جذابیت اوراق مشتقه به شرط عمق بخشی بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر مزیت‌ توسعه ابزار مشتقه و بازار اوراق، گفت: یکی از زمینه‌های مهم موفقیت این ابزار، عمق بخشی و مشارکت سرمایه‌گذاران است.

به گزارش بیداربورس، مهدی سوری ضمن تاکید بر مزیت‌های توسعه ابزار مشتقه و این بازار، یکی از دلایل مهم عدم عمق بخشی و مشارکت سرمایه‌گذاران در این بازار را مورد توجه و بررسی قرار داد.

این مدرس بازارهای مالی با اشاره به اینکه ابزار مشتقه و توسعه این بازار می‌تواند به جذابیت‌های بازار سرمایه بیافزاید، گفت: البته برای آنکه این ابزار و معاملات آن در بین اهالی بازار سرمایه و معامله‌گران جایگاه خود را پیدا کند، باید عمق بیشتری داشته باشد.

وی معاملات ابزار مشتقه در بازار را مورد توجه قرار داد و گفت: بورس طی سال‌های گذشته در چند نماد معاملاتی، اختیار خرید و فروش منتشر کرد که برای بسیاری از فعالان حرفه‌ای بازار در روزها و ماه‌های اول جذاب بود و وارد این بازار شدند.

سوری با تاکید بر اینکه در همان دوران انتظار می‌رفت توسعه این بازار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، گفت: اما معاملات این ابزار به چند نماد و قرارداد محدود شد و همین موضوع از جذابیت حضور معامله‌گران حرفه‌ای در ابزار مشتقه کاست.

این کارشناس بازار سرمایه درباره چگونگی  عمق‌بخشی و توسعه این بازار گفت: مهمترین راهکار برای تثبیت جایگاه این بازار، افزایش حجم معاملات و بزرگ شدن بازار است.

به گفته وی هر فعال بازار سرمایه که به صورت حرفه‌ای در این بازار فعال است به طور قطع حداقل یک کتاب درباره ابزار مشتقه مطالعه کرده و نسبت به این بازار شناخت دارد، پس نمی‌توان عدم شناخت و آگاهی را دلیلی برای بی اقبالی به ابزار اختیار خرید و فروش در بازار دانست.

سوری معتقد است، اگر حجم معاملات این بازار افزایش یابد و به عدد قابل دفاعی برسد قطعا بسیاری از فعالان حرفه‌ای بازار و شرکت‌های تخصصی برای کسب بازدهی وارد این معاملات می شوند.

بر اساس این گزارش،  فرابورس ایران از ۱۸ مرداد ماه آغاز به انتشار اوراق اختیار خرید و فروش در نمادهای بزرگ و جذاب بازار کرده و تا امروز این روند با سرعت قابل قبولی در حال انجام است، از روز جاری نیز قرارداد اختیار خرید و فروش در نماد «فرابورس» هم اجرایی خواهد شد. همچنین طی هفته آینده از شنبه تا پایان هفته برای ۵ شرکت بزرگ فرابورسی امکان معاملات قراردادهای اختیار خرید و فروش فراهم می‌شود که این فرآیند می‌تواند به عمق بخشی، توسعه و افزایش جذابیت این بازار کمک شایانی بکند.

کد خبر 6916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =