نقش بورس در کاهش نرخ تورم

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم قرار گرفتن برنامه های کوتاه و بلند مدت در دستور کار گروه اقتصادی دولت جدید برای بورس گفت: این بازار ضمن جذب نقدینگی می تواند سبب کاهش نرخ تورم شود.

به گزارش بیداربورس، ابوالفضل شهرآبادی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های فراوان انجام و در نهایت نتیجه آن مشخص شد اعلام کرد: بازار سرمایه در این دوره از انتخابات از جایگاه ویژه ای نسبت به سال های گذشته برخوردار بود.

بنابراین نتیجه آن می‌تواند در روند معاملات اثرگذار باشد. با توجه به وجود زمینه های لازم برای بازگشت معاملات بورس به مدار صعودی اما از مدت ها قبل شاخص بورس بر مدار نزولی قرار گرفته بود.

این در حالی است که به محض رفع ابهامات و مشخص شدن نتیجه انتخابات، شاخص بورس توانست بار دیگر روزهای مثبتی را در این بازار تجربه کند. اکنون زود است درباره اثر نتیجه انتخابات در معاملات قضاوت کرد. باید منتظر ماند و دید گروه اقتصادی دولت سیزدهم چگونه خواهند بود و چه برنامه های اقتصادی را بخصوص در حوزه بازار سرمایه در دستور کار قرار می دهد.

بازار سرمایه نیازمند برنامه های کوتاه و بلندمدت است. در این میان باید برخی سیاست های حمایتی و توسعه ای مدنظر قرار گیرد و برنامه های متنوعی در زمینه ابزارها، بازیگران و ورود پول جدید در نظر داشت. لازم است تصمیماتی که برای بهبود وضعیت اتخاذ می شود، زمینه دخالت افراد سیاسی را به حداقل برساند.

هر چه بازار سرمایه سیاسی‌تر شود از اهداف اصلی که تامین مالی و تشکیل سرمایه است دور خواهد شد. نقش مذاکرات مثبت در رونق معاملات اگر مذاکرات با موفقیت پیش رود تا حدودی از ابهام بازار رفع خواهد شد که این موضوع زمینه کاهش قیمت نرخ دلار را فراهم می کند و بازارهای رقیب مانند ارز، مسکن و طلا با رکود معاملاتی مواجه خواهند شد.

در این میان برخی از سهام بورسی که دلار محور هستند با شوک منفی قیمتی مواجه می شوند که این روند کوتاه مدت است و دوباره به روال عادی باز می گردند. اگر مذاکرات هسته ای مثبت باشد و نرخ دلار کاهش یابد، سرمایه های بیشتری وارد این بازار می شود و منجر به رونق خواهد شد.

لازم است دولت جدید از اکنون سیاست‌های روشن و مهمی را اتخاذ کند و نتیجه برجام بر بازار سرمایه را مدنظر قرار دهد تا در آینده دچار رخداد جدی در بازار نشود. هر چقدر دولت جدید بتواند محیط کسب و کار را کم ابهام‌تر کند و زمینه بهبود فعالیت صنعت و خدمات را فراهم کند معاملات بورس رونق پیدا می‌کند و با روند صعودی همراه می شود.

وجود برنامه‌ای مدون برای کاهش ابهام در بازار خدمات بورس و صنعت رابطه ای متقابل با یکدیگر دارند و در صورت رونق صنعت به مراتب روند بورس هم بهتر خواهد شد. بورس با رونق فرایند تشکیل سرمایه را ایجاد می کند و تامین مالی صنعت از این طریق انجام خواهد شد که در نهایت تاثیر مثبت متقابل بر روی یکدیگر خواهند گذاشت.

باید اقدامی صورت گیرد تا ابهامات و ریسک ها در بازار کاهش یابد. دولت باید کاری کند تا روند و نرخ سرمایه گذاری در اقتصاد افزایش یابد و لازم است سیاستی اتخاذ شود تا به سمت افزایش نرخ سرمایه گذاری پیش رفت. بازار سهام به عنوان ابزار تامین مالی و موتور جذب سرمایه می تواند کمک کننده به اقتصاد باشد و ضمن جذب نقدینگی سبب کاهش نرخ تورم شود. همچنین می‌تواند از طریق انتشار اوراق بدهی کمک زیادی به تامین مالی دولت داشته باشد. این موضوع جزو سیاست‌هایی تلقی می‌شود که دولت باید آنها را با برنامه پیش ببرد. ت

کد خبر 4738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =