گواهی سپرده ۳۰ درصدی قیمت تمام شده پول را به بالای ۴۰ درصد رساند

هیات مدیره تامین سرمایه بانک مسکن گفت: انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی قیمت تمام شده پول در کشور را به بالای ۴۰ درصد رساند.

به گزارش بیدار بورس، سید بابک ابراهیمی، عضو هیئت عامل و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری بانک سپه در همایش آینده بازارها در ١٤٠٣ بیان کرد: هر بازاری به نقطه اوج می‌رسد و افول می‌کند و برای همه کسب و کارها این اتفاق می‌افتد، برای افراد هم حتی این اتفاق می‌افتد، اما نکته مهم این است که وقتی در نقطه اوج یک فرایند هستیم باید بهترین تصمیم را بگیریم.


او افزود: ریسک‌های نوظهور در ۵ دسته قرار می‌گیرد که شامل ریسک‌های اقتصادی، سیاسی، تکنولوژی، محیط زیست و نیروی انسانی است. ما برای نیروی انسانی و نسل Zباید برنامه‌ریزی کنیم زیرا این نسل با نسل‌های قبل متفاوت است و باید از روش‌های دیگری برای تربیت نیروی انسانی استفاده کرد, چرا که نسل جدید انعطاف و کارمندی را نمی‌پذیرد.

در ادامه، محمدعلی رستگاری عضو موظف هیات مدیره تامین سرمایه بانک مسکن، اظهار کرد: در کشور ما معضلات زیادی در تصمیم گیری وجود دارد که مهمترین آن ها تنظیم نرخ سود بانکی و سایر نرخ‌ها است. نرخی که در بازار ما در قالب عقود مختلف وجود دارد، چندی پیش، بیش از ۲۰۰ همت از سوی  بانک مرکزی گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصد منتشر شد. وقتی در کشور نرخ ارز ناشی از رشد نقدینگی، حرکت می کند، حبس پول در سپرده های بلندمدت اتفاق می افتد. 

او افزود: ما سال هاست در بازار نیاز به ساختار زمانی نرخ هدف داریم و سیاست های پولی را به گونه ای پیش ببریم که به آن ساختار زمانی نزدیک شویم. در صنعت بانکداری ، سپرده های کوتاه.مدت نرخ کمتری نسبت به بلندمدت دارند. زمانی که این نرخ ۳۰ درصد ، مصوب شد تصمیم شجاعانه بود ولی به موقع نبود. نرخ اخزا هم از ۲۹ به ۳۲ درصد رسیده است. در شبکه بانکی به طرق مختلف سپرده پذیری گران‌قیمت میکنیم به طوری که از ۲۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است.

سال آینده، تراز تجاری ما حدود ۶ میلیارد دلار منفی خواهد بود
حسن کاظم زاده؛ کارشناس بازار سرمایه در این همایش گفت: انواع تقاضاهای ارز شامل تقاضای برای واردات کالا و خدمات تقاضا برای خروج سرمایه سفته بازی و پس‌انداز است. در تحلیل این تقاضا شامل عوامل کلان و خرد هستند. در عوامل کلان شامل حساب جاری حساب سرمایه رشد نقدینگی و پول تنش‌های بین‌المللی  تاثیر گذار هستند و عوامل خرد شامل سخت‌گیری‌های مالیاتی عدم اعتماد به بازار سرمایه است.

کاظم زاده اظهار کرد: برای تحلیل قیمت ارز از مدل عرصه و تقاضا استفاده می‌شود. در کشور ۴‌ مدل تقاضا وجود دارد که شامل تقاضا برای واردات، تقاضا برای خروج سرمایه، تقاضا برای سفته‌بازی و تقاضا برای  پس‌انداز می‌شود. 

او خاطرنشان کرد: سال ۹۸ و ۹۹ به صادرات کشور شوک وارد شده است و تبعات تحریم‌ها از سال ۹۸ روی صادرات قرار بود تاثیر بگذارد که بعلت کرونا، صادرات نتوانست با کرونا هماهنگ شود. همیشه خروج سرمایه وجود داشته است. از ۹۷، سال ۹۸ و ۱۴۰۰ خروج سرمایه وجود داشته و ۱۴۰۱ هم به صورت قابل توجه و به میزان ۱۵ میلیارد دلار خروج سرمایه وجود داشته است.

محسن موسوی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره تامین سرمایه امید در این همایش عنوان کرد: بازارهای مالی باید پیش‌بینی‌پذیر باشند تا بتوان استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را تدوین کرد. 

مدیرعامل وامید ادامه داد: در یک سال گذشته شاخص کل ۳۵ درصد بازدهی داشته است‌. ۴۴۰ صندوق سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۸۴۷ همت است‌. بانک ملت با ۱۲۰۰ همت بالاترین آمار سپرده‌ها را به خود اختصاص داده است.

او در مورد کسری بودجه دولت عنوان کرد: در سال  ۱۴۰۱، ۴۰۰ همت کسری بودجه ‌، امسال ۷۰۰ همت و سال آینده بالای هزار همت کسری بودجه وجود دارد.


 

کد خبر 37665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =