پول نقد حذف می‌شود / فراگیری خدمات مالی با فین‌تک

کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: پیش‌بینی می‌شود که حجم بازار جهانی فین‌تک‌ها از ۲۰۰ میلیارد دلار در ۲۰۲۳ به ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ برسد.

به گزارش بیدار بورس، محمد فرجود، کارشناس اقتصاد دیجیتال در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳» بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که حجم بازار جهانی فین‌تک‌ها از ۲۰۰ میلیارد دلار در ۲۰۲۳ به ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ برسد. سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی جهان ۱۵.۵ درصد است و سرعت رشد اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۳ برابر ۷.۱ درصد بوده است.

وی افزود: هیچ‌چیز به اندازه صنعت فین‌تک نتوانسته فراگیری خدمات مالی در جامعه را ایجاد کند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ بزرگ‌ترین سازمان‌های سپرده‌پذیر، نه بانک‌ها که شرکت‌های فناورمحور باشند. همچنین پیش‌بینی می‌شود از میان افرادی که تاکنون در هیچ بانکی حساب باز نکرده‌اند، ۳ میلیارد نفر بدون حضور در شعب، به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند.

فرجود تصریح کرد: تا آن زمان بیشترین مشاوره‌های پولی نیز از طریق هوش مصنوعی، الگوریتم‌ها و نرم‌افزارها خواهد بود. تا سال ۲۰۳۰ ده‌ها کشور فاقد پول نقد خواهند بود و هوش مصنوعی عامل تغییر بیش از ۳۰ درصد از مشاغل امروزی در بانکداری است. تحول در ساختار بانکی و مالی، تسهیلات بیشتر در وام‌گیری و سرمایه‌گذاری، بهبود تجربه کاربری، پشتیبانی از کسب‌وکارهای کوچک و نوپا، ارائه راهکارهای جدید برای مالیات و کنترل مالی و افزایش شفافیت از مزیت‌های فین‌تک است.

کد خبر 37624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =