طراحی بسته‌ای جهت بازنگری در قوانین و مقررات صندوق‌ها

میثم فدایی از آماده شدن بسته‌ای جهت بازنگری در قوانین و مقررات صندوق‌ها خبر داد و گفت: طی یکی دو هفته آینده اگر این بسته مصوب شود موضوع را به صندق‌ها ابلاغ خواهیم کرد، یکی از مواردی که در راستای توسعه صندوق‌ها وجود دارد امکان ذخیره گیری صندوق‌های با درآمد ثابت در یونیت‌های صندوق‌های سهامی است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، در گفت‌وگو با بیداربورس، با بیان اینکه روز گذشته برای اولین بار در سازمان بورس مجوز یک نهاد مالی را تمدید نکردیم، افزود: ما راحت مجوزمی‌دهیم اما به دقت هم مجوز می‌گیریم.

وی ادامه داد: یکی از علت‌های عدم تمدید مجوز این نهاد تخطی مکرر از قوانین و مقررات سازمان بورس و دیگری عدم حضور مدیرعامل در شرکت بود دلیل سوم هم این است که نهادهای مالی هنگامی که در خواست نهاد مالی را ثبت می‌کنند در بیزینس پلنی که خود آن‌ها ارائه می‌دهند هدف هایی را مشخص می‌کنند، اما متاسفانه این نهاد تعهدات خود را به درستی اجرا نکرده بود.

صندوقی با استراتژی ارزشی

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، بیان کرد: روزگذشته اولین صندوق با استراتژی سرمایه‌گذاری ارزشی(انار) و همچنین یک صندوق سرمایه گذاری با استراتژی رشدی را به مشاور سرمایه‌گذاری ترنج دادیم.

امکان ذخیره گیری صندوق‌های با درآمد ثابت در صندوق‌های سهامی

فدایی از آماده شدن بسته‌ای جهت بازنگری در قوانین و مقررات صندوق‌ها خبر داد و گفت: طی یکی دو هفته آینده اگر این بسته مصوب شود موضوع را به صندق‌ها ابلاغ خواهیم کرد، یکی از مواردی که در راستای توسعه صندوق‌ها وجود دارد امکان ذخیره گیری صندوق‌های با درآمد ثابت در یونیت‌ صندوق‌های سهامی است.

شناسایی سود در روزهای منفی بازار

او در رابطه با صندوق های با درآمد ثابت این مژده را داد که در این حوزه صندوق‌هایی هستند که بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان ذخیره ارزش سهام دارند یعنی حتی اگر سهام را خریداری کرده باشند و در پرتفوی سهامشان زیان شناسایی شده باشد از این ذخیره سود سهام امکان شارژ کردن وجود دارد.

پیگیر صندوق هایی که ۳ درصد خود را پوشش ندادند، هستیم

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، افزود:علی رغم منفی‌های بازار در روزهای اخیر بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت توانستند ذخیره سود شناسایی کنند و پیرو ابلاغیه سازمان بورس در خصوص ۳ درصد خرید سهام در فصل بهار ما از هفته آینده شروع به رصد در این خصوص میکنیم و پیگیر صندوق هایی که ۳ درصد خود را پوشش ندادند، هستیم.   

به گفته وی صندوق‌هایی که سهام‌ بنیادین را خریدند در ۳ ماهه گذشته نه تنها زیان نکردند بلکه به ذخیره سود آن‌ها اضافه شده است؛ به عنوان مثال سه صندوق بزرگ بازار که عبارتند صندوق گنجینه زرین شهر (۳۵۰۰ میلیارد تومان ذخیره سود)، صندوق لوتوس پارسیان (۱۳۰۰ میلیارد تومان ذخیره سود) و صندوق کاردان که این مهم نشان از قدرت و قوت ابزارهای سرمایه گذاری بازار سرمایه دارد.

تغییر قوانین بازار سرمایه سخت است

به گفته او تغییر قوانین در بازار سرمایه بسیار مشکل است زیرا امروزه این بازار و سازمان بورس در کانون توجه هستند به عنوان مثال در مناظره‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ شاهد این هستیم که نامزدها هر دو دقیقه یکبار در رابطه با بازار سرمایه و یا حمایت از سهام  صحبت می‌کنند.

صندوق‌های کریپتوکارنسی راه اندازی میشود؟

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، در رابطه با صندوق‌های کریپتوکارنسی گفت: ما می‌توانیم صندوق‌های ماینینگ طراحی کنیم و مردم نیز یونیت آن را خریداری و در کیریپتو ماین کنند این موضوع اصلا منع قانونی ندارد اما از لحاظ بیزینسی سودآور نیست

فدایی در خصوص  صندوق‌های ترید کریپتوکارنسی، بیان کرد: ساختار این صندوق‌ها در دنیا وجود دارد و کانادا، آمریکا و ... ETF هایی را در این خصوص تشکیل داده‌اند.

او در خصوص وجود مشکل در این حوزه گفت: اولین مشکل آن در خصوص مجوز بانک مرکزی‌ و دیگری درمورد کمیته فقهی بانک مرکزی و سازمان بورس در خصوص حلال بودن خود کریپتوکارنسی‌ها است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، در رابطه با نوع سوم صندوق‌های کریپتو کارنسی گفت: صندوق‌های vc که بر استارت‌آپ‌های حوزه کریپتو فعالیت میکنند یعنی روی اپلیکیشن‌ها فعالیت دارند و اگر بانک مرکزی و کمیته فقهی آن‌ها را تایید کند قابلیت اجرایی خواهند داشت و از بیزینس‌های بسیار سود آور است.   

ابزار جذابی بنام صندوق املاک و مستغلات

فدایی با بیان اینکه جذاب ترین محصولی که یک الی دو ماهه آینده قرار است روانه بازار شود بحث ریتسو یا همان صندوق‌های املاک مستغلات است، افزود: بحث مسکن و املاک و مستغلات یکی از ابزارهای بسیار جذاب است و مردم به سرمایه‌گذاری در آن بسیار علاقه‌مند هستند.

او با بیان مطالب بالا گفت: اکوسیستم بازار سرمایه نباید بگذارد پول از چرخه بازار سرمایه خارج شود یعنی مردم اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا، درآمد ثابت، سهام و مسکن هستند بتوانند در بازار سرمایه تمامی این موارد را پیدا کنند.

کد خبر 4007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =