۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
سکان بانک مرکزی به چه کسی میرسد؟

طی این مدت نامهایی همچون رضا راعی و عبدالله طالبی به عنوان گزینه های ریاست بانک مرکزی از برخی روم های کلاب هاوس شنیده شد که البته از همان ابتدا با موجی از موافقان و مخالفان همراه شد.

به گزارش بیدار بورس، رضا راعی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت صنعتی و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است. او سوابق کاری و اجرایی مختلفی از قبیل قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در حوزه مالی و اقتصادی را در کارنامه خود دارد و فعالیت در سازمان تامین اجتماعی، بنیاد مستضعفان و جانبازان و دانشگاه تهران و نیز طبقه بندی مشاغل سپاه پاسداران هم در کارنامه کاریش به چشم می‌خورد. البته که راعی فقط حدود پنج ماه مدیرعاملی بانک تجارت را بر عهده داشت و در روز ۱۰ آذر ۱۳۸۶ مراسم تودیع وی از این مقام برگزار شد و معاونت ارزی بانک مرکزی را بنا بر اصرار طهماسب مظاهری بر عهده گرفت. به گفته داوود دانش جعفری ـ وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، شرط مظاهری برای قبول این منصب، این بود که مدیران مورد نظر وی با او همکاری کنند و به بانک مرکزی بروند و طرح های وی را دنبال کنند. با این حال صندلی جدید هم چندان به راعی وفا نکرد و در کمتر از دو سال، حکم برکناری او با امضای محمود بهمنی رئیس کل بعدی بانک مرکزی نهایی شد، حکمی که بسیاری را بهت زده کرد و دلیلی هم برای آن عنوان نشد. بهمنی در فرصت هایی عنوان کرد که این برکناری از بیرون دیکته شده بود البته با نگاهی به نظرات راعی میتوان دلیل این برکناری رو راحت تر درک کرد، راعی به عنوان معاونت ارزی بانک مرکزی، مخالف کاهش دستوری قیمت ارز بود و مدتی پس از انتصاب به معاونت بانک مرکزی، با ایده دولت نهم برای پایین آوردن دستوری قیمت دلار مخالفت کرد. این نوع موضع گیری می‌توانست در تعارض جدی با مقامات ارشد دولت وقت باشد چرا که آنها با این شیوه دستوری برای کاهش قیمت دلار می‌توانستند با دامن زدن به واردات و ورود کالای ارزان قیمت خارجی به ایران، تورم را پایین بیاورند. اما ایستادگی بانک مرکزی در مقابل نظر برخی مدیران دولت، نمی‌توانست بدون هزینه باشد و شاید برکناری بدون دلیل راعی از مقام معاونت بانک مرکزی، بخشی از این هزینه ها بود که با این برکناری راه بر کاهش دستوری قیمت دلار فراهم شود.

عبدالله طالبی

برجسته ترین رویداد سابقه کاری طالبی را میتوان احداث دومین بانک خصوصی کشور یعنی بانک پارسیان و ماجرای معروف حواشی در این بانک دانست که برای طالبی تجربه دردناکی را به همراه داشت. دومین بانک خصوصی کشور در دولت نخست محمود احمدی نژاد با حاشیه های فراوانی همراه بود. از جمله اینکه در زمان واگذاری ۳۰درصد سهام متعلق به ایران خودرو به بخش خصوصی محمود احمدی نژاد با غیرقانونی اعلام کردن این امر باعث عدم انجام این واگذاری شد.

حواشی مربوط به بانک پارسیان از واگذاری سهام شرکت که متعلق به ایران خودرو بود به بخش خصوصی آغاز شد. براساس شایعات آن زمان، رستمی صفا با اخذ تسهیلات از بانک اقدام به خرید سهام همان بانک کرد.   اما خرمن جنجال پیرامون پارسیان را احمدی نژاد در “نظرآباد” به آتش کشید. رییس جمهور در مهرماه ۸۵ ضمن دادن اولتیماتومی ۱۵ روزه گفت: اگر وام ها را پس ندهید اسامی را اعلام میکنم. دو هفته بعد افشاگری احمدی نژاد از تریبون خبرگزاری دولت به وقوع پیوست و بانک مرکزی نیز بلافاصله عبدالله طالبی و بهرام فتحعلی را به عنوان مدیرعامل و رییس هیئت مدیره بانک پارسیان برکنار کرد. طالبی هم با اعتراض به این مسئله، ساکت نماند. در ابتدا خلع خودش رو غیرقانونی دونست وگفت «در قانون پیش‌بینی شده که سلب صلاحیت یک مدیر بانکی باید به تایید سه وزیر و شخص نخست‌وزیر برسد که چون درحال‌ حاضر نخست‌وزیر وجود ندارد، رای باید به تایید معاون اول رئیس‌جمهور یا خود رئیس‌جمهور برسد. اما بانک مرکزی بدون اینکه این موارد را طی کند رای به سلب صلاحیت مدیران بانک پارسیان داد و این حکم نه توسط رئیس کل یا دبیرکل بانک مرکزی بلکه توسط یکی از روسای ادارات زیر نظر مدیریت نظارت بر بانک‌ها صادر شده است. از سوی دیگر طالبی در کتابی به اسم "برپارسیان چه گذشت" از پشت پرده این حواشی رونمایی و اعاده حیثیت کرد. وی با تاکید بر اینکه تسهیلات رستمی صفا در سال ۸۳ صادر شده، در حالیکه سهام بانک پارسیان سال ۸۴ برای فروش گذاشته شد، شایعه اخذ وام برای خرید سهام بانک را تکذیب کرد و گفت رستمی صفا با اخذ وامی۲۴۰ میلیون یورویی از یک بانک آلمانی قصد خرید پارسیان را داشت. در ادامه با افشاگری های طالبی از گروهی که قصد زدن بانک پارسیان را داشتند و مدارکی در خصوص ابراهیم شیبانی، رئیس بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی که برای خرید ارزان تر سهام پارسیان این حواشی را به وجود آورده اند او توانست از هر ۳ قوه حکم برائت بگیرد. احمدی نژاد هم از  موضع خود عقب نشینی کرد و حتی سمت های بسیاری به طالبی پیشنهاد کرد.

محمدرضا فرزین

محمد رضا فرزین با مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه و سوابقی چون ریاست هیات عامل صندوق توسعه ملی، عضو شورای پول و اعتبار، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضو هیات مدیره بانک کشاورزی، دبیر کارگروه تحول نظام بانکی کشور و کارگروه ارزش‌گذاری پول ملی و مدیرعاملی بانک خصوصی کارآفرین و از گزینه هایی است که برخی کارشناسان اقتصادی نگاه ویژه ای به حضور وی در بانک مرکزی داشته و مدعی هستند که فرزین میتواند با تجربیات خود خلا گزارش گیری از بانک های خصوصی را پر کند. اسم فرزین پیش از این به عنوان وزیر اقتصاد احتمالی دولت رئیسی هم مطرح شده بود که در نهایت اجرایی نشد. براساس شنیده ها گزینه مخبر، معاون اول رئیس جمهور برای وزارت اقتصاد، محمدرضا فرزین بود اما اطرافیان ابراهیم رییسی با بهانه‌هایی فرزین را از لیست کنار گذاشتند. این درحالیست که گفته شده برنامه اقتصادی دولت رییسی را هم محمدرضا فرزین نوشته بود!

محمدهادی زاهدی وفا

از محمدهادی زاهدی وفا به عنوان یکی از گزینه های اصلی وزارت اقتصاد رئیسی نام برده میشد که در دقیقه ۹۰ تغییر کرد،   زاهدی‌وفا ۵۸ سال دارد و اقتصاد خوانده و مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد خودش رو از دانشگاه امام صادق گرفته است. وی همچنین مدرک کارشناسی ارشد و دکتری دیگری نیز از دانشگاه اتاوا کانادا دارد. عمده مقالات و کارهای پژوهشی که زاهدی‌وفا انجام داده در حوزه بانکداری بدون ربا، اقتصاد اسلامی و در مجموع ارائه راهکار برای حل مشکلات اقتصاد از مسیر اصول فقه اسلامی است. او در دانشگاه امام صادق، رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی و عضو شورای عالی و رییس اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی است در سوابق کاری زاهدی وفا حضور در تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در زمان سعید جلیلی و معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دوران احمدی نژاد به چشم می خورد.

محمد طالبی

شایعات در خصوص احتمال ریاست طالبی بر بانک مرکزی از پنلی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی شروع شده بود که در آن  تمامی روسای کل بانک مرکزی پس از انقلاب حضور داشتند. در کنار روسای پیشین  یک مسئول کنونی بانک مرکزی نیز حاضر بود. طبیعتا اگر به قاعده اعضای نشست بود این چهره باید اکبر کمیجانی رئیس کل کنونی بانک مرکزی می بود، اما به جای کمیجانی یکی از اعضای هیات عامل در این نشست که جنبه نمادین نیز داشت حاضر شد و اون فرد کسی نبود جز محمد طالبی دبیر کل کنونی بانک مرکزی! وقتی از بین اعضای هیات عامل بانک مرکزی طالبی در این نشست حاضر می شود موضوع می تواند فرق کند و حتی رنگ و بوی تفسیر آمیز به خود بگیرد. این سناریو وقتی جذاب تر می شود که به شهادت برنامه از پیش منتشر شده موسسه علوم بانکداری و خبری که دقایقی قبل از نشست روی سایت بانک مرکزی منتشر شد قرار نبوده طالبی در این نشست حضور یابد. نام طالبی در خبر قبل از نشست نیست اما تصاویر ثبت شده از نشست نشان می دهد او هم عرض با روسای سابق در پنل شرکت و نطق کرده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده ها، مدیرعامل بانک کشاورزی، عضو شورای عالی بورس، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عضو هیئت امنای موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق از جمله سوابق کاری طالبی با مدرک دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است.

علی صالح‌آبادی

نام وی با دولت نهم گره‌خورده است و حالا نیز به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها برای ریاست بانک مرکزی مطرح میشود. دولت احمدی نژاد برای اولین بار او را به تیم اقتصادی اش دعوت کرد و سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را به صالح‌آبادی اعطا کرد. صالح‌آبادی آذر سال ۱۳۸۴ هم‌زمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد و خرداد ۸۵ پس از تأسیس سازمان بورس، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد. او حدود یک دهه هدایت بازار سرمایه کشور را بر عهده داشت و آذرماه ۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا کرد. در سوابق اجرایی صالح‌آبادی مسئولیت‌هایی چون مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرج و مسئول بررسی‌های سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام نیز به چشم می‌خورد. برخی از فعالان بورس انتخاب علی صالح‌آبادی را اولین سیگنال مثبت دولت سیزدهم به بازار سهام می‌دانند و معتقدند که انتخاب او به عنوان یک گزینه بورسی و کار بلد، می‌تواند بازار بورس و سهام را رونقی دوباره بخشد اما فعالان بانکی و اقتصاد کلان با تاکید بر رزومه صالح آبادی در بورس مخالفت هایی با حضور وی در این مسند داشته و نگران بورسی شدن بانک مرکزی هستند.

غلامرضا سلیمانی

درحالی که تا چند روز پیش گزینه های این تصمیم مهم محدود به صالح آبادی و طالبی شده بود، قاعده بازی به ناگهان تغییر کرد و اسم سلیمانی در آن چند روز پررنگ تر از سایرین در رسانه ها به گوش رسید. حتی شنیده شده که با سلیمانی برای ریاست بانک مرکزی به طور جدی مذاکره شده است.

سلیمانی که سال ۹۷ به دنبال انتصاب همتی به سمت سفیر ایران در چین و استعفای او از ریاست بیمه مرکزی، سکان بیمه مرکزی را در دست گرفته بود، سابقه مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری غدیر،   نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، مدیر عاملی سرمایه گذاری تدبیر، مدیر عامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، عضو هیات مدیره شستا، رییس هیات مدیره بانک پارسیان، رییس سازمان تامین اجتماعی و معاونت اقتصادی و برنامه ریزی ستاد اجرایی فرمان امام را در کارنامه خود دارد.

اما نکته جالب در خصوص سلیمانی، شباهت وی با دو رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی است. تحصیلات سلیمانی همانند سیف حسابداری است و در مسیر کاری، درصورت انتخاب به عنوان ریاست بانک مرکزی مانند همتی از بیمه به بانک راه پیدا میکند.

کد خبر 6904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =