برنامه های سه وزیر پیشنهادی نفت، نیرو و راه اعلام شد

کارنامه عملکرد، سوابق کاری، برنامه ها و وعده های سه وزیر پیشنهادی نفت، نیرو و راه دولت سیزدهم اعلام شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از تسنیم، روز پنج شنبه درحالی فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس ارائه شد که نام علی اکبر محرابیان، جواد اوجی و رستم قاسمی به ترتیب به عنوان وزرای پیشنهادی نیرو، نفت و راه در این فهرست وجود داشت.

بنابراین گزارش، محرابیان پیش از این در سمت های مختلف دولتی و غیردولتی فعالیت داشته و برنامه را برای ارائه به مجلس آماده کرده که می توان متن کامل جهت تصدی پست وزارت نیرو را اینجا مشاهده کرد.

وعده وزیر پیشنهادی نفت به رئیس جمهور برای افزایش صادرات

همچنین جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت با حضور در جلسه فراکسیون راهبردی مجلس درخصوص مشکلات و معضلات حوزه نفت و گاز با اشاره به راهکار تهاتر کالا برای عبور از موانع و محدودیت‌های موجود گفت: در بحث گاز که همزمان با نفت تحریم شد با تفکر جهادی کارها پیش برده و در این صنعت با تهاتر کالا تسویه حساب ها انجام شد.

وی افزود: طی آن سال‌ها هیچ بحثی در حوزه دیپلماسی صورت نگرفت و در عین حال قطعی گاز هم وجود نداشت. در حوزه نفت این وعده به رئیسی داده شد که اراده بر فروش باشد. با استفاده از مدیران توانمندی که این وزارتخانه دارد و با استفاده از روش‌هایی که امروز در بحث فروش نفت وجود دارد. بحث تهاتر کالا در بخش گاز را داشتم. باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد و اگر این میدان داده شود به بخش خصوصی و حمایت نظام، مجلس، شورای امنیت ملی و سران قوه صورت گیرد بالاخره باید به یک وزیر اعتماد کرد و با توجه به فضای سیاسی که پیش بینی می‌ شود با چین ایجاد شود، اعداد و ارقام بسیار بالاتر از وضعیت کنونی خواهد بود.

این وزیر پیشنهادی ادامه داد: بحث دیگر تکلیف میادین مشترک نفتی و گازی است که در دهه‌های گذشته تعیین تکلیف نشدند و در این دوره مسئله تعیین تکلیف این میادین رقم بخورد. موضوع دیگر خام فروشی است. نباید همواره دنبال فروش نفت خام بود. بحث توسعه زنجیره تکمیلی پتروشیمی را باید دنبال کرد که اشتغال زایی و درآمدزایی به دنبال خواهد داشت و هم سرمایه‌گذاری بسیار پایینی نیاز دارد.

اوجی عنوان کرد: در بحث نیروی انسانی که امروز با این حال و روز با بی احترامی که نسبت به این بدنه کارشناسی وجود دارد با کمک نمایندگان می‌شود  ایجاد انگیره کرد. اگر بهترین تجهیزات را داشت بدون نیروی انسانی با انگیزه به نتیجه نخواهیم رسید. در بحث ساخت کالا، ظرفیت خوبی در داخل برای سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت وجود دارد. 6-7 سال است که در این حوزه کار می‌کنم. پروژه‌های مختلفی با صنعت نفت وجود دارد که نزدیک به 800 میلیون دلار ارزش دارد. وقتی در شرکت ملی گاز بودم شرکت‌های تولیدکننده کالا در این حوزه را دعوت می‌کردم، نیازهای پرمصرف را در قالب قراردادهای 5 ساله از آنها خریداری می‌کردم که این قرارداد باعث می‌شد خیال تولیدکننده راحت باشد و سرمایه گذاری کند. باید از شرکت‌های توانمند و صاحب دانش داخلی استفاده کرد و حتما می‌توان هزینه‌ها را در وزارت و شرکت نفت کاهش داد.

کارنامه عملکرد و برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه برای این وزارتخانه

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هم با حضور در جمع اعضای فراکسیون راهبردی درخصوص کارنامه عملکرد، سوابق کاری و شغلی و همچنین برنامه‌ها برای این وزارتخانه گفت: بخش زیادی از راه‌ها و همه بنادر مهم و بزرگ در دوره‌ای که قرارگاه خاتم بودم ساخته شد. بندر عسلویه، بندر شهید رجایی، بندر شهید بهشتی و توسعه بندر امام جزو کارهایی بود که در همین دوره انجام شد. در شمال هم بندر امیرآباد، بندر انزلی و منطقه آزاد انزلی هم همین طور.

وی افزود: در زمینه هوایی هم اکثر فرودگاه‌ها در همین دوران توسط قرارگاه خاتم ساخته شد. پل‌های بزرگ از جمله پل ارومیه یا پل صدر هم در زمانی که قرارگاه خاتم بودم ساخته شد. در زمینه سازه‌های زیرزمینی این دانش در داخل نبود و صرفا در اختیار آلمانی و اتریشی‌ها بود اما اصرار بود این دانش وارد شود که این کار را کردیم و در آن زمان که مشکل آب برای تهران به وجود آمده بود به موقع این کار انجام شد.

این وزیر پیشنهادی ادامه داد: بعد از دوره قرارگاه خاتم یشنهاد وزارت نفت داده شد که در دولت قبلی نهم هم این پیشنهاد شده بود و نپذیرفتم و در این دوره هم مخالف بودم. اما احمدی‌نژاد چندباری خدمت رهبر گفته بود تنها گزینه برای وزارت نفت فلانی است که ایشان فرمودند بروید برای وزارت نفت و دیگر حرفی برای گفتن نداشتیم. اما بالاترین توسعه در صنعت نفت در صد سال گذشته در سال‌های 90 و 91 بوده اعداد و آمار در این مسئله وجود دارد و نکته دوم بالاترین فروش نفت هم در همان دوره بود که سخت‌ترین تحریم‌ها وجود داشت.

قاسمی عنوان کرد: بعد از وزارت نفت به رغم اینکه قالیباف شهردار بود و اصرار داشت برای قائم مقامی شهرداری اما چون رفاقت خیلی طولانی با فرمانده نیروی قدس شهید سلیمانی داشتم به آنجا رفتم و طی 7 سال معاونت نیروی قدس، تلاش شد این مسئله اداره شود. در حوزه حمل و نقل که یکی از شاخص‌های توسعه است مشکلات زیادی وجود دارد. نگهداری 120 هزار کیلومتر جاده‌ و آزادراه در وضعیت مناسبی نیست. این نیازمند نهضت جدیدی است تا هم ارزان و هم امن حمل و نقل ریلی داشت و تقویت کرد. باید در نهضت حمل و نقل اتفاقی رخ بدهد و از این شرایط کنونی عبور کرد. 32 هزار کیلومتر جاده روستایی نیز نیاز است. در حوزه هوایی که نیازمند یک تغییر است راهکار هم وجود دارد. برای بخش‌های ریلی باید مگاپروژه‌ای تعریف تا از شرایط فعلی عبور کرد.

کد خبر 6031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =