سرمایه ها آب رفت

شاخص کل بورس باازدست دادن حمایت۱میلیون و ۳۵هزار واحدی درتاریخ ۳خرداد به ۱میلیون و ۹۵هزار واحدرسید اما نهایتا در ۵ خرداد، به سطح ۱میلیون و ۱۱۰هزار واحد نزدیک شد.

به گزارش بیداربورس، تقریبا بازده شاخص کل از میانه خرداد سال ۹۹ تاکنون، صفر بوده و فعالان بازار سرمایه درطول ۱سال اخیر بازدهی کسب نکرده‌اند. ازانجا که عموما بازده شاخص بهتر از بازده افراد است، می‌توان انتظار داشت که عموم فعالان بازار نسبت به خرداد سال قبل، سرمایه کمتری دارند.

بازدهی صفر شاخص هموزن در یکسال
شاخص هموزن، خرداد سال قبل از ۳۱۰هزار واحد کار خود را شروع و درپایان ماه ۴۰۰هزار واحدبود. ‌اکنون ۳۸۳هزار واحد است. البته شاخص هموزن به سبب قفل بودن نمادها در صف فروش، مشابه شاخص کل افت نکرد و باتوجه به حجم صفوف فروش می‌توان انتظارداشت که شاخص هم‌وزن به حمایت‌های قبلی خود برسد که در محدوده ۳۶۵هزار و ۳۱۰هزار واحد است که دراین صورت عملا بازدهی ۱ساله شاخص نیز صفر می‌شود.

کاهش ۱.۱ همتی صفوف فروش
درهفته‌ای که گذشت، روز شنبه ۹۶درصد نمادها منفی بودندهمچنین ۷۸درصد بازار صف فروش بود و ارزش صفوف فروش ۶.۹همت بود. چهارشنبه، وضعیت بهتر شد. ۷۱درصد بازار منفی بود، ۵۸درصد نمادها صف فروش و ارزش صفوف فروش ۵.۸همت بود. درواقع طی این هفته ۱۲۰نماد از صف فروش خارج شدند و صفوف فروش ۱.۱همت کاهش یافت، با این وجود همچنان ۳۶۰نماد صف فروش هستند که احتمالا بامجامع پیش رو و بازگشایی‌ها، شاهد متعادل شدن آنهابه وسیله دامنه نوسان باز خواهیم بود. بنابراین شاخص هموزن پتانسیل رسیدن به سطح ۳۱۰هزار واحد را دارد.

روزنه ای به امید
در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات ۱۲.۵همت و میانگین آن ۲.۵همت در هر روز بود. در این هفته ۲.۵همت خروج پول حقیقی ثبت شد اما روند خروج پول امیدوار کننده بود. خروج پول روزانه به ترتیب از شنبه تا چهارشنبه، ۹۸۳میلیارد، ۶۴۵میلیارد، ۳۸۳میلیارد، ۲۸۸میلیارد و ۲۳۶میلیارد تومان بود. بااین حال چون تعادل در صفوف فروش عمدتا توسط حقوقی‌ها صورت می‌گیرد، این جریان خروج پول طبعا در هفته‌های بعدی نیز تداوم دارد و بعید است که به شکل پایدار شاهد ورود پول حقیقی باشیم. نکته حائز اهمیت تعداد سهامی است که از اول سال۹۹ تا به امروز بین حقوقی‌ها و حقیقی‌ها جابجا شده است، از آنجا که قیمت سهام در ابتدای ۹۹ با امروز تفاوت فاحشی دارد این مقایسه شاید نتیجه بهتری به ما نشان دهد، از نظر میزان ریالی اختلاف فی مابین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نزدیک ۲۶ همت کماکان ورودی پول توسط حقیقی‌ها یا همان فروش بیشتر حقوقی‌ها را نشان می‌دهد اما در پژوهشی که توسط شاهین نادری(شناسایی تحرکات) صورت گرفته نشان می‌دهد که از اول سال۹۹حقوقی‌ها ۱۰۹ میلیارد برگه سهم به حقیقی‌ها فروخته‌اند و از آن تاریخ بادقت نزدیک ۹۸ درصد ۹۶ میلیارد سهام را از حقیقی‌ها خریده‌اند، درواقع نزدیک ۹۰ درصد سهام حقیقی‌ها از اواخر مرداد ماه۹۹به اینور توسط حقوقی‌ها خریداری شده است لذا می‌تواند امیدوار بود بزودی به انتهای اصلاح بازار و به تعادل رسیدن بازار نزدیک شده‌ایم.

توجیه قیمت با انتظار سودآوری سال ۱۴۰۰
گزارش‌های فصل زمستان و اغلب ۱۲ماهه شرکت‌ها در بورس از راه رسیده و حالا گزارش‌های عملکرد اردیبهشت نیز منتشر شد. در بسیاری از نمادها، انتظار سودآوری سال ۱۴۰۰ قیمت را توجیه می‌کند و ازاین زاویه می‌توان به شکلی ساده اثبات کرد که سهام در مقایسه با سایر بازارها در نقطه مناسب سرمایه‌گذاری است اما ۲مساله هنوز حل نشده و این باعث شده تا برخی سرمایه‌گذاران با علم بر مناسب بودن قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاری، ورود نکنند.

عرضه در نیما از تقاضا بالاتر است
در بحث سیاست خارجی، مذاکرات همچنان ادامه دارد. طولانی شدن فرآیند مذاکرات باعث شده تا بازار ارز در داخل تقویت شود و دلار به بالای ۲۳۰۰۰تومان برسد، این درحالیست که میزان عرضه در نیما شدیدا از تقاضا بالاتر است. این مساله ناشی از عقب‌نشینی تجار و عدم فعالیت آنها درمدت زمانی است که ابهامات به اوج رسیده است. تجار حاضر به پذیرش ریسک نیستند چون مشخص نیست برجام و انتخابات پیشرو، چه تاثیری بر بازارها داشته باشد. اولا رکود ناشی از این فضای انتظاری بر بازارها چیره شده و ثانیا توافق احتمالی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود و طبعا به تجار زیان وارد کند لذا آنها فعالیت خود را به حداقل ممکن کاهش داده‌اند و درنتیجه آن تقاضا برای حواله به شدت کاهش یافته و دلار نیما ۲۰.۵۰۰ تومان است اما دلار اسکناس بالای ۲۳۰۰۰تومان معامله می‌شود.

کد خبر 3763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =