دلیل رفتار این روزهای بورس چیست؟

گزارش‌های ماهانه آذر، همیشه بخش مهمی از پازل تحلیلگران برای تکمیل شدن اکسل‌های تحلیلی بوده است. تغییرات نرخ فروش و مواد اولیه در کنار حجم فعالیت صورت گرفته نشان می‌دهد که حاشیه سود تابستان در فصول بعدی نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش هم خواهد داشت.

به گزارش بیدار بورس، گزارش‌های ماهانه آذر، همیشه بخش مهمی از پازل تحلیلگران برای تکمیل شدن اکسل‌های تحلیلی بوده است. تغییرات نرخ فروش و مواد اولیه در کنار حجم فعالیت صورت گرفته نشان می‌دهد که حاشیه سود تابستان در فصول بعدی نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش هم خواهد داشت اما حالا در پاییز درآمدها در بسیاری از شرکت‌ها ۵۰ درصد بالاتر از تابستان است و این در حالی است که اثر افزایش نرخ روانکار، شوینده، تایر و کامودیتی‌ها در پاییزی که گذشت ظهور پیدا نکرده. ازاین زاویه درآمد زمستان بالاتر از پاییز است و اگر حاشیه سود ناخالص را روی یک گراف بیاوریم، یک روند شارپ صعودی مشاهده می‌شود که قابلیت تثبیت تقریبی دارد.

فاز خرید سرمایه گذاران در فصل مجامع
این مساله نشان می‌دهد که اگر زمان بگذرد و شایعه‌های موجود که بازار را آزار می‌دهد رنگ ببازد، آنگاه p.e ttm آنقدری کاهش یافته و پی به ای فورواد بسیاری از سهم‌ها به محدوده ۵ الی ۶ می‌رسد، که با در نظر گرفتن فصل مجامع، سرمایه‌گذاران بدون توجه به جو کلی بازار وارد فاز خرید می‌شوند. بر این اساس صنایعی همچون سیمان و دارو همچنان می‌توانند افزایش نرخ بگیرند و صنعت غذایی کماکان با اختلاف تورمی که نسبت به سایر گروه‌های کالایی دارند می‌توانند مورد توجه بازار قرار گیرند.
حالا اگر در گزارش‌های ۹ ماهه، گروه‌های لیدر همچون فلزی، بانکی، پتروشیمی و پالایشی بدرخشند و از طرف دیگر حمایت‌های تکنیکی خودرویی‌ها عمل کند، منطقا باید یک فضای مثبت و صعودی را تجربه کنیم.

ابهامات بازار روز!
هماکنون ذهن بازار تخریب شده و قدرت تشخیص ندارد. سوالات زیادی به ذهن می‌رسد و جامعه بازار سرمایه توان پاسخ دهی ندارد. اگر سهم‌ها ارزنده است پس چرا حقوقی‌ها می‌فروشند؟ اگر حقوقی‌ها از بازار پول خارج کنند آیا حجم پول در اقتصاد می‌تواند آن را جبران کند؟ حضور ناوها و تنش ها آغازگر یک جنگ است؟ نرخ دلار در سال آینده ۲۰ هزار تومان خواهد بود؟ بایدن به برجام باز می‌گردد و انتظارات تورمی به شدت کاهش می‌یابد؟ انتخابات ۱۴۰۰ چه عواقبی بر روی بازار می‌گذارد؟ نرخ سود سپرده سال آینده همین محدوده ۲۰ درصد باقی ‌می‌ماند؟ همین پاراگراف فوق دنیایی از تناقض را نشان می‌دهد و باعث سردرگمی سرمایه‌گذار می‌شود.

رنگین کمانی پشت ابرهای تیره این روزهای بورس
نهایتا... اگر از دنیای خبر فاصله بگیریم و اطلاعات واقعی را وارد اکسل‌های تحلیلی کنیم و تناقض‌های رفتاری را حذف کنیم خواهیم دید که پشت این ابرهای سیاه یک رنگین کمان دیده می‌شود. هم‌اکنون در موج منفی بازار نمادهایی که p.e تحلیلی مناسبی دارند از گروه شیمیایی، پتروشیمی، روانکار، سیمانی، فلزی دیده می‌شود و نمادهایی هم که به حداقل قیمتی ۴ ماهه اخیر خود رسیده‌اند و حجم معاملات سنگین دارند، کم نیستند. این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب است و می‌شود پله‌ای خریداری کرد و نسبت به اصلاح پرتفو نیز اقدام نمود. اما در کل بسیاری از قدیمی‌های بازار اکنون بدلیل همین سردرگمی‌ها کمی با احتیاط و حفظ حاشیه سود و نقد بودن بخشی از پورتفوی به تماشا نشسته‌اند.

کد خبر 438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =