس کالا از دلار نیما است. علی‌رغم ثبات نرخ دلار آزاد، می‌توان انتظار داشت نرخ دلار شرکت‌های بورسی چه در گزارش آذر و چه در ماه‌های آتی کمی بالاتر از شرایط فعلی باشد.

فاطمه جزایری، تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بیداربورس عنوان کرد: بازارسرمایه در هفته‌ی پایانی آذرماه با توجه به اخبار پیرامون به تجدید ارزیابی دارایی‌ها، شروعی مثبت همراه با خریدهای هیجانی را تجربه کرد؛ اما در انتها و باتوجه به افشای شرکت مپنا مبنی بر عدم تجدیدارزیابی شاهد فروش‌هایی در این نماد و به تبع آن نزول شاخص بودیم.

بررسی تاثیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر بازارسرمایه

او در ادامه گفت: در هفته‌ی ابتدایی آذرماه نیز شاهد گزارشات شرکت‌ها خواهیم بود؛ اما به نظر می‌رسد بازار بیشتر درگیر اخبار مربوط به تجدیدارزیابی دارایی‌ها است و واکنش چندانی به این گزارش‌ها نخواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه در تشریح تاثیرات مثبت تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بیان کرد: این مولفه تا حدودی می‌تواند با شفاف کردن ارزش دارایی‌ها به کمک شرکت‌ها به خصوص گروه‌های مالی از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها بیاید.

جزایری همچنین افزود: باید توجه داشت که تجدید ارزیابی دارایی‌ها فقط یک تغییر سرفصل حساب و اعداد در صورت‌های مالی است و اتفاق خاصی در سودآوری شرکت‌ها رخ نمی‌دهد؛ از طرفی باید بدانیم بازارسرمایه با مشکلات بزرگ‌تری از جمله قیمت گذاری دستوری، مشکلات نرخ ارز نیمایی، نرخ بهره بالا و... درگیر است که همه این موارد می‌توانند تأثیرات بسیار مهم‌تری برای بازار داشته باشند.

عوامل مؤثر بر رفتار بورس

وی با اشاره به فصل زمستان و احتمال قطعی گاز شرکت‌ها در این فصل، خاطر نشان کرد: قطعی گاز در زمستان و کمبود تولید، ابتدا بر کالاهایی که در بورس کالا معامله می‌شوند مانند مقاطع فولادی و مواد اولیه پتروشیمی تاثیر می‌گذارد، سپس بر اثر افزایش نرخ اینگونه کالاها سهام شرکت‌های تولید کننده آن‌ها رشد خواهد کرد.

این تحلیلگر بازارسرمایه اضافه کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و عوامل موثر آن بر بازار سرمایه، که عمدتا شامل افزایش قیمت گاز در مورد صنایع انرژی بری همچون پتروشیمی و فولاد که در تبصره ۱۴ می‌آمد رشد آنچنانی اتفاق نیفتاده است و از سویی در خصوص حق انتفاع معادن نیز که با توجه به اینکه در سال جاری تحقق منابع آن به خوبی اتفاق نیفتاده بنابراین در سال آینده نیز شاهد رشد زیادی نبوده است.

جزایری نتیجه گیری کرد: بنابراین انتظار نمی‌رود تاثیر منفی زیادی از این ناحیه متوجه بورس شود.

پرواز دلار به بالای ۶۰ هزار تومان؟!

او در خصوص نرخ دلار و مولفه‌های تاثیرگذار بر آن، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در نرخ دلار سیاست‌های انقباضی شدید بانک مرکزی است که به عبارتی با کاهش عرضه پول سبب شده تا کمبود نقدینگی در بازار به شدت احساس شود و نرخ‌های بهره بدون ریسک افزایش پیدا کند؛ با در نظر گرفتن این مورد در کنار تلاش بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار، انتظار افزایش نرخ دلار فراتر از ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، وجود ندارد.

وی در پیشبینی دلار سامانه نیما نیز عنوان کرد: اخیرا در سامانه نیما نرخ ارز رشد قابل توجهی داشته است؛ اما نکته جالب توجه پیروی معاملات بورس کالا از دلار نیما است.

جزایری در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس تاکید کرد: علی‌رغم ثبات نرخ دلار آزاد، می‌توان انتظار داشت نرخ دلار شرکت‌های بورسی چه در گزارش آذر و چه در ماه‌های آتی کمی بالاتر از شرایط فعلی باشد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 37535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =